۵ هزار سال بعد؛ باخت ناموس در قمار

0 829

اینبار نقلی ار هلمند داریم، اما سخن از جنگ نیست. در مرکز شهر دو بودنه‌باز که سنین شان بالاتر از پنجاه سال است، در دو مورد جداگانه یکی دختر و دیگری هم خواهرش را در این حرفه‌ کثیف باخته اند. طبق یافته‌ها، این واقعه در هوتلی بنام لالی واقع در ایستگاه موترهای کندهار در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند رخ داده است.

این تنها هوتلی در لشکرگاه نیست که در آن بودنه‌بازی و ده‌ها نوع فسق و فجایع روا داشته می‌شود، بلکه براساس یافته‌ها، در بیش از نیمی این هوتل‌ها در لشکرگاه این کارها به وسیله انانی صورت می‌گیرد که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ عمر شان قرار دارند.

لشکرگاه تها مرکز ولایت هلممد نیست، بلکه مرکز فسق و فجایع نیز است. اکثریت بودنه‌بازان، قمار بازان، بچه‌بازان و آنانی که در حرفه‌های این چنینی دیگر دخیل اند، در روزهای مشخص از مناطق دورافتاده به مرکز می‌آیند تا حرفه‌های کثیف شان را به پیش ببرند. تنها هلمندی‌ها نیستند که این کار را می‌کنند، بلکه باشندگان کندهار و ولایت‌های جنوب غربی دیگر چون زابل و ارزگان نیز برای انجام این کارها به لشکرگاه می‌روند.

یګانه مرکز اساسی این فسق و فجایع، هوتل‌ها و رستورانت‌های داخل شهر لشکرگاه و کمی دورتر از ساحه شهری اند. معروف‌ترین این هوتل‌ها؛ هوتل لالی واقع در ایستگاه موترهای کندهار و «مختار سیمه» که کمی دورتر از شهر است.
اخیراْ کمیسیونی که در راس آن ریاست ارشاد حج و اوقاف قرار داشته و از نمایندگان مقام ولایت، قوماندانی امنیه، امنیت ملی و څارنوالی استیناف تشکیل گردیده، کمپاینی را برای مبارزه با انوع فساد اخلاقی آغاز نموده که در جریان آن با دو بودنه‌بازی برخوردند که یکی خواهر و دیگری هم دخترش را باخته بودند.
این دو مرد از هوتل لالی در لشکرگاه موفق به فرار شده‌اند، ولی تنها اثری از آنان که نزد کمیسیون باقی مانده، همان بودنه‌های تربیت شده برای جنگ است.

حاجی محمد داوود مدقق، رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هلمند در مورد به سرخط چنین می‌گوید: «کمپاین ما از دو هفته به اینسو جریان داشته و در ادامه دو فردی که در اصل یکی خواهر و دیگری هم دخترش را باخته بود، تا حال فراری اند. مکان‌های فسق و فساد در لشکرگاه شناسایی شده و اعضای ان هفته دو روز به سطح شهر می‌روند. ما اینبار جدی هستیم و از برخی‌ها شنیده‌ایم که بودنه‌بازان و دیگر مفسدین قصد دارند به ساحات دورتز از شهر بروند و در آنجا این کارهای شان را انجام دهند.»

هم اکنون نیز آنانی که برای انجام این کارها به شهر می‌آیند‌، آنانی هستند از ترس طالبان این فجایع شان را در محلات خود انجام داده نمی‌توانند و از اینرو به داخل شهر می‌آیند.
جمیله نیازی، رئیس امور زنان ولایت هلمند نیز در صحبت با سرخط این موضوع را تائید می‌کند. او می‌گوید: «این نخستین بار است که بودنه‌بازان دختر و خواهر شان را می‌بازند. ما با شنیدن این خبر شوکه شده‌ایم و این موضوع را از نزدیک و به صورت جدی بررسی می‌کنیم.»

به علت فراری بودن بودنه‌بازانی که یکی خواهر و دیگری هم دخترش را باخته، معلوم نیست که حالِ نوامیس شان از چه قرار است، در خانه‌های خود اند و یا هم تحویل افراد گردیده‌اند.

فروش و یا هم باخت ناموس در قمار در هلمد کمی سابقه هم دارد. در سال ۱۳۹۲ شخصی در منطقه موسوم به «سیمی‌چی» در لشکرگاه دختر هژده ساله‌اش را در بدل هفت کیلو تریاک فروخته بود که بعدها قضیه به ریاست امور زنان رسید و سپس با وساطت موسفیدان موضوع حل گردید و از دادن دختر به شخص مدعی جلوگیری گردید.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply