مزایای تمدید لین برق کاسا 1000 / سید جمال اخگر

0 706

در نخست باید گفت که پروژۀ کاسا  1000 به صورت عموم بیش از یک میلیارد دالر امریکایی هزینه دارد که با اجرایی شدن آن، 1300 میگاوات برق ‌آبی از کشورهای تاجکستان و قرقزستان به افغانستان و پاکستان صادر خواهد شد.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه هایی می باشد که با تکمیل شدن آن بالای اوضاع کنونی کشور از نگاه اقتصادی و امنیتی تأثیرات مثبتی را خواهد گذاشت.

پروژه کاسا ۱۰۰۰ در خاک افغانستان در مسیر خود از ۶۰۰ قریه، ۲۳ ولسوالی و ۶ ولایت در شمال شرق، شمال و شرق افغانستان می گذرد بر روی زندگی ۱۵۲۰۰۰ خانواده که در امتداد مسیر این لین بود و باش دارند اثرات مستقیم می گذارد زیرا از یک سو مسیر هایی که در حال حاضر با نا امنی ها و مظالم جنگجوهای مخالف دولت دست و پنجه نرم می کند و از مسیر آن لین عبور می کند توسط نیروهای امنیتی کشور تأمین امنیت می گردد و از سوی دیگر اکثر دهکده هایی که در امتداد این لین واقع می شوند فاقد نور برق اند که با تکمیل پروژۀ مذکور از نور برق مستفید گردیده و صاحب روشنایی در منازل خویش می می گردند.

از جانب دیگر و قرار بر آورد مهندسان وزارت انرژی و آب افغانستان با عملی شدن این پروژه، افغانستان علاوه بر واردات 300 مگاوات برق ، سالانه دستکم 50 میلیون دالر امریکایی حق ترانزیت دریافت می نماید که در صورت استفاده درست از این پول ها در آینده می شود پروژه های بنیادی دیگر را در نقاط مختلف کشور راه اندازی و به بهره برداری بسپارد .

هم چنان با آغاز کار پروژه کاسا 1000 برای هزاران تن از جوانان کشور در سطوح مختلف به شکل مستقیم و غیر مستقیم در مسیر تمدید لین زمینه کار فراهم می گردد و جلو مهاجرت های غیر قانونی به کشورهای همسایه و نیز پیوستن جوانان به صفوف مخالفین مسلح دولت گرفته می شود.

هرچند پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی و واگذاری مسئولیت های امنیتی به نیروهای امنیتی افغان ، سردم داران حکومت وحدت ملی همواره درگیر مسایل امنیتی و نبرد با جنگجویان طالب ، داعش و دیگر گروه های تروریستی بوده اند اما با ان هم دولت کنونی تا حدود زیادی توانسته است به بخش های زیر بنایی توجه خود را معطوف نماید که از جمله به بهره برداری سپردن بند برق سلما در هرات ، ترمیم بند برق کجکی در هلمند ، کار روی بند برق شورابک ، افتتاح کار بند آبگردان شاه توت در کابل ، حمایت از بخش خصوصی و تشویق بازرگانان داخلی و خارجی به سرمایه گذاری و ایجاد کارخانجات در ولایت های کابل، هرات ، ننگرهار ، کندهار ، بلخ و … نمونه هایی از تلاش های حکومت فعلی در راستای توجه به خودکفایی کشور و بیرون شدن از انحصار بازار های بیرونی می باشد.

بناءً آغاز کار پروژه کاسا 1000 هزار در واقع آغاز یک فردای بهتر و نوید آیندۀ درخشان برای هموطنان رنجدیده کشور می باشد.

به امید یک افغانستان روشن و خود کفأ!

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply