انتخابات را برای مردم به آرزو مبدل نکنید

0 609

مردم افغانستان همواره در مصاحبه‌ها و مطالبه‌های خود، صلح را بزرگترین آرزو عنوان می‌کنند؛ اما با خبرهایی که از روند انتخابات و کارهای ارگ و کمیسیون مستقل انتخابات منتشر می‌شود، ظاهراً انتخابات هم برای مردم افغانستان به یک آرزو مبدل خواهد شد.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی، سران حکومت شعار اصلاح نظام انتخاباتی را دادند، کمیسیون‌های قبلی برکنار و پس از یک سال رایزنی، مصاحبه و گفت‌وگو کمیشنران جدید کمیسیون مستقل انتخابات انتخاب و آغاز به کار کردند.
نجیب الله احمدزی به عنوان رییس کمیسیون مستقل انتخابات کار خود را آغاز کرد؛ اما هفته‌ی گذشته رییس جمهور او را برکنار کرد.

احمدزی اما در نشست خبری روز پنجشنبه گفت که برکناری او غیر قانونی است و به خواست کمیشنران انجام شده است. او کمیشنران را معامله گران و بازیچه‌های افراد وابسته به ارگ توصیف کرد. آقای احمدزی گفت که ارگ قصدا می‌خواهد زمان برگزاری انتخابات به تعویق بیافتد و به همین دلیل مستقل بودن کمیسیون مستقل انتخابات را با کارهایی که می‌کند، دخالت‌هایی که دارد و کمیشنران را که زیر تاثیر خود قرار داده، از بین برده است.

پیشتر از این مسله، رییس امام محمد وریماچ، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات هم برکنار شد. او هم برکناراش را غیرقانونی توصیف کرد و سروصداهای گسترده در میان نهادهای ناظر و محافل سیاسی به وجود آمد.
پس از یک سال کار کمیسیون، انتقادها از عملکرد این کمیسیون بالا گرفته بود، شماری از چهره‌ها خواستار برکناری کمیشنران یا اصلاح بنیادین کمیسیون مستقل انتخابات شدند. بلاخره با این زدو بندها، داد و گرفت‌ها و برکناری‌ها در شرایطی که زمان برای برگزاری انتخابات کم مانده، آیا انتخابات برگزاری خواهد شد؟ مردم چه انتظاری از دولت و کمیسیون خواهند داشت؟

نزدیک به هشت ماه تا برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها باقی مانده است. کمیسیون مستقل انتخابات رییس ندارد، دلیل برکناری نجیب الله احمدزی به گونه واضح مشخص نیست، دیگر کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات متهم به زیر نفوذ بودن ارگ هستند و یا ترس از برکنار شدن دارند.

مستقل بودن کمیسیون مستقل انتخابات به شدت زیر سوال است و در بخش کارهای تخنیکی هم سرشماری واجدان شرایط ناقص است، تذکره‌ الکترونیکی توزیع نشده و ناامنی همچنان شماری از ولایات افغانستان را درگیر خود کرده است.
با وجود این نکات و مسایل مهم، بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات بار را برای برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده سنگین تر کرده است.

وقتی شخصی بدون دلیل واضح که از سوی ارگ ارایه شود، برکنار می‌شود؛ اما شخص برکنار شده در نشست خبری مسایل نفوذ ارگ در کمیسیون و دست نشاندگی کمیشنران را افشا می‌کند، اعتماد مردم بر کمیسیون و اراده حکومت برای برگزاری انتخابات را به شدت آسیب می‌زند.

افغانستان انتخابات تلخ ریاست جمهوری را سپری کرد، مردم به شدت از انتخابات در افغانستان بد بین و ناامید شده اند، اگر حکومت سنجیده کار نکند و فعالیت‌های خود را به مردم وضاحت ندهد، نباید انتظار داشته باشد که مردم رای بدهند.
مردم شفافیت می‌خواهند، کمیشنر جدید کمیسیون مستقل انتخابات باید به زودی آغاز به کار کند، دولت ثابت کند که در امور کمیسیون دخالت نمی‌کند.

وضاحت در مورد بودجه و فعالیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات، اعتماد مردم را تامین می‌کند. مردم انتخابات می‌خواهند و دولت باید این کار را بکند.
کمیسیون مستقل انتخابات اگر نتواند فعالیت‌هایش را در زمان باقی مانده سر و سامان بدهد، انتخابات ریاست جمهوری در راه است و برگزاری دو انتخابات خیلی سخت خواهد بود.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply