در خشمِ نبرد! سرنوشت طالبان در سال 2018 / محمد زبید عالمیار

0 745

دیده می‌شود هدف‌ امریکا، با اعزام مشاوران تازه‌ی به افغانستان، افزایش فشارها بر طالبان مسلح در جریان زمستان؛ پیش از عملیات تهاجمی بر ضد این گروه، در فصل بهار است.
به تازگی جوزف ووتل، جنرال چهار ستاره‌ی اردوی امریکا از احتمال تشدید درگیری‌ها در افغانستان پس از افزایش شمار نیروهای امریکایی، سخن گفته و خواستار تغییر راهبرد اردوی افغانستان در سال 2018 میلادی برای دستیابی به موفقیت‌های تازه این نیروها، در نبرد با گروه طالبان شده است.

جان نیکولسون، قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان ماه گذشته گفته بود پنتاگون به زودی هزاران مشاور دیگر به افغانستان اعزام خواهد کرد. به گفته‌ی این مقام اردوی امریکا بیش از هزار مشاور نظامی هم‌اکنون در این‌کشور حضور دارند و این رقم«به گونه‌ی چشمگیری» در سال 2018 افزایش می‌یابد.
پس از حمله نظامی امریکا به افغانستان و نابودی رژیم طالبان، این گروه توانسته حضور خود در برخی مناطق را حفظ کند و قادر است حملاتی را در شهرهای مختلف کشور انجام بدهد.

با این حال، این گروه نقاط ضعفی نیز دارد: ایدیالوژی آنان برای بیشتر مردم افراطی است و رویکرد نظامی این گروه بر کشتار غیرنظامیان استوار بوده و با قدرت‌های خارجی به خصوص پاکستان نیز رابطه‌ی نزدیکی دارد.
هر چند رهبران این گروه امیدوار به سرنگونی دولت و به دست گرفتن مجدد قدرت استند؛ اما این امر با توجه به افزایش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان و ضعف‌های طالبان ناممکن به نظر می‌رسد.

قدرت طالبان در سال 2018 در کدام مسیر؟
با وجود ضعف‌هایی که برای گروه طالبان برشمرده می‌شود؛ اما این گروه همچنان با استفاده از مشکلات دولت افغانستان توانسته در صحنه‌ی نبرد به خصوص در شمال کشور موفق‌تر عمل کند.

همان گونه‌ که، پیش از این اشاره شد دستیابی به موفقیت‌های خیره کننده نظامی از سوی جنگجویان طالبان به دلیل‌های مختلف دور از دسترس خواهد بود. در مقابل، تداوم موازنه‌ی کنونی قوا بین دولت افغانستان و طالبان در سال 2018 مُحتمل به نظر می رسد. به این ترتیب بهترین گزینه برای این گروه در سال جاری مذاکره با دولت مرکزی است. واشنگتن و کابل نیز در موقعیت کنونی که، چشم انداز روشنی برای پیروزی قاطع بر طالبان وجود ندارد، بیشتر به مذاکره با طالبان تمایل دارند.

طالبان پس از 2001 میلادی؟
سازماندهی گروه طالبان نسبت به زمانی که این گروه در سال 20011 قدرت را در افغانستان در دست داشت، تغییر کرده، رهبری طالبان اکنون برعهده هبت الله، رییس پیشین شورای علما این گروه است.
طالبان با تکیه بر قرارگاه‌های خود در برخی مِناطق روستایی، حمله‌های را در شهرها ترتیب می‌‌دهد. سازماندهی کنونی این گروه به گونه‌ای است که، اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک از سوی رهبران آن، صورت می‌گیرد و نظارت بر عملیات نظامی برعهده آن‌ها است. در مقابل تصمیم گیری عملیاتی و تاکتیکی برعهده مقام‌های نظامی و سیاسی طالبان در مناطق مختلف افغانستان است. این گروه با وجود از دست دادن دو رهبر خود در سال‌های اخیر، انسجام خود را حفظ کرده است.

عدم دستیابی طالبان به موفقیت‌های بیشتر!
یکی از دلیل‌های عدم دستیابی گروه طالبان به موفقیت‌های نظامی بیشتر، دیدگاه‌های بنیاد گرای این گروه بوده، این در حالی است که بیشتر شهروندان افغانستان در زمینه‌های مختلف از جمله فن‌آوری‌های نُوین، موسیقی، مشارکت سیاسی و حقوق زنان نسبت به طالبان نظریه های معتدل تری دارند.
رویکرد نظامی طالبان که در حملات خود کارکنان دولتی و غیرنظامیان را مورد هدف قرار می دهد یکی دیگر از عواملی است که، وجهه این گروه را نزد افکار عمومی در افغانستان خدشه دار کرده است.

بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد غیرنظامیانی که در نیمه اول سال 2017 توسط گروه طالبان در افغانستان کشته شدند از تمامی دوره‌های شش ماهه گذشته در میدان‌های نبرد، بیشتر بوده است.
پس افزایش اختلاف‌های ذات البینی چرا؟
طرفداران ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان، با نشر اعلامیه‌ای، مخالفت‌شان را با عملکرد ملاهبت‌الله رهبر برحال این گروه اعلام کرده می‌گویند: ملاهبت‌الله سبب بی‌اتفاقی میان گروه آنان شده است.

این اعلامیه به تازگی در پانزده ولسوالی هرات و شماری از ولسوالی‌های ولایت فراه منتشر شده و طرفدران ملا اختر محمد منصور از تمامی طالبان‌مسلح خواستند تا از پیروی ملا هبت‌الله دست بردارند.
رفتن هزاران تن از افراد وابسته به گروه طالبان‌ در زمان‌حاکمیت ملاهبت‌الله به شهر کویته پاکستان و کشته شدن آن‌ها از سوی اداره‌های استخباراتی آن‌کشور، از دیگر مواردیست که در این اعلامیه ذکر شده است.

آیا طالبان حاضر به گفت‌و‌گوهای صلح خواهند شد؟
گروه طالبان تاکنون به گونه‌ی احتمال، به دلیل اطمینان از موقعیت خود در نبرد با کابل، از شرکت جدی در گفت وگوهای صلح سر باز زده است. برگزاری مذاکرات صلح مستلزم تلاش قدرت‌های بین المللی و منطقه‌ای به خصوص امریکا و پاکستان خواهد بود. اداره‌ی طالبان بر برخی مناطق روستایی به این گروه امکان می‌دهد تا در گفت‌وگوهای صلح، امتیازهایی از حکومت وحدت ملی بگیرند.

درخواست‌های احتمالی طالبان می‌تواند، حضور اعضای گروه طالبان در سمت‌های دولتی و خروج نیروهای خارجی از کشور باشد، با آن‌هم، دیده شود که در سال 2018، این گروه در کدام مسیر قرار می‌گیرند؟

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply