یک همسایه‌ای بد

0 625

از صفات و خصلت‌های همسایه‌ای خوب اینست که هر آنچه به خود بپسندد، به شما هم بپسندد، اما این همسایه‌ای واقع در غرب سرزمین؛ چنین نکرده و نمی‌کند. اینجا حرف از ایران است که به خود نمی‌پسندد، ولی به ما می‌پسندد.

این همسایه علاوه بر اینکه به گروه‌های تروریستی مربوط به خود در افغانستان سلاح می‌دهد، مشوره می‌دهد، ناامنی ایجاد می‌کند، بندها را تخریب می‌کند و به اعمار بندهای آب‌گردان حسادت می‌کند، معتادانش را نیز به این کشور می‌فرستد. یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که بیست درصد کُل معتادین به مواد مخدر در نیمروز و هرات را اتباع ایرانی تشکیل می‌دهند.

نیمروز در غرب کشور و دارای سرحدی باز با ایران یکی از ولایت‌های با میزان بلند معتادین به مواد مخدر است. اکثریت افغان‌های کارگر پس از اعتیاد به مواد مخدر در ایران از همین راه دوباره از سوی نیروهای ایرانی به کشور بازگشت داده می‌شوند، اما این تنها افغان‌ها نیستند؛ حتی ایرانی‌های که دارای سند تابعیت هم اند، در جمع این افغان‌ها با استفاده از زور به افغانستان فرستاده می‌شوند.

از اینرو؛ از بیست تا سی درصد معتادینی را که همین حالا در زیر پل‌ها، اماکن مخروبه و جاده‌های نیمروز بسر می‌برند، اتباع ایرانی تشکیل می‌‌دهند. تنها نیمروز نه، بلکه در حق هرات نیز چنین شده است.

محمد جعفر یکی از این معتادان ایرانی است که از ده سال به اینسو هیروئین استفاده می‌کند و سه سال پیش از سوی پولیس کشورش باوجود داشتن تابعیت ایرانی در جمع اتباع سالم و معتاد به نیمروز فرستاده شد و حالا در زرنج مرکز این ولایت بسر می‌برد. او در مصاحبه‌ای با سرخط می‌گوید: «تنها دلیلی که مرا از ایران و کشور خودم بیرون کردند، اعتیاد من به هیروئین بود. به من گفتند، تو دیگر به درد خود، خانواده و جامعه‌ات نمی‌خوری و همین بود که مرا به افغانستان فرستادند.»
سعدالله؛ دیگر تبعه‌ای ایرانی است که با همین سرنوشت روبروست. «اصل جای من مشهد ایران است. از دو سال تا حال هیچ خبری از خانواده‌ام ندارم. این وضعیت برای من بدتر از اعتیاد به مواد مخدر است. به هر شکلی که باشد می‌خواهم دوباره به کشور بروم و خانواده‌ام را ببینم.»

براساس گزارش‌ها؛ حتی زنان معتاد با تابعیت ایرانی نیز در میان آنانی اند که به وسیله زور و فشار به افغانستان فرستاده شده اند و در هرات زیر تداوی قرار گرفتند.

ریاست مبارزه با مواد مخدر هرات وجود معتادان ایرانی در این ولایت را می‌پذیرد و می‌گوید، کار برای تشخیص معتادان ایرانی در این ولایت آغاز شده است، اما محمد علی غلمی؛ رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت نیمروز در صحبت با سرخط گفت، هیچ برنامه‌ای برای شناسایی و برگشت این معتادان ایرانی روی دست نیست.

تا هنوز سفارت و کنسولگری‌های ایران مقیم افغانستان این اتباع معتاد خود را نپذیرفته اند، ولی مقام ولایت هرات می‌گوید، پس از شناسایی معتادان ایرانی در این ولایت؛ آنان به کشور شان فرستاده خواهند شد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی مقام ولایت هرات به سرخط می‌گوید: «حکومت محلی در ولایت هرات به این مساله توجه می‌کند و این معتادان ایرانی در هماهنگی با کنسولگری از هرات بیرون خواهند شد.»

آمارها نشان می‌دهد که حدود ده میلیون نفوس افغانستان به صورت کامل و نسبی به مواد مخدر معتاد اند. با این اخراج اجباری معتادان ایرانی و فرستادن آنان به افغانستان؛ روند مبارزه با پدیده اعتیاد بسیار دشوار خواهد شد و بر مشکلات اجتماعی افزود خواهد شد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply