آزمایش مهره‌‌ای سوخته؛ عطا، از دل به هرات نرفته بود

0 812

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که عطا محمد نور والی بلخ و رئیس شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی مکرراً از محمد اسماعیل خان؛ هم حزبی‌اش خواسته بود تا در دو دور گردهمایی شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان مورخ دهم و بیست‌ونهم اسد سال جاری در شهر سلطنتی‌اش «مزار شریف» حضور یابد.
محمد اسماعیل خان نسبت حساسیت‌ها و انچه که که تن ندادن به والی بلخ خوانده شده، از حضور در این گردهمایی‌ها ابا ورزید و تنها در تصویر به رخ مرکز کشیده شد تا اینکه شخص عطا به دیدارش به هرات رفت.

سرخط در یکی از مطالب چاپ یکشنبه مورخ سی میزان ۱۳۹۶ نوشته بود، عطا محمد نور در پی ناامیدی از ابتکار عمل شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان فکرش را تغییر داده و در سدد احیای مجدد جبهه متحد شمال است. آقای نور در آنزمان در امارات متحده عربی بسر می‌برد و برنامه‌اش این بود تا با برگشت به کشور، وارد عمل شود.

طبق همین برنامه؛ به منظور تظاهر قدرت به مرکز و جلب حمایت مردمی به ملاقات محمد اسماعیل خان به هرات باستان رفت. این سفرش در شرایطی واقع شد که پیش از این عطا محمد نور به صورت مکرر از اسماعیل خان خواسته بود تا در گردهمایی‌های شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان به تاریخ دهم و بیست‌ونهم اسد اشتراک نماید، اما او از سفر به مزار شریف ابا ورزید. مقام ولایت بلخ در مورد چیزی نمی‌گوید.

به خاطر اینکه عطا محمد نور از یکه تازی‌ها به نماینده‌گی از حزبش کوتاه آید و با استفاده از امکانات دولتی و وقتی را که باید در دفتر می‌بود، در هرات گذشتاند. طبق حقوق اداری؛ این عملکرد، خلاف و فساد است.
هرچند هنوز زمان مبارزات انتخاباتی نیست، اما بدون شک؛ اشخاص و گروه‌ها در پی تشکیل ایتلاف‌ها اند و به همین هدف محمد اسماعیل خان دو صد هواخواهش را در گردهمایی به دور خودش جمع کرد و در آنجا بغاوتی اعلام شد که ۱۸ ساعت بعد؛ با اشتباه لفظی تصحیح شد.

به هر صورت؛ عطا محمد نور با نظرداشت اینکه محمد محقق عضو شورای ایتلاف برای نجات افغانستان در موضعش نسبت به حکومت کمی نرم‌تر شده و عضو دیگر «معاون اول ریاست جمهوری» ایتلاف متذکره در ترکیه بسر می‌برد، از دل به هرات نرفت.

منابع در حزب جمعیت اسلامی می‌گویند، رئیس شورای اجرایی این حزب؛ فصل دیگری مبارزه را باز کرده که همانا احیای مجدد ایتلاف شمال است، چون شورای نجات توقعش را برآورده نساخت.

او در این مرحله می‌خواهد، جبهه متحد شمال را که در ۱۳۷۵ تاسیس و تا ۱۳۸۱ دوام آورد، دوباره احیاء نماید. این ایتلاف؛ شامل جنبش ملی اسلامی عمدتاً از ازبک و سنی به رهبری عبدالرشید دوستم، حزب وحدت اسلامی افغانستان عمدتاً هزاره و شیعه به رهبری محمد محقق و محمد اسماعیل‌ خان جنگ سالار غرب است، ولی لازم است تصریح شود که انسجام دوباره این چهره‌ها نسبت چند دلیل کار بسا دشوار و ناممکن به نظر می‌رسد.

اول اینکه؛ اتکای والی بلخ بر مهره‌ سوحته «محمد اسماعیل خان» به این دلیل منطقی نیست که شخص او دیگر ار نفوذ قبلی در غرب برخوردار نیست. رای این چهره جهادی در انتخابات ریاست جمهوری و گردهمایی با حضور حدود ۲۰۰ تن در هرات برای استقبال از عطا محمد نور، دال بر این مدعا است.
دوم اینکه، جنرال عبدالرشید دوستم فعلاً هزاران کیلومتر دور در ترکیه بسر می‌برد و حزبش «جنبش ملی اسلامی» نیز در گسستگی قرار دارد.

و سوم هم اینکه، اعضای جبهه متحد شمال همه متواری اند و به اصطلاح عام هر کله و بِر خیال. با نظرداشت این وضعیت؛ عطا محمد نور والی بلخ از بهر ناگزیری با مخالفان سیاسی کنار می‌آید و دشمنان امروز را دوست خواهد ساخت.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply