جایگاه پیشرفت افغانستان در سه سال گذشته / سبحان امیری

0 531

افغانستان با سپری نمودن چندین دهه جنگ شاهد شرایط نا بسامان و بحرانی بوده ، چنانچه در این زمان کشور ما در حال رکود اقتصادی و اجتماعی به سر میبرد که با ایجاد حکومت موقت در سال 2001 پس از کنفرانس بن یک سری پیشرفت های صورت گرفت .  که میتواند از آن یاد آور شویم از جمله ایجاد مجدد حکومت و کابینه شکل گرفتن وزارت خانه ها و ادارت دیگر دولتی و افغانستان توانست در این زمان به مانند کشور های دیگر به آزادی بیان دست بالای یابد . که این پیشرفت در تاریخ کشور ما بی سابقه میباشد . که میتوانیم به طول مثال از ایجاد شبکه های تلویزیونی ؛ رادیو ها ؛ روزنامه ها ؛ هفته نامه و غیره نام برد .

پس از آنکه حکومت وحدت ملی رویکار آمد هر چند این حکومت در نخست با یک سلسله مشکلات دورنی  روبرو بود اما توانست بر این  کشمکش ها غالب شود و به پیشرفت های نیز دست یابد و اقدامات مهم را در بخش اقتصادی ؛ سیاسی و امنیتی انجام دهد که بیشترین امتیاز را میتوانیم به نیرو های نظامی کشور در این زمینه بدهیم .

هر چند در آغاز شکل گیری حکومت وحدت ملی باور ها بر این بود که نیرو های امنیتی در صورت عدم امضای توافقنامه امنیتی با امریکا با سرنوشت مبهمی روبرو خواهد شد اما نخستین کاری که حکومت وحدت ملی در آغازین روز های کاری خود  انجام داد امضای توافقنامه امنیتی با امریکا بود که این توافقنامه تعهد جامعه جهانی در بخش حمایت از نیرو های امنیتی را یکبار دیگر تازه کرد . حکومت وحدت ملی با طرح پلان چهار ساله برای نیرو های امنیتی توانست یکبار دیگر حمایت جامعه جهانی را در سال 2017 به دست بیاورد که به اساس آن جامعه جهانی تعهد سپرد که از نیرو های امنیتی تا سال 2020 حمایت مالی میکند و همچنان نیرو های خاص به یک قول اردوی مبدل شد و شمار آن دو برابر خواهد شد . با تعهد جامعه جهانی جهت حمایت از نیرو های افغان این نیرو ها توانستد به نیابت از کشور های جهان علیه گروه های تروریستی در خاک افغانستان به خوبی مبارزه کنند و دست بالای داشته باشند .

حاکمیت قانون

در بخش دیگر که حکومت وحدت ملی به آن مواجه بود حاکمیت قانون بود . حاکمیت قانون یکی از مهم ترین عواملی است که نمیتوانیم بر آن بی توجه باشیم به خصوص در عرصه اقتصاد و سیاست . میتوانیم یاد آور شویم تا زمانیکه حاکمیت قانون مورد احترام زمامداران قرار نگیرد هیچگونه پیشرفتی صورت نخواهد کرد که خوشبختانه در عرصه حاکمیت قانون ساختار های عدلی وقضایی کشور پیشرفتی خوبی داشته اند . و فعالیت های مثمری را انجام داده اند از جمله ایجاد مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین که این مرکز توانست چندین مقام پیشین حکومتی را که متهم به فساد بودند محاکمه کرده و مجازات محکوم کند که این خود یکی از دست آورد های مهم حاکمیت قانون در حکومت وحدت ملی میباشد .

تجارت

حکومت وحدت ملی در بخش های اقتصادی نیز پیشرفت های چشم گیری و امیدوار کننده یی داشته است که از آن جمله راه یافتن افغانستان در سازمان تجارت جهانی ؛ و امضای قرار داد تاپی ( یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند ) از جمله دست آورد های حکومت وحدت ملی میتوانیم نام ببریم . که این امضای این قرار داد ها با عث همگرایی منطقه یی در عرصه تجارت میشود . که تاپی نه تنها یک قرار داد مهم در عرصه گسترش اقتصاد است بلکه میتواند در ایجاد ثبات سیاسی و امنیت نقش بارزی را ایفا کند زیرا احتیاج متقابل را بین کشور ها ایجاد میکند . و همچنان خارج شدن افغانستان از اتکا بر یک کشور(پاکستان ) و پیدا کردن چندین راه تجارتی برای صادارت و واردات کالا ؛ دست یابی افغانستان به بازار های اروپایی میباشد .

رییس جمهور غنی طرح ها و برنامه های خوبی در عرصه اقتصاد ارایه نموده است اما برنامه های او در کوتاه مدت منجر به بهبود وضعیت نمیشود اما در دراز مدت نتیجه خواهد داد . مثلا تبدیل شدن افغانستان به یک کشور ترانزیتی که به زمان طولانی نیاز دارد تا عملی شود .

اصلاحات

در بخش اصلاحات و مبارزه با فساد نیز فعالیت های صورت گرفته است  مسلکی سازی کمیسیون اصلاحات اداری ؛ ایجاد کمیته تدارکات ملی که در آن بسیاری قرار داد ها را مورد بررسی قرار داده است که در نتیجه آن میلیارد ها افغانی صرفه جویی صورت گرفته است .

زیربنایی

در این مدت زمان یک اندازه کار های زیر بنایی نیز صورت گرفته است که نمیتوان آنرا نا دیده گرفت از جمله افتتاح و بهره برداری پروژه های بزرگ که در دراز مدت بدون شک به اقتصاد افغانستان کمک میکند . که میتوان از تمرکز حکومت بر ساخت و ساز بند های برق و مدیریت آب های از دست رفته یاد آور شویم . همچنان در بخش ایجاد و توسعه خط آهن کار ها بنیادی صورت گرفته است که افغانستان در بخش رشد اقتصادی و همچنان وابستگی به کشور های خارجی تا حدودی کاهش یافت .

نباید فراموش کرد که حکومت وحدت ملی مشکلات متعددی نیز دارد اما هدف نویسنده از نوشتن این مقاله ایجاد امید در میان مردم افغانستان میباشد . که امضای چنین قرار داد ها و پروژه ها به سطح کلان و بین الملل در تاریخ کشور ما بی سابقه بوده و ما نیز امید بر آن داریم که افغانستان روزی در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشد .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply