نیمروز، دهلیز فرار به جهنمی

0 733

نیمروز، دهلیز فرار به جهنمی؛
در هر ۲۴ ساعت ۱۰۰۰ جوان به ایران فرار می‌کنند

روزنامه سرخط
فرار جوانان به ایران به مثابه آنانی که عمری بر ایشان کار و عرق ریخته شده، بیشتر از هر زما دیگر افزایش یافته است. همین حالا در هر ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰۰ شهروند افغانستان عمدتاً جوان‌ترین‌ها با تحمل هزاران مشکل در مسیر راه و حتی باوجود اینکه جان‌های شان در خطر می‌افند، به جای می‎روند، که روزگار خوشی نخواهند داشت.
نیمروز، راه کوتاه و نسبتاً کم قیمت برای قاچاق جواحان به ایران است. این ولایت حالا به دهلیزی برای فرار افغان‌ها به جهنمی مبدل شده که روزهای بدی انتظار آنان را می‌کشد.
افغانستان حتی در میان سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ که بر کمک‌های بین‌المللی متکی بود، شاهد نرخ بالای مهاجرت به کشورهای همسایه بود. از این میان بیشترین مهاجرت‌های با درآمد کم اقتصادی به ایران صورت می‌گرفت و به شمول جوانان؛ نوجوانان نیز به ترک وطن رو می‌آوردند.

وضع کنونی در مقایسه با سال‌های قبل از ۲۰۱۴ خیلی تغییر کرده و نسبت بیکاری، درآمد کم اقتصادی و ناامنی به ایران فرار می‌کنند. برای تحقق آن، نیمروز در جنوب غرب کشور ولایتی است، با فاصله کم زمانی. شب‌ها اگر به شرکت‌های مسافربری ولایت‌های جنوب غرب کشور واقع در ساحه کمپنی کابل رفته شود، شماری زیادی آنانی که به قصد فرار رخت سفر بسته اند، به چشم خواهند خورد. یا از خانه فرار کرده اند و یا هم به رضایت خانواده سفر می‌کنند.
سردارمحمد همدرد، معاون والی نیمروز در مصاحبه‌ای با سرخط افزایش رقم و همچنان نرخ بالای فرار جوانان از طریق این ولایت به پاکستان و سپس ایران را می‌پذیرد.
او می‌گوید: «به دلیل اوضاع بد امنیتی و نبود کار برای جوانان روزانه تا حدود ۱۰۰۰ نفر از مرزهای ولایت نیمروز خارج شده و به ایران می‌روند. اکثریت این جوانان به مقصد کار و درآمد در ایران می‌مانند و شماری کم دیگر به ترکیه و همچنان کشورهای اروپایی دیگر قاچاق می‌شوند. فرار جوانان از مرز نیمروز به ایران در شرایط کنونی یک مشکل بزرگ بوده و حکومت باید برای آنان اشتغال زایی نماید. از آنانی که قصد سفر را دارند می‌خواهم تا با اوضاع کنونی سازگار شده و به هیچ وجه زنده‌گی با عزت و آبروی خویش را ترک نکنند، چون دوری از وطن و کار در هر کشور بیرون از افغانستان ذلت به همراه دارد.»

جوانانی که از طریق نیمروز به ایران فرار می‌کنند حتی از سفر و یا قاچاق به ایران راضی نبوده و می‌گویند، از روی ناچاری این راه را اختیار کرده اند.
محمد رضا یکی از جوانانی که از طریق نیمروز به ایران رفته به سرحط می‌گوید: «از این سفر طولانی و پر خطر که هر لحظه در انتظار من بود، خوش نبودم. من از روی مجبوریت به ایران آمده ام تا کار کنم و نفقه حلالی را برای اولاد و خانواده خود کمایی نمایم. از این وضع راضی نیستم و اگر کار دوامدار در کشورم مهیا شود، هیچگاهی بیرون نخواهد رفت.»

قاچاق انسان، بدلیل داشتن مرز های طولانی ولایت نیمروز با کشورهای ایران و پاکستان از زمان‌های سابق جریان داشته و اکنون به حد کم پیشینه رسیده است.
مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها با استفاده از مرزهای با ایران و پاکستان به منبع درآمد بزرگی برای قاچاقبران انسان مبدل شده‌است، هرچند شمار زیادی در این راه کشته و یا زخمی شده‌اند اما هنوز هم فرار و قاچاق جریان دارد.

سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply