یک ماه، خونین ترین زمان برای افغانستان / سبحان امیری

0 633

افغانستان در چند سال اخیر شاهد مرگبار ترین حملات تروریستی گروه طالبان بوده است که این حملات در چندین ولایت افغانستان انجام شد که در نتجه آن به اساس آمار ها بیشترین تلفات را پس از سال 2012 تا کنون داشته است . گروه طالبان و داعش با شدت بخشیدن حملات تروریستی شان در تلاش هستند تا دست آورد های حکومت افغانستان در سطح جهان را تحت تاثیر قرار بدهند و اذهان مردم افغانستان را از مسایل بزرگ اقتصادی کشور به مسایل امنیتی تغییر بدهند .

گر چه هیچ کشوری بدون امنیت نمی تواند به رفاه اجتماعی و پیشرفت های اقتصادی برسد و نیاز است که حکومت افغانستان در اولویت های کاریش نخست از همه امنیت را قرار بدهد . و مردم افغانستان نخست از مه چیز به امنیت و آرامش نیاز دارد چیزی که مردمان این سرزمین چندین دهه از آن بی بهره بوده و نا امید شده اند و هر فرد این کشور آرزوی صلح را در سر می پروراند .

اما وضعیت امنیتی افغانستان جنگ داخلی نیست که بتوان با وارد کردن فشار بالای گروه های تروریستی بر آن غالب شد . جنگ افغانستان جنبه های منطقه و حتی فرا منطقوی دارد و مبارزه با این گونه گروه های تروریستی کار بسا دشوار است . در حال حاضر نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان در بدترین شرایط در گوشه و کنار افغانستان با دشمنان صلح و آرامش افغانستان می جنگند و برای آرام زیستن مردم افغانستان قربانی میدهند که نباید این قربانی آنان از یاد برده شود.

هر چند نیرو های امنیتی افغانستان توانسته اند که گروه های تروریستی را در جنگ رو در رو در بسیاری از میادین شکست بدهند و به این گروه تلفات سنگینی وارد کنند اما آنان هنوز هم این گروه به حملات تروریستی شان در افغانستان به خصوص در شهر کابل ادامه میدهند تا با این گونه حملات، قدرت شکست خورده شان را به رخ مردم افغانستان و جهان بکشند.

گروه طالبان با انجام حملات اخیر در آغازین ماه سال 2018 میلادی چهره اصلی شان را نزد مردم افغانستان یکبار دیگر برملا ساختند و به مردم افغانستان گفتند که آنان اهل صلح و آرامش در افغانستان نیستند و در رگ رگ این گروه پخش وحشت در میان مردم افغانستان جا گرفته است . گروه طالبان با به عهده گرفتن مسوولیت حمله انتحاری موتر بمب در چاراهی صدارت در مقابل شفاخانه جمهوریت شهر کابل یکبار دیگر نشان دادند که آنان حتی از هیچ روشی برای ریختن خون مردم افغانستان دریغ نمیکنند .

این گروه حتی از موتر نوع امبولانس که بیماران را جهت بخشیدن زندگی دوباره به شفاخانه ها میرساند استفاده کرده و در آن 103 تن را شهید ساخته و نزدیک به 235 تن دیگر که بیشتر آنان افراد ملکی و دوکانداران  در محلی رویداد بودند را زخمی ساختند . ارگ ریاست جمهوری روز یک شنبه را بخاطر این رویداد تروریستی ماتم ملی اعلام کرد. رییس جمهور دستور داده است که در سراسر افغانستان بیرق کشور، به حالت نیمه افراشته درآورده شود.

این اقدام ریاست جمهوری به منظور غم شریکی با خانواده‌های ماتم رسیده و ادای احترام به کشته و زخمی های رویدادهای اخیر گفته شده است.

دولت افغانستان به منظور غمشریکی با خانواده های ماتم رسیده ولایات کابل ، قندهار هلمند و ننگرهار و ادای احترام به آنان، روز یکشنبه را ماتم ملی اعلام کرد و بیرق افغانستان در سراسر کشور و نمایندگی های سیاسی در خارج از افغانستان به حالت نیمه افراشته در آورده شد.

همچنان در اعلامیه ریاست جمهوری آمده است که به منظور رسیدگی به زخمی های حادثه روز گذشته، روز دوشنبه تنها در کابل رخصتی عمومی است و همچنان پس فردا؛ سه شنبه به خاطر ختم دعا به روح شهدای رویدادهای اخیر تروریستی، مراسم ختم های قرآن در سراسر کشور برگزار گردد.

مردم و حکومت افغانستان در برابر گروه های تروریستی قرار گرفته اند که حمایت دولت ها را به عهده دارند و این دولت ها نمیگزارند که افغانستان با حمایت جامعه جهانی در افغانستان به پیشرفت دست یابند و از این گروه های تروریستی به عنوان ابزار استفاده میکنند تا دست آورد های افغانستان را در چند سال اخیر به چالش بکشند .

اکنون کشور حامی تروریزم که پاکستان است تحت فشار های بی پیشینه یی جامعه جهانی قرار گرفته است و این کشور به هر نوعی تلاش میکند تا در گفتگو های صلح دست بالای برای کسانیکه به نفع آنان در افغانستان بد بختی آورده اند بدهد . اما این گروه تروریستی بداند که افغان ها هیچ گاهی این خود فروخته های طالبان و گروه های تروریستی را فراموش نخواهند کرد و هر زمانی آنان را به پنجه قانون خواهند سپرد و به جزای اعمال شان خواهند رسید .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply