م داود سلام ملکیار، دروغ وایه، په شرعه روغ وایه !/ قاسم باز

0 777

   ۲۰۱۸ /۲۸ /۶


        م داود سلام ملکیار، دروغ وایه، په شرعه روغ وایه !

جای بسا افسوس است که امروز یک مفتری مسلکی و مشهور افغان، که تمام عمر خود را در یاوه سرایی و تهمت های بیجا سپری نموده، بار دیګر بنده قاسم باز را شاګرد این و ان و ګاهی بنده را مشویق دیګران معرفی مینماید.
این مفتری و تهمت نویس عقده یی و بی مسولیت ، که از اوان  نظام  جمهوری شهید سردار محمد دادوخان تا چند سال پیش، موضوع دارالمجانین قلعه زمان خان و کودتا محمد هاشم میوندوال، سابق ریس حزب مساوات؟ و صدراعظم بیکاره را دسیسه حزب پرچم بخصوص توطیه کی جی بی ، روس قلم داد می نموده، ولی وقتیکه کودتاچیان ۷ ثور، ګروپ محمد هاشم میوندوال این جاسوس مشهور و نوکر استخبارات ای ایس ای و سیاه  را از زندان رها و بخصوص زمانیکه اقای ببرک کارمل رهبر حزب پرچم بعد از شش جدی قدرت سیاسی و دولتی را بدست ګرفت وی بعضی افراد محبوس کودتا میوندوال که در دوران ریاست جمهوری شهید محمد داودخان به اتهام کودتا محبوس ګردیده بودند را به پست های مهم دولتی نصب نمود و به انها مقام های حساس حکومتی تفویض نمود.پس به این اساس ادعاهای مزحرف این ګروپ سمرقندی پردیس محمد هاشم میوندوال که میګوفتند، ګرفتاری ګروپ میوندوال دسیسه کی جی بی و حزب پرچم بوده ، به اینګونه ګفته های و ادعای های مزخرف انها ادعهای بی بنیاد خود را خود باطل ساختند.  ایا این جنابان از خود سوال نکردند که چطور کی جی بی و حزب پرچم حاضر شدند که ګروپ سیاه ، و ای ایس ای را که در زمان ریاست جمهوری محمد داود خان زندانی شده بودند انان را رها و بعدآ به انها مقامهای بلند دولتی عطا نماید؟ اینګونه تبلیغات بی مفهوم از فرزندان شرمسار این توطئه ګران بوده که میخواستند  به اینګونه دروغ های شاخدار ګناه هان پدران شانرا از شرم زیاد اخفا و تسکین نمایند. طرفداران حزب مساوات میوندوال خودکشی رهبر خود را در بین مردم قتل وانمود میساخت، انها بدون ارائه سند قابل اعتبار قاتل میوندوال را اقای صمد اظهر قلم داد میکرد.  ما در افغانستان متل مشهوری داریم که میګویند دروغګو حافظه ندارد.  چند روز قبل اقای داود سلام ملکیار برادرزاده خانم محمد هاشم میوندوال در دریچه نظر سنجی ویب سایت افغان جرمن انلاین بتاریخ ۲۰۱۸/ ۱۷/۶  نوشت « که وی تا الحال نمی داند که میوندوال خودکشی کرده و یا توسط  کسی کشته شده.» سال ګذاشته وقتیکه بنده قاسم باز اعترافات کست اول کودتا چیان میوندوال را از طریق ویب سایت افغان ـ جرمن انلاین و ویب سایت وزین سباوون انرا به نشر سپردم بعد از ان این جناب با وقار خودکشی میوندوال را به مرحوم عبدالقدیر نورستانی که وی امروز در بین ما نیست راجع ساخت، که این کار وی بذات خود نمایندګی از…… بی معلوماتی وی از قضیه خود کشی میوندوال میکند. چرا این ملکیار تقلبی در قضیه خودکشی میوندوال، وی دست داشتن مرحوم شهید عبدالقدیر نورستانی سابق قوماندان عمومی ژندارم و پولیس و بعدآ وزیر داخله را دخیل میسازد، علت دارد. اولین شخص که کودتا محمد هاشم میوندوال را افشا نمود ان شخص محترم استاد خلیل الله خلیلی بود که وی این موضوع را به عبدالقیر نورستانی که انها باهم قرابت فامیلی داشتند افشا ساخته بود. داود سلام ملکیار در نوشته مورخ ۲۲/۵ / ۲۰۱۸ از دخالت و دست داشتن ان مرحوم در قضیه خودکشی محمد هاشم میوندوال پردیس سمر قندی یاوه سرایی میکند.  جای تاسف در اینجا است که اقای م داود سلام ملکیار، تا بحال نمی داند که محمد هاشم میوندوال خسربره پدرشان در زندان دهمزنګ خودکشی نموده و یا توسط کدام شخص دیګر به قتل رسیده، وقتیکه یک شخص از فوت شخص دیګر به تمام معنی خبر نباشد و نداند که وی چطور فوت نموده، چطور میتواند که انګشت  انتقاد و الزام را بالای این و ان بګذارد، این کار بذات خود دلالت به بی دانشی و بی حیایی این فرد مفتری و یاوه سرا مغرض میکند. فااعتبرو یاالاابصار.
هموطنان عزیز.
در دوران به اصطلاح دیموکراسی میوندوال پردیس سمرقندی یګانه صدراعظم بی کفایت ان دور
ه بود، وی در طول دوره صدارت خود تنها دو جلد کتاب انهم از نویسندګان دیګر را در مطبعه دولتی به امر خود به چاپ رسانید که بدبختانه وی بعد از چاپ نتوانست ان کتابها را به بازار عرضه نماید ، ان کتابها در زمان صدارت این صدراعظم بیکاره در ګدامهای مطبعه دولتی پوسیده ګردید و از بین رفت . امروز یک عده نازدانه ها و قماش پردیس سمرقندی به ان کار وی مباهات ورزیده افتخار میکنند.   محمد هاشم میوندوال این صدراعظم بیکاره و سګ دوست دیګر کدام دست اوردی که بخیر ملت و مردم بوده باشد ندارد به جز از جاسوسی به سازمانهای جهنمی بیرونی .هیچ افغان بادرک و با بصیرت نمی تواند یک کار خیر و نیک وی را که به درد ملت و کشور خورده باشد  و یا از نزد وی سر زده باشد سراغ کرده نمی تواند که امروز بالای ان افتخار کند. در اینجا هیچ جای شک و شبهه نیست که میوندوال یک واعظ خوب و یک نویسنده خوب بود، چون وی از پدر ملای خود اصول صرف و نحو عربی به سیستم ملایی آموخته بود بهمین خاطر لیاقت شان در واعظی مانند مولوی بیجلیګر پیشاوری بوده وی در نویسندګی مهارت فوق العاده داشت.
خوانندګان ګرانقدر، این شهید سردار محمد داودخان و شهید سردارمحمد نعیم خان بودند که به این ملا بچه زمینه ارتقا را از مدیریت به ریاست و از ریاست مستقل مطبوعات به سفارت مساعد ساختند.  میوندوال از برکت این دو برادر شهید به وزارت و صدارت رسید، پس به جرات ګفته میتوانیم بګویم ، که در دوران به اصطلاح دیموکراسی  انوقت نسبت به میوندوال پردیس سمرقندی افغانهای لایق دیګر مانند علامه سلجوقی، مجید زابلی، پژواک بزرګ، اقای خادم، ګل پاچا الفت، بینوا و محمد ګلخان مومند  و غیره و غیره را نیز وجود داشت که از عهد وظیفه صدارت عظمی به وجهه احسن تر براید و وظایف صدارت اعظمی را به خوبی به پیش ببرند. میوندوال کسی بود که در توطئه سازی و توطئه بازی سیال ، شریک و جوره نداشت وی همنشین و هم کاسه حفیظ الله امین بود. وی همرای حفیظ الله امین در یک کاسه نان میخورد، چون انها هر دو به یک اداره بیرونی کار میکردند  اهداف و مرام هر دو شان یعنی جاسوسی به سازمانهای خارجی و سرنګونی نظام شاهی یکسان بود . میوندوال در کابل در بین مردم کابل بنام صدراعظم سګ دوست و سګ باز مشهور بود. چون وی اولاد نسبی نداشت وی یک پسر خسربره خود را یعنی پسر جنرال عبدالجبار ملکیار، پسر کاکا م داود ملکیار را بطور فرزندی ګرفته بود، بهمین خاطر بود که وی اکثریت وقت خود را همرای سګ پاپی سفید خود میګذاشتاند ، بخصوص در اوان که وی خانه نیشین بود وی در شهر کابل در کوچه و بازار در موتر فولکس زرد رنګ خود به دریوری مصروف می بود سګ سفید پاپی اش در بغل شان می بود ، هیچ کس نماز و روزه وی را ندیده احیآ اګر وی کدام وقت در مسجد  دیده شده ان هم در روزهای عید در ارګ سلطنتی بوده ، من مطمئنم که ان نماز خواندنهای عیدی وی عقیدوی نه بوده بلکه تکتیکی بوده.
جای تاسف است، که اقای محمد داود ملکیار در نوشته نو خود تحت عنوان (
چگونگی وقایع و سخنی چند با آقایان کاظم و سیستانی قسمت اول ) که بتاریخ ۲۰۱۸ / ۲۲ /۵  در ستون مقالات ویب سایت  افغان – جرمن انلاین نشر ګردید وی تا این دم نمی دانند که ایا میوندوال توسط کدام شخص کشته شده و یا خود خودکشی کرده، این را ګویند شخص با دانش، خارق العاده و جمالاکمالات.
در دوران محبوسیت میوندوال به اتهام و دست داشتن وی در کودتا مسمی بنام هاشم میوندوال ، شهید سردار محمد داودخان یک بار غوث الدین فایق وزیر فواید عامه را غرض پرسان و احوال ګیری وی، و رویۀ هیات تحقیق نزد میوندوال بوزارت داخله فرستاده بود، وقتیکه غوث الدین فایق از زبان و ګفته شخص میوندوال از رویه خوب هیات تحقیق درباره خود اظهار خوشی نموده بود، دیګر جای به ګفته های بی لزوم این و ان باقی نمی ماند. مراجعه شود به کتاب غوث الدین فایق ( رازی را که نمی خواستم افشاه کنم افشا کردم )
اقای داود  ملکیار در یکی از نوشته های خود لست اشیای که جناب میوندوال در روز چهارم تحقیق خود بقلم خود از فامیل خود خواسته بود و ان اشیای مورد ضرورت وی از طرف فامیل وی تهیه شده عبارت بود از ادویه ویتامین، یک کتاب مهتما ګاندی، لباس، لیمو وغیره و غیره که از طرف فامیل وی تهیه و ان اشیا بعدآ از طرف اداره محبس دهمزنګ به اخذ امضاٌ میوندوال به وی داده شده، خوانندګان محترم شما خود قضاوت نماید شخصیکه هر روز لت و کوب شود و در حالت کوما باشد وی چطور می تواند کتاب و یا ناول مهتما ګاندی را بخواند، لطفا به نامه محمدهاشم میوندوال که از زندان دهمزنګ به فامیل شان نوشته شده و اشیای مورد ضرورت شان بعد از امضای میوندوال به وی از طرف موظفین محبس داده شده، توجه شما عزیزان و سروران را به ان جلب میدارم لطفآ لینک ذیل را کلیک نموده تا نامه شخص میوندوال که بقلم خودش تحریر یافته ملاحظه نماید.

http://www.afghan-german.net/upload/Tahlilha_PDF/malikyar_d_radi_etehamat_wa_sharhi_6.pdf

اقای م، داود  ملکیار.
من در این چند روز دوبار به شما چه در دریچه نظرسنجی  و چه در مقاله خود تحت عنوان ( بجواب یک مفتری بزرګ اقای داود سلام ملکیار) که بتاریخ ۲۰۱۸ / ۱۸ /۵  در ویب سایت افغان – جرمن انلاین و بتاریخ ۲۰۱۸/۲۵/۶ در سایت سباوون و دعوت میدیا اقبال نشر یافت بشما متذکر ګردیدم که عدم نشر کست دوم بخاطر الزامیت قوی پدر شما جنرال عبدالسلام ملکیار و کاکای شما جنرال عبدالجبار ملکیار را داودخان بخاطر اینکه فردا نزد مردم این سوال خلق نشود که وی چرا عوض محرکین اصلی کودتای میوندوال افراد ردیف دوم و سوم را مجازات نمود چانچه امروز شما اقای م داود ملکیار از ان یاداوری نمودید، و چنین اضافه نمودید، که  چرا داودخان محرکین اصلی را که خسربره های میوندوال بودند به سه و پنج سال حبس محکوم میکند و دیکران را به ده و پانزده سال و اعدام.
ګپ و سخن اصلی هم در همینجا است که مرحوم محمد داودخان ګل روی عروس خود که ان عروس داودخان شهید، دختر ناسکه کاکا زادهای شما بود و  فامیل شما یعنی مادر تان، خواهران تان و خانم کاکا تان در منزل ګلالی عمر داود ملکیار عروس داودخان بستر انداخته بودند،  مرحوم داودخان هم به همین خاطر و یا اکرهر کس دیګر هم میبود  روی عروس خود را در نظر میګرفت، همچنان یاداوری عبدالله خان ملکیار که به شهید داودخان حیثیت برادر داشت یعنی پدر ګلالی عمر داود ملکیار ، و کاکای سکه دیګر ګلالی بنام عمرجان ملکیار که وی را مرحوم محمد داودخان مثل پسر کلان خود عمر داود، دوست داشت در نظر ګرفت، شخص اقای جناب عمر ملکیار چندین سال در رادیو صدای امریکا کار میکرد وی فغلآ باشنده ایالت ویرجینیا امریکا میباشد .
جناب عالی داود ملکیار . ایا فراموش کردی که در روز اول ګرفتاری محمد هاشم میوندوال ، پدر و کاکایت این عمرجان ملکیار بود که همرای شما منزل بمنزل ، دفتر به دفتر میګشت، این جریان را شخص اقای عمر ملکیار چند سال ګذاشته برایم بیان داشت. ایا این شما نبودید که سال ګذاشته از جناب عمر ملکیار خواهش نمودید که من میخواهم همرای قاسم باز صحبت کنم، وقتیکه اقای عمرجان ملکیار برایم زنګ زد و پیغام شما را برایم رساند من به جناب عمرجان ملکیار ګفتم که من نمی خواهم همرای این فرد بی مسولیت صبحت کنم. چرا که میترسیدم نشود شما فردا از صحبت تلیفونی ما کدام ګپ دیګر مانند ګپهای تلیفونی پاچاګل وفدار، جناب عیسی نورزاد  را بسازید ، یعنی تهمت جور کنید و یا تهمت ببندید.

در این عکس ، از راست بطرف چپ: قاسم باز  و  مرحوم جنت مکان عبدالله خان ملکیار سابق معاون صدارت اعظمی. این عکس در سال ۱۹۹۰ در منزل قاسم باز در شهر الکساندریا ویرجینیا  ګرفته شده

جناب عالیقدر؟ داود  ملکیار، من مثل شما یک فرد بی مسولیت نیستم که بعضی صحبتهای دوستانه دوستان سابق خود را یک روز بخاطر یک شکر رنجی عادی به روح مردم بکشم، اګر من مثل خودت اینګونه اخلاق میداشتم امروز صحبتهای بسیاری از سلطنت طلبان درباره خودت، ملال موسی نظام، مایار صاحب و غیره و غیره را بروح انها میکشیدم. این شما هستید که صحبت دوستانه دوستان تان مانند جناب محمد داود مومند، و جناب پرچمزاده مشهور اقای سید خلیل الله هاشمیان  را به چه وقاحت و بی شرمی افشا میکنید، این کار تان خلاف تمام موازین افغانی، اسلامی و انسانی است.

 ای افغان نامرد ، من مثل شما نیستم که بګویم فلان و فلانی برایم چنین ګفت، امروز اکثر خوانندګان این ویب سایت چهره حقیقی شما را شناخته، کوشش کن عوض اینکه بګوید که احمد چنان ګفت و محمود چنین ، بهتر است مستند با اسناد دست داشته خود صحبت کن نه نقل قول دروغین این و ان، من هم میتوانم دو هزار تهمت از ګفته این و ان برایت ذکر کنم ولی ابدآ این کار را بخاطر اسلامیت، افغانیت، شرافت و وقار خود نمیکنم.
جناب داود اغا؟  من دو بار بشما نوشتم و باز هم مینویسم که در مورد فامیل شما یعنی پدر و کاکای شما و دیګر محبوسین  کودتا پردیس سمرقندی میوندوال واقعآ مرحوم محمد داودخان عدالت واقعی را مراعت نکرد، وی باید در قدم اول محرکین اصلی کودتا میوندوال یعنی پدر شما جنرال عبدالسلام ملکیار و کاکا شما جنرال عبدالجبار ملکیار را به عوض مرستیال خان محمد خان و ډګروال ماما زرغون شاه خان، محرکین اصلی کودتا یعنی پدر شما و کاکا شما  را اعدام می کرد ، که نکرد.  بلی اغا ملکیار من هم اینرا میګویم،  بخدا قسم میخورم که در این مورد مرحوم محمد داودخان مرتکب  ګناه و اشتباه عظیم شده، و ان اشتباه وی هم بخاطر ګل روی عروس شان ګلالی عمر داود ملکیار و پسر شان عمر داود شوهر ګلالی ملکیار ، و پدر ګلالی جناب عبدالله خان ملکیار و کاکای سکه ګلالی عمرجان ملکیار بود.
اقای داود سلام ملکیار. در هر دین و این درهر کلتور و کلچر به دروغګویان خطاب (تو لعنت) شده، من بشما تو لعنت نمی ګویم بخاطریکه هیچ جای را نمیګیرد ، چون یکبار نیست دو بار نیست سه بار نیست که شما دروغ میګوئید اصلا دروغ ګفتن برای شما به مانند یک شغل وظیفوی و حرفه یی روز مره تبدیل گردیده.  من در کجا ګفتم که مرحوم شهید سردار محمد داود خان کست دوم اعترافات شاملین کودتای میوندوال را در اخیر دوران ریاست جمهوری خود به برادرم داده؟ جناب مفتری بینظیر و عوامفریب حرفه یی ملکیار مصنوعی و تقلبی،  چرا همرای لباس خود در چشم من و مردم می دراید؟  اګر از من قاسم باز،  پاچا ګل وفادار ، عمر ملکیار و ګلالی عمر داود ملکیار نمی شرمی و حیا نمیکنی از خدای خود و از خوانندګان  این ویب سایت شرم و حیا کن.   من در باره کست دوم اعترافات در سال ۲۰۱۶ دو بار در دریچه نظر سنجی افغان – جرمن انلاین بشما و یکبار در مقاله که بتاریخ ۲۰۱۶/ ۸/۱۰ در ستون مقالات نشر ګردیده یاداوری نمودم، اینکه شما میفرمائید که ان کست نظر به ګفته قاسم باز در روزهای اخیری نظام جمهوریت مرحوم محمد داود به برادر قاسم باز داده شده این یک تهمت اشکار است که شما انرا از دل تنګ و فکر پریشان خود ساختید، خدا را شکر ګذارم که ان مقاله من در ستون مقالات ویب سایت افغا – جرمن انلاین تا بحال پا برجا است. و طندار ګل، دروغ ګفتن هم حد و حدودی دارد.
۲ – توجه کنید به دروغ ، بهتان و تهمت دیګر تان، من بتاریخ ۲۰۱۸/۱۶ /۵ – در مقاله خود تحت عنوان « بجواب یک مفتری بزرګ اقای داود سلام ملکیار »  نوشتم که ( برادرزاده میوندوال بنام انجینیر فضل باقی ) که وی در زمان جمهوریت درمربوطات وزارت فواید عامه انوقت کار میکرد ذکر نموده بودم
نه برادر میوندوال.
 از نګاه شرعیت اسلامی انجینر فضل باقی برادرزاده میوندوال وارث پدر خود بود یعنی در شرعیت اسلامی اول حق برادر است که یک حصه را میګیرد ، خواهر حق نیم برادر را دارد و خانم حصه هشتم را میګیرد ، به اساس شریعت اسلامی  جناب انجینیر باقی حق پدر خود را که پدرش برادر میوندوال بود مستحق  و وراث اصلی محسوب میشود.   شما و خانم میوندوال به وی یک حبه ، دینار ، کلدار یا یک ټنګه  ندادید، شما اقای داود ملکیار و عمه تان خانم محمد هاشم میوندوال پردیس و سمرقندی  پول ان منازل را در بین خود تقسیم نمودید و نوش جان کردید ، حالا شما از برکت ان  پول در ایالت کلفورنیا امریکا صاحب بزنس شدید.
خوانندګان محترم. اینک مقاله من تحت عنوان ( صحبتی به جناب محترم اقای داود سلام ملکیار ) که بتاریخ ۲۰۱۶ / ۸ /۱۰ در ستون مقالات افغان – جرمن انلاین نشر ګردیده چنین نګاشته بودم.
دروغ ګفتن جناب ملکیار به یک متل مشهور افغانی می ماند که میګوید ( من چی میګویم و دمبره من چی میګوید .)
خوانندګان ګرامی ، من در انوقت در یک بخش از مقاله خود به جناب م داود سلام ملکیار چنین نګاشته بودم……..  شما به سلسله دروغهای متواتر که در این بیست سال در مطبوعات بیرون مرزی و در این چند سال در ویب سایت  افغان – جرمن انلاین مینویسید، بار دیګر شما باز در این چند روز به دروغګوهای شاخدار شروع نمودید.  جناب داود سلام ملکیار، من در کجا و در کدام نوشته خود، چه در ستون مقالات و چه در دریچه نظر سنجی
افغان جرمن انلاین نوشته ام که شهید سردار محمد داوودخان ان کست اعترافات پدر بزرګوار تان سلام خان ملکیار و کاکا محترم شما با دو جنرال دیګر یعنی جنرال ناصری و جنرال سهاک  ، در اخیر دوره جمهوریت به برادرم داده؟. اقای داود سلام ملکیار، روی خدا را ببین ، اینقدر دیده درای نباش،  تمام نوشته های من در افغان جرمن انلاین موجود است، اګر خودت این ادعا دروغینت را به اثبات رساندی من ملامت.  من برایت نوشتم که این کست دوم اعترافات پدر کودتاچی ناکام شما که در ان به خان محمد خان مرستیال از طرف پدر شما بسیار زیاد توهین صورت ګرفته نزدم موجود است، نشر این کست بغیر از شرمساری، چاپلوسی پدرتان به هیت تحقیق، و بد ګفتن به دو جنرال کودتایی دیګر جنرال ناصری و جنرال سهاک چیزی دیګری در ان کست که به رفع مسولیت ګروپ کودتای شما و اقای میوندوال به انجامد دیده نمیشود، بغیر توهین به یکی دیګر اعضای کودتاچی شما.
اقای داود سلام ملکیار، من بشما در نوشته های قبلی نوشتم که یک روز پیش از نشر کست اول اعترافات متهمین کودتا محمد هاشم میوندوال، محمد داودخان شهید بخاطر بعضی ملحوظات فامیلی که شخص سردار محمد داوودخان مانع نشر ان شده بود، وی ان کست را یکروز پیش از نشر کست اعترافات خان محمدخان، ماما زرغون شاه، سید امیر قوماندان برحال قوا هوایی و جنرال عبدالرزاق خان   به برادرم داده بود نزد ما موجود است.
اقای سلام ملکیار.

محمد داوودخان چندین قطعه مکتوب دست نویس شاه سابق که به ادرس برادرم میرسید،  نزد برادرم بود که از انجمله مکتوب ها دو قطعه مکتوب اخیر شاه سابق در روک میز برادرم در دفتر کارش در ریاست جمهوری مانده بود که ان دو قطعه مکتوب شاه بدست حکومت  ۷ ثوری خلقی افتاد، که از ان دو قطعه مکتوب شاه سابق فکر میکنم  یک مکتوب شاه اسبق را حکومت خلقی انوقت در کدام اخبار نشر کرده بود. بعد از نشر ان مکتوب دولت به خطای خود متوجه شدند و انها بزودی ان اخبار را مصادره کردند. شاید یک عده بزرګان که در انوقت در مسایل مطبوعاتی کشور سروکار داشتند باخبر باشند، بهر صورت.
جناب کمال الجمالات ! شما به نمایندګی فامیل میوندوال وکالت خط را ترتیب داده بودید، تا منزل میوندوال که در شهرنو کابل موقعیت داشت بالای برادر زاده ام به اسم حاجی خان محمد صراف بفروشید، وقتیکه وی دانست که این منزل از محمد هاشم میوندوال است از خریدن ان منزل که نسبت به نرخ امروز بسیار ناچیز بود اباء ورزید، وی به شما  دوست دیګر خود را معرفی کرد  و شما ان خانه را در مقابل پول نقد به یکی از صرافان سرای شهزاده کابل به فروش رساندید ، ان منزل فعلآ در تصرف ان صراف قرار دارد.  صراف مذکور فعلآ ان منزل را به کدام دفتر خارجی به کرایه خوب و بلند داده.  اینکه شما میګوید که ان منزل را میوندوال به وزارت معارف به اساس مکتوب شخصی داده و این موضوع در ان وقت در اخبار مساوات به نشر رسیده یک دروغ شاخدار است . اقای مفتری مسلکی ، بعد از صدارت میوندوال اقای نور احمد اعتمادی، داکتر عبدالظاهر و محمد موسی شفیق صدراعظمان بودند ، فکر نکنم که انها بخاطر ضدیت به میوندوال این کار خیریه ؟؟ میوندوال را کتمان کرده باشند، دروغ ګفتن هم حد و اندازه دارد، شما دروغهای ۴ بای ۴ مانند موترهای پایکپ که در هیچ جای بند نمی ماند میګوید. تا جایکه من خبر دارم یک حصه جایداهای افراد کودتاچی میوندوال بشمول میوندوال، ماما زرغونشاه شینواری، عارف ریکشا را محکمه اختصاصی دیوان حرب ضبط دارایی دولتی نمود.
اقای سلام ملکیار، در سال ۲۰۰۲ من از نام ویب سایت افغان جرمن انلاین خبری نداشتم و نمی دانستم که نویسندګان این ویب سایت کی ها اند،  این جریان خرید و فروش منزل میوندوال را برادرزاده ام در سال ۲۰۰۲ در پیشاور پاکستان که من و جناب اقای انجینیر احسان الله مایار بحیث اعضای افتخاری اولین لویه جرګه زمان حامد کرزی به کابل دعوت شده بودیم  برادرزادم این جریان را بخاطر ارزانی منازل در وقت طالبان در کابل با حضور داشت جناب مایار صاحب و اقای فریدون ناشر که در ان روز انها مهمانان برادرزادم در منزل مایان بودند ګفت.
شما تاریخ فروش ان خانه را وقت برامدن فامیل میوندوال سال ۱۳۵۸تذکر و وانمود ساختید که این ادعای شما مانند ادعاهای دیګر شما به جز از یک دروغ شاخدار چیزی بیش نیست. فکر میکنم میوندوال در کابل جایداد زیاد داشت.
۳ –توجه نماید به دروغ دیګرتان که میګوید:  اپارتمانهای سر سرک کارته پروان مکاتب دخترانه شده، من در طول چند سال که در کابل بودم و یا ګاهی اوقات که بکابل میروم من هیچ مکتب را در سر سرک کارته پروان انهم در اپارتمان ها ندیده ام، من از سال ۲۰۰۶ تا اخیرسال ۲۰۰۸ تقریبآ سه سال متواتر در کابل بودم و در هر هفته یک یا دو بار به سرک عمومی کارته پروان و خیر خانه مینه ګشت و ګذر میکردم اینطور چیزیکه شما مدعی ان هستید من ندیدم. من بعد از سال ۲۰۰۹ هر یک دو سال بعد بکابل میروم من کدام مکتبی انهم بالای سر سرک کارته پروان در اپارتمانهای رهایشی ندیده ام، مردم قندهار یک متل دارد که میګوید : ځویه دروغ وایه په شرعه یی روغ وایه…..

بیاید محمد هاشم میوندوال پردیس سمرقندی را باید از سر بشناسیم.

کابل قدیم

زنده گینامه مرحوم محمدهاشم میوندوال.

در مراحل اول ماموریت خویش «پردیس» تخلص می‌کرد. او پسر حاجی عبدالحلیم در قوم دینار خیل و از باشندگان مقرغزنی بود. اما مردم غزنی می گویند که: “میوندوال اصلن از سمرقند بود. پدرش را بگفتهٔ بزرگان منطقه، ملای ازبک میگفتند. همه مردم شمال را در اکثراً در جنوب کشور ازبک می گفتند- صرفنظر از اصلیت قومی شان. او توان خرید خانه در شهر غزنی را نداشت. مجبور شد به ملایی در مقر رو آورد. پدر میوندوال زن غزنیچی داشت که او هم تاجیک بود.                             در لیسه‌های غازی و حبیبیه آموزش دیده‌است پس از فراغت از صنف دوازدهم در سال ۱۳۲۱ در ریاست مستقل مطبوعات مقرر و بزودی به حیث مدیر جریده انیس مقرر گردید. بعداً به حیث مدیر مسئول جریده اتفاق اسلام هرات توظیف گردید؛ و در سال ۱۹۴۵ به حیث مدیر عمومی اداره دائرةالمعارف در مرکز ریاست مستقل مطبوعات تقرر یافت. در همان سال بحیث معاون ریاست مستقل مطبوعات تقرر یافت. پس از کوتاه مدتی بحیث مشاور مطبوعاتی اعلیحضرت محمد ظاهر شاه ارتقا یافت و یکسال بعد مجددآ بحیث رئیس مستقل مطبوعات توظیف شد.

سپس بحیث معین سیاسی در وزارت خارجه و بعدآ بحیث سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده دولت افغانستان در دولت اسلامی پاکستان تعین گردید؛ و بعد از مدتی بحیث سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در لندن و از آنجا بحیث سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده دولت افغانستان در ایالات متحده امریکا مقرر شد. پس از مدتی مجددآ بحیث سفیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در جمهوری اسلامی پاکستان مقرر گردید.

در سال ۱۹۶۴ در حکومت دوره انتقالی دکتور محمد یوسف بحیث وزیر مطبوعات مقرر گردید. در سال ۱۹۶۵ وقتیکه داکتر محمد یوسف از کرسی صدارت استعفا داد، جناب میوندوال در هفتم عقرب۱۳۴۴ موظف به تشکیل کابینه گردید.               

در ماه اکتوبر ۱۹۶۷ از عهده صدارت توسط شاه افغانستان برطرف شده وی بعد از ان جهت درمان به خارج رفت. در سال ۱۹۶۹ در انتخابات دوره سیزدهم شورای ملی خود را کاندید نمود ولی موفق نگردید.

او بنیان‌گذار حزب مساوات ؟!!! در افغانستان است. مرامنامهٔ این حزب در ماه اگست ۱۹۶۶ در رادیو افغانستان اعلان گردید. این مرامنامه براساس سوسیال دموکراسی تیپ غربی بنا نهاده شده‌بود. جریده را که این حزب  منتشر می‌نمود بنام مساوات یاد می‌شد.
وی خواهان پادشاهی مشروطه. او خواسته‌های خود را در تحت اداره حکومت شاهی مشروطه می‌خواست پیاده نماید.
مولف کتاب ( افغانستان در پنج قرن اخیر ) جناب اقای میرمحمد صدیق فرهنګ از قول شاه افغانستان مرحوم محمد ظاهر شاه مینویسد.
وقتیکه من [ ظاهرشاه ] به محمد هاشم میوندوال ګفتم، « که میخوام شما را به حیث صدراعظم انتخاب کنم در این اثنا وی بی درنګ به پاهایم افتاد میخواست بوتهایم را ببوسد من وی را از زمین بالا کرده برایش ګفتم که در دربار من این کارها مروج نیست، برو لیست کابینه تانرا با مشوره به میر محمد صدیق فرهنګ یکجا ترتیب کرده بیاورید ».

نوټ :
اقای داود سلام ملکیار.
در ولایت ننګرهار بی باک و کوچه و بازاری به کسی میګوید که همیشه دروغ میګوید، فاقد عزت نفس  باشد، فاقد حیا و غیرت افغانی باشد، در بین جامعه افغانی مشهور به بد اخلاقی باشد، در بیست و چار ساعت ۱۸ ساعت دایم الخمر باشد ،ووو.
بنده را یک تعداد اعضای پورتال افغان جرمن – انلاین از قبیل، انجینیر احسان الله مایار، حامد نوید، داکتر رحیم عزیز ، جناب اقای دانشمند  اسحاق نګارګر، جناب داکتر صاحب سید عبدالله کاظم،نصیبه جان اکرم حیدری، عبدالله نوابی، جناب سنګروالصاحب،عبدالباری جهانی، استاد رشیدی، خان اقا سعید، ووو بتمام معنی هم از نګاه اخلاق شخصی و هم از نګاه اخلاق اجتماعی میشناسد که هیچ حاجت به بیان نیست. ولی تا جایکه من شخصآ شما و فامیل محترم شما را از نزدیک میشناسم شما یک فرد دارای صفات بالایی که به دیګران ذکر نمودید هستید مانند بی باک ، کوچه بازاری ووو.

یار زنده صحبت باقی.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply