تکلیف یمگان و وردوج روشن نشد

0 660

به تازه‌گی طالبان در وردوج یک مرد کهن سال را به اتهام همکاری با دولت و انکار از دادن عشر به شدیدترین شیوه بی رحمانه شهید ساخته است. این رویداد نتیجه‌ای تعلل و تاخیر بیش از حد و اندازه در عرصه آغاز عملیات تصفیوی به منظور تصرف دوباره ولسوالی‌های وردوج و یمگان از سوی مرکز است.
این، یکی از نمونه‌های واقعات المناک در این دو ولسوالی بدخشان است. هم اکنون نظام معارف برهم خورده و در سکتورهای دیگر نیز خدمات رسانی نمی‌شود. به همین خاطر مردم به کمون اولیه برگشته اند.

مورخ پانزدهم میزان حدود یک ماه پیش ۵۰۰ معترض اعم از نیروهای خیزش مردمی، پولیس محلی و مردم فاقد سلاح در اعتراض به کشته شدن چهار سرباز پولیس از سوی طالبان در ولسولی وردوج یمگان به دفتر والی در فیض آباد یورش بردند. این نشانه‌ای از به ستوه آمدن مردم عام و سلاح به دستان از وعده‌های میان تُهی حکومت محلی و مرکز مبنی بر آغاز عملیات تصفیوی در این دو ولسوالی است. انان گفتند، حکومت محلی آنان را فریب می‌دهد.

ولسوالی‌های یمگان و وردوج از حدود سه سال به اینسو بدست طالبان اند. در این دو سال وعده اینست که به زودی عملیات آغاز خواهد شد؛ ولی زمان دقیق و سرنوشت این دو منطقه ستراتیژیک همچنان نامعلوم است.

احمد فیصل بیگزاد، والی بدخشان در مصاحبه‌ای با سرخط می‌گوید، تداوم سلطه طالبان بر ولسوالی‌های وردوج و یمگان اوضاع را دگرگون ساخته است. «هرچتد ولسوالی‌های تگاب، اشکاشم، درایم، تشکان و کشم در این اواخر از امنیت نسبی برخوردار شده اند، اما مشکلات در وردوج و یمگان جدی است. اگر تصرف دوباره این دو ولسوالی در توان نیروهای موجود در بدخشان می‌بود، حضور طالبان در آنجا قابل تحمل نبود. از اینرو ما بارها از حکومت مرکزی خواسته ایم تا در این خصوص تصمیم گیرد و نیروهای مستقر در این ولایت را حمایت کنند».

تنها ولسوالی وردج‌ دره‌ای به طول شصت تا هفتاد کیلومتر است که طالبان در حدود کم‌تر از سه سال اخیر به قدر کافی در آنجا مرکز سازی کرده اند و پناهگاه دارند. سمت راست این دره ناامن‌تر از سمت چپ آن است و لذا آغاز عملیات برای تصرف دوباره آن در توان لوای موجود اردوی ملی نیست.

مخمد رادمنش، از سخنگویان وزارت دفاع ملی بار دیگر وعده‌هایش را تکرار می‌کند. آقای رادمنش، به سرخط می‌گوید: «برای فعلاً بر سوق و پلان عملیات در وردوج کار جریان دارد. با نظرداشت اینکه حفظ مناطق زیر سلطه، سرکوب مخالفان و گسترش سیطره دولت از اهداف اساسی ما است، دست زیر زنخ ننشسته ایم، اما اینکه چه زمانی این عملیات آغاز می‌شود، اصلاً گفته نمی‌توانم، چون وضعیت جنگی اصلاً قابل یش بینی نیست».

اما والی بدخشان می‌گوید، آغاز عملیات بدون قید و شرط قبل از ختم سال جاری خورشیدی لازمیست. او می‌گوید: «اجرای عملیات تصفیوی در این دو ولسوالی بدخشان ختمی بوده و باید آغاز شود.در این دو سال اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته که در نتیجه دوازده ولسوالی ولایت بدخشان امن شده است. امیدواریم که عملیات به زودی آغاز شود».

از زمان سلطه یابی طالبان بر ولسوالی‌های وردوج و یمگان؛ طالبان ولسوالی‌های همجوار به خصوص جرم و راغستان را شدیداً ناامن ساخته اند. از اینرو؛ حضور بیش‌تر این گروه وضعیت را بیش‌تر از این پیچیده خواهد ساخت.

براساس رقمی که از سوی مقام ولایت بدست آمده، نشان می‌دهد که وردوج و یمگان مرکز فعالیت‌های جنگی و بود و باش جنگجویان خارجی با خانواده‌های آنان است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply