تیلرسن در کابل و تلاش برای صلح

0 632

عصر دیروز ریکس تیلرسن، وزیر امور خارجه امریکا در سفری از قبل اعلام نشده وارد کابل شد. او بلافاصله به دیدار سران حکومت وحدت ملی رفت. در این دیدار دو طرف بر مبارزه جدی با تروریزم تاکید کردند و امریکا استراتیژی جدید خود را تعهد واضح برای افغانستان عنوان کرد.
از سوی دیگر سفیر افغانستان در پاکستان با پدر معنوی طالبان دیدار کرده و از او خواسته تا در گفت‌وگوهای صلح سهم بگیرد.

همچنان اشرف غنی به هند سفر دارد و وزیر خارجه امریکا به پاکستان می‌رود. این همه دیدارها و ملاقات‌ها ظاهراً تلاش‌های تازه برای صلح پنداشته می‌شود؛ اما در این میان چند نکته قابل تامل است.

از استراتیژی جدید امریکا بیش از یک ماه می‌گذرد؛ و گذشته از آن کابل – واشنگتن در چارچوب یک توافق‌نامه‌ی امنیتی با هم کار می‌کنند ولی، ناامنی و حملات تروریستی در ساحات مختلف افغانستان به شدت افزایش یافته است.
تیلرسن در حالی به کابل آمده که چند روز قبل از نشستن طیاره حامل او، کابل شاهد چند حمله خونین بوده و صدها انسان از بین رفتند. استراتیژی و سیاستی که مبارزه قاطع علیه مخالفان مسلح دولت را توضیح می‌دهد و از فشارهای همه جانبه علیه پاکستان سخن می‌گوید؛ اما هیچ تاثیری در امنیت افغانستان نداشته است.

صحبت‌های پشت‌پرده دیدار تیلرسن و اشرف غنی مشخص نیست؛ اما آنچه برای مردم اهمیت دارد اینکه با وجود همکاری نزدیک و سفرهای پی درپی مقام‌های امریکایی، امنیت در کشور بهبود نیافته است.

در اوج ناامنی‌های کابل و دیگر ولایات، حضرت عمر زاخیلوال با پدر معنوی طالبان صحبت کرده و او برای همکاری به صلح دعوت کرده، در حالی که او پیشتر موقف مشخص فرزندانش در افغانستان جنگ توصیف کرد.

پاکستان، ایران، هند و روسیه به نحوی در تحولات و ناامنی‌های افغانستان دست دارند، جنگ تحمیلی و نیابتی را سازمان دهی می‌کنند. کانون مشخص نیست که حکومت چقدر می‌تواند برای صلح و استراتیژی و وعده‌های امریکا خوش‌بین باشد.
رییس جمهور باید وزیر خارجه امریکا را زیر فشار قرار بدهد تا وعده‌های خود در قالب استراتیژی و علیه پاکستان را عملی کند. امریکا باید به جای اینکه میدان جنگ را بیشتر گرم کند، سران طالبان و تمویل کنندگان آنان را نابود کند.

اشرف غنی در سفرش به هند باید دولت این کشور را متقاعد کند که در بخش مبارزه با تروریزم و دخالت نکردن در امور افغانستان قاطعیت نشان بدهد. اگر امریکا بتواند شریرترین کشور منطقه یعنی پاکستان را خاموش کند و دستش را از خون مردم افغانستان کوتاه کند، می‌توان به تامین صلح و پایان جنگ نیابتی خوش‌بین بود.

گرچه روسیه و برخی کشورهای دیگر می‌مانند؛ اما باورها بر این است خر طالبان در طویله‌ی پاکستان آرام گرفته است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply