ظاهر شدن عطاء محمد کوچک در سفارت واشنگتن

0 1,158

ساد و زورگویی، شانه به شانه

ظاهر شدن عطاء محمد کوچک در سفارت واشنگتن

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که از جمله پانزده دپلومات افغان در سفارت افغانستان مقیم واشنگتن، یازده تن آن از حزب جمعیت اسلامی و به ولایت‌های مشخص و مورد نفوذ این حزب تعلق دارند که بدون نظرداشت سطح تحصیل، سویه و بلدیت به زبان‌های ملی و حتی انگلیسی در سفارت افغانستان مقیم واشنگتن گماشته شده‌اند.

در ادامه نشر دوسیه‌های فساد سیستماتیک و غیرسیستماتیک در وزارت امور خارجه، اینبار سرخط به اسناد مربوط به قضیه ای دست یافته است که علاوه بر احتمال فساد مالی افراد نزدیک به صلاح الدین ربانی، فساد آشکارا در تقرر، و فساد اداری به نحوه ی تمرد و عدم اطاعت از نظام را نشان میدهد.

مصباح‌الحق عینی سکرتر اول سفارت افغانستان مقیم واشنگتن اخیراً زمانی که می‌خواست سفارشات پولی (منی آردرهای) پولی و چک های سفارت افغانستان در امریکا را به حساب شخصی و بانکی‌اش انتقال دهد، با همکاری بانک و اداره ی صادر کننده ی چک، بالفعل دستگیر شده است.

اما موضوع در همینجا خلاصه نمی شود. نامبرده برای اینکه جریان تحقیق راجع به قضیه اتهام فساد اش مطابق به میل خودش صورت گیرد، به زورگویی روی آورده، پاسورد سیستم صدور ویزای سفارت افغانستان را نزد خود نگه داشته از تسلیمی آن انکار نموده است. نامبرده نه به هدایات رسمی توجه می‌کند، نه مکتوب می‌پذیرد؛ اما خودش به صراحت بیان می‌کند که هیچ کسی صلاحیت عزل و هدایت رسمی به او را ندارد؛ حتی پدر کسی. مطابق به شواهد، عدم اطاعت آقای عینی باعث شده است تا عواید دولت افغانستان از بابت تعطیلی سیستم ویزا به تاریخ هفت جدی متضرر شده در یک روز، حد اقل سی هزار دالر امریکایی به عواید کشور صدمه وارد گردیده است.

مصباح‌الحق عینی از آدرس حزب جمعیت اسلامی و از نزدیکان صلاح‌الدین ربانی وزیر سلب صلاحیت شده امور خارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی چندی پیش، با فراغت از پوهنتون بلخ، بدون اینکه پروسه ی قانونی تقرر در نماینده گی های خارج از کشور را طی کند، نخست به حیث سکرتر دوم سفارت افغانستان مقیم واشنگتن تعین گردید و اندکی بعد، حتی بدون از اینکه ارزیابی اولی اش در آن بست تکمیل شده باشد، به کرسی سکرتریت اول ارتقا کرد و شخصی بعدی اش، به اسم عبدالله خدایداد، فرزندی آقای مهمدی، وکیل بغلان در ولسی جرگه، که همچنان عضو ارشد جمعیت می باشد، بدون ارزیابی به بست آقای عینی ارتقاء یافت. مدارک سرخط نشان میدهد که تعدادی از تقرریافته گان جدید حتی با زبان انگلیسی در سطح ابتدائی آشنایی ندارند، و تعدادی نیز فاقد سند لسانس هستند.

بر اساس معلومات سرخط آقای عینی همچنان به اذیت و آزار کارمندان در ماحولش نیز پرداخته است.

بد نگفته اند که خربوزه از خربوزه رنگ می‌گیرد. اشاره ما به جریان نافرمانی نافرمانی های اعضای جمعیت در افغانستان است. یعنی حالا نه والی فرمان می‌برد، نه قوماندان فرمان‌بردار است و نه هم وزیر. در هر کنج این مملکت نافرمانی می‌شود و حالا این ویروس به دپلوماتان افغان که از یک آدرس مشخص معرفی شده‌اند نیز سرایت کرده‌است.

منابع در سفارت افغانستان مقیم واشنگتن به شرط عدم افشای نام شان به سرخط می‌گویند، از جمله پانزده دپلومات افغان در امریکا، یازده تن آن عضویت فعال حزب جمعیت اسلامی را داشته و به ولایت‌های مشخص و انگشت شمار تعلق دارند.

به نقل از این منابع، اکثریت دپلوماتان بطور آشکارا بر ضد نظام در افغانستان و به نفع حلقات مشخص حزبی موضع‌گیری می‌کنند. به نقل از منابع، حالا که به نوعی رابطه حزب جمعیت اسلامی و پاکستان گرم شده، تعدادی از این دپلوماتان در محافل بر ضد داعیه خط دیورند، و نظام حکومتداری فعلی افغانستان موقف‌گیری می‌کنند. این شمار دپلوماتان افغان که نماینده دولت و ملت نه بل نماینده عده‌ای محدودی از حلقات در داخل افغانستان و به صورت مشخص حزب جمعیت اسلامی هستند، در صدد تامین منافع شخصی – سیاسی جناح خود هستند، به جای اینکه در تلاش تامین منافع کشوری باشند.

مدارک به دست آمده تایید میکند، در طول شانزده سال گذشته حد اقل سه نسل دپلوماتان افغانستان در امریکا و اروپا تابعیت کشورهای میزبان را بدست آورده اند، و فرار نموده اند. دپلوماتانی که تنها در دو سال اخیر در ایالات متحده ی امریکا تقاضای تابعیت و پناهندگی نموده اند و یا از اینجا به کانادا و کشورهای دیگر فرار نموده اند، به هشت تن می رسد که شامل فرحت حسنزاده، رضوان الله بلاغ، سید اکبر سلطانی، سیف الرحمن فقیر زاده برادر زاده ی امان الله گذر، ظاهر فقیری، صفی الله وحدت، فایق واحدی، حیدری و خانواده ی قنصل قبلی می باشند.

مسؤولان در وزارت امور خارجه کشور، به تماس‌های مکرر سرخط پاسخ نداده اند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply