تروریستان و معامله‌گران قومی، غزنی را به بحران می‌برند

0 810

نزاع بر سر آب در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی، می‌رود تا به بحران بزرگ قومی در کشور مبدل شود. جنجال بر سر آب سبب درگیری میان اقوام پشتون و هزاره شده و درگیری بالا می‌رود.
شماری از هزاره‌ها شبانه به قریه پشتون‌نشین حمله کرده و برخی از اعضای یک خانواده را کشته و دو تن آنان را گروگان می‌گیرند. سپس پشتون‌‌ها تظاهرات کرده و شاهراه کابل – کندهار را مسدود می‌کنند. از دو روز به اینسو شاهراه مسدود است و صدها مسافر با مشکل رو به رو شده‌اند. این بخشی از ماجرای قره‌باغ است.

درگیری‌های کوچک بارها در دیگر ولایات افغانستان میان اقوام مختلف یا میان افراد یک قوم رخ داده؛ اما بر اساس مناسبات قومی و بزرگان محلی حل شده است. اکنون اما موضوع قره‌باغ ولایت غزنی در آستانه‌ی مبدل شدن به یک بحران بزرگ قومی در سراسر افغانستان است.
حقایق برملا شده نشان می‌دهد که هزاره‌های قره‌باغ را محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه تحریک و تشویق می‌کند تا علیه قوم پشتون بجنگند. حتی آقای محقق به والی غزنی تماس گرفته و گفته است که از مجرای حکومتی مداخله نکند. چنگیزخان، یکی از اعضای شورای ولایتی غزنی هم مردم هزاره را به جنگ علیه پشتون‌ها تشویق می‌کنند. از سوی دیگر قوم پشتون که از دو روز به اینسو در حال تظاهرات است می‌گوید، طالبان و افراد وابسته به پاکستان در میان آنان سلاح توزیع می‌کنند.
آنان می‌گویند که طالبان جوانان را تحریک می‌کنند که علیه هزاره‌ها در ولایت غزنی بجنگند.

بحث مفصل و اصلیت ماجرا و شکایت‌های اصلی مردم از دخالت‌های معامله‌گران قومی و گروه‌های تروریستی هنوز وجود دارد. اما در نظر گرفتن دو موضوع بسیار با اهمیت است.
نخست اینکه دامن زدن جنگ مذهبی و قومی در افغانستان از مهمترین و اصلی‌ترین اهداف تروریستان و شبکه‌های استخباراتی منطقه به شمار می‌روند. در جریان چند سال گذشته این گروه‌ها بارها با حمله بر اماکن مذهبی و گروگان‌گیری‌ها تلاش کردند تا آتش جنگ قومی و مذهبی را در افغانستان شعله‌ور کنند؛ اما موفق نشدند.
اکنون اما طالبان با استفاده از یک درگیری قومی در قره‌باغ، یک موتر مسافر هزاره‌ها را در غزنی پایین کرده، زنان را آزاد و مردان آنان را گروگان گرفته‌اند.
شاهدان می‌گویند که این گروگان گیری کار مردم محل نیست، طالبان دست به چنین عمل زده‌اند. از شش نفری که در نزد طالبان گروگان‌اند، یک نفر از سرما جان داده و یک نفر هم از پای فلج شده است.

طالبان هفتاد میل سلاح را در میان جوانان توزیع کرده که علیه هزاره‌ها بجنگند. دیده می‌شود که پاکستان به وسلیه طالبان از هر مجرای ممکن تلاش می‌کند تا جنجال قره‌باغ را قومی و سراسری بسازد تا مردم افغانستان به جان هم بیافتند.
رسانه‌ها این موضوع را خیلی پوشش گسترده ندادند زیرا از سوء برداشت‌ها و بزرگ شدن جنجال هراس دارند؛ اما اکنون حکومت وحدت ملی باید دخالت کند.
حکومت وحدت ملی باید به معامله‌گران قومی که در چارچوب حکومت هم کار می‌کنند اجازه ندهد که یک موضوع کوچک در یک قریه، سبب پریشانی خاطر میلیون‌ها افغان در سراسر کشور شود.

ملیت‌ها در افغانستان طوری پراکنده شده‌اند که ده‌ها خانواده از قوم پشتون در ولایات بامیان، دایکندی و ولسوالی‌های بهسود و جلریز زندگی می‌کنند، از سوی دیگر هزاران خانواده‌ی هزاره در ولایات کندهار، غزنی، زابل، هرات و فراه زندگی می‌کنند. اگر این اختلافات کوچک یک قریه سیاسی شده و برخی چهره‌ها به وسیله‌ی آن عقده‌گشایی کنند، بحران افغانستان را تهدید می‌کند.
هر هزاره، همسایه‌ی پشتون و هر پشتون کوچه‌نشین هزاره‌ی خود را قتل عام خواهد کرد. این موضوع اصلا برای منافع ملی و آینده کشور خوب نیست.

دولت باید از دو طرف قضیه در ولسوالی قره‌باغ هیات تعیین کند. بر اساس قضایا و مسایل محلی که وجود دارد این مشکل را حل کند. اقوام پشتون و هزاره در قره‌باغ از سال‌های دور در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، بارها از این مسایل رخ داده؛ اما بزرگان محلی در میان خود آنرا حل کرده‌اند. اکنون که این بحث مقداری سیاسی شده، حکومت باید دست معامله‌گران و گروه‌های تروریستی را از آن کوتاه کند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply