شهید سردار محمد داودخان را باید از سر شناخت ! /قاسم باز 

0 940
قاسم باز

        ۲۰۱۷/۲۷/۱۲

انکه وطن پرستی و صداقت جزمنش و سرشتش بود چیزی مشهود بود، علاوه بر ان از سجایای نیک انسانی برخوردار بود، تا جایکه به همه اراکین دولت عصرش نور از افتاب روشن و چون چرخ از افلاک مبرهن است، که سردار محمد داودخان شهید در طول مدت ده سال صدارت و چار سال و نه ماه ریاست جمهوری اش افزون بر اینکه.
۱-  یک افغانی معاش را از بودیجه دولت افغانستان اخذ نکرد.
۲-  تمام جایداد را که از کاکایش به ارث برده بود به دولت و دهاقینکه انوقت بالای زمینهای مربوطه کار میکرد، در زمان تصدی ریاست جمهوری خود رایګان توذیع نمود.
۳-  اضافه بر ان یک شفاخانه نسایی و ولادی بنام هاشم ژیژنتون که بعدها در زمان حکومتداری خلق و پرچم بنام ملالی ژیژنتون مسما ګردید به ظرفیت صد بستر با تمام لوازم طبی که مجهزترین شفاخانه درمنطقه و ان عصر و زمان بود از پول شخصی خود اعمار و به موسسه سره میاشت بخشید.
۴-  یک خانه تفریخی که از سردار محمد هاشم خان در پغمان به وی به ارث رسیده بود وی ان خانه تفریخی خویش را در زمان تصدی امور ریاست جمهوری به ریاست هوتلها وزارت مالیه بخشید.        ۵-  تمام زمینهای زراعتی که در جلال اباد، سروبی، چهلتن پغمان، کارزمیر شمالی، داشت انرا به دهاقین که بالای ان کار میکرد مفت و رایګان توزیع نمود.
۶-  هیچ وقت غیر از اوقات رسمی از موتر دولتی استفاده نکرد.
۷-  تا جایکه یکعده دوستان می دانند یک پسر مرحوم داودخان در وقت زمامداری ریاست جمهوری پدر خود در افشار قرغه دوره مکلفیت و خدمت عسکری را مثل دیګر هموطنان در ان غند تعلیمی  سپری نمود.
۸-  نظر به فرمان که وی از درک کمبودی ګوشت که باید دردفاتر دولتی هفته دو روز ګوشت پخته نشود وی ان فرمان را اول بالای خود و مامورین ریاست جمهوری و فامیل خود تطبیق نمود.
۹-  روزهای رخصتی و تفریخی خود را اکثر اوقات همراه با فامیل خود صرف احوال ګرفتن ان پروژهای عمرانی که در زمان ریاست جمهوری وی تحت کار بود دیدن میکرد. به ساز و سرود، شکار مثل دیګران علاقه نداشت از زندګی بسیار مجلل خوش اش نه میامد ، وی در خانه که از خشت خام ساخته شده بود زندګی میکرد، در اوقات غیر رسمی ساده میپوشید، پنج وقت نماز میخواند روژه میګرفت، ذکات میداد، و قربانی میکرد، وی در اخیر عمر خویش به زیارت کعبه شریفه مکه مکرمه نایل ګردید، از نوشابات الهلولی نفرت داشت، به قهقها خنده نمیکرد، در مقابل استدلال قوی دیګران به سخن خود پافشاری نمیکرد.
۱۰-  یګانه عشق و علاقه وی ابادی وطن بود، به دوشمنان وطن قاطعآنه برخورد میکرد، شخص بسیار مهربان بود. در دوستی و دشمنی جوره  نداشت.
۱۱ –  شهید سردار محمد داودخان عزت ، جلال و دبدبه خاندانی و قدرت سیاسی فامیلی خود را به هموطنان خود دو دسته تقدیم کرد ولی این ما بودیم که قدر ان تخفه ګرانبها را ندانیستیم .

۱۲-  وی در تمام دوره ریاست جمهوری خود یک شب هم در ارګ ریاست جمهوری سپری نکرد.

اګر از جاده انصاف در نګذاریم تاریخ نه تنها در افغانستان عزیز بلکه در سراسر جهان از چنین شخص غریب پرور ګواهی نمیدهد.
اګر از زندګی بیشتر و از سجایای نیک این شخصیت وطن پرست کشور بعرض برسانم سخن به درازها میکشد و ایجاب رسالها و کتابها مینماید، فلهذا از غلبه بی اتفاقی در این عصر بهمین اکتفا مینمایم و از بارګاه خداوند عزوجل تمنا دارم جنت نعیم را جایش ګردانیده و در رحمت خود را برویش بګشاید. امین یا رب العالمین.

نیست در قلبم اسرار تمیز +  خوشتر از وضع سخاوت هیچ چیز.

ارزش  سخن چنان است که ګاهی عالمی را در چند جمله میتوان ګنجانید و بیان کرد مګر من انچه در دل دارم نمیتوانم بیان کنم ، از طرفی هم زندګانی اشخاص بزرګ ابعاد ګسترده ي دارد که بدون دانش و بینش نمیتوان در مورد سخن ګفت.

دوستان محترم بیجا نخواهد بود غرض روشنی بعضی از مسایل انروز به لینک ذیل توجو شما را جلب کنم.

اینک بیانیه شهید سردار محمد داوخان بخاطر ګشایش مجلس تصویب مسوده قانونی اساسی لویه جرګه سال ۱۳۵۵ کابل- افغانستان

http://yourlisten.com/atta.nasib/president-sardar-daud-khan

انتقاد یکعده از هموطنان ما که نمی توانم به انها همنظر شوم تغیر نظام از سلطنت به جمهوریت است، بنظر یکتعداد افغانهای ما که میفرماید تاسیس نظام جمهوریت عامل بدبختی ملت افغان ګردیده، فکر میکنم که اینګونه  افراد و اشخاص به این ګونه استدالال ها مرتکب ګناه عظیم میګردند. این به این معنی است که خدای ناخواسته ما در یک مملکت سی میلیونی افغانستان، یک نفر هم نداریم که لیاقت رهبری کشور را داشته باشد. و اګر کسی بګوید که بدون داودخان دیګر کسی نمی توانست نظام شاهی را سرنګون کند مرتکب اشتباه شده. یکعده هموطنان محترم ما مدعی ګردیده و استدلال مینماید اګر این تحول را مرحوم داودخان بمیان نمی اورد. هیچ کسی دیګر نمیتوانست نظام شاهی را سرنګون کند، بنظرم اینګونه استدلالها سراپا بی بنیاد است، باورکامل دارم پنج سال ، ده سال و پانزده سال بعد هم این تحول امدنی بود.

دانشمند ملیګرا و استاد محترم اقای دوکتور سید عبدالله کاظم چی مقبول فرموده.

(انواع عقده ها موجب میشوند تا بیان حقایق تاریخی تحت الشعاع قرار گیرند و از مسیر اصلی منحرف شوند.متأسفانه بسیار نویسندگان و محققان ما دچار این مشکل میباشند و اما باید بدانند که اینکار بازی با تاریخ است.)

وجدان محکمه است که در ان به قاضی نیازی نیست.
از بیانات شهید سردار محمد داودخان

که خازی شنی می په قبر وی ولاړی
که غلام مړ وم راځی توکړی پری لاړی
که په خپلو وینو نه وم لمبیدلی
پر ما مه پلیتوی د جمات غاړی
( غنی خان غنی )

پایان

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply