آیا محترم داکتر محمد اشرف غنى واقعاً یک فاشیست و قوم گرا است؟

0 832

نوشت ٴھ عبدالفتاح ر ٴوفي

پیشگفتار

من از نوشتن مقالات و بنشرسپردن آنھا در رسانھ ھا و سایت ھاى اینترنتى خیلى ھا پرھیز مینمایم چون نى من خود و نى کدام
عضو فامیل من در چوکات دولت و حکومات افغانستان صاحب کدام منصب و مقا ِم بودیم و نھ بنفع کدام جریان و حزب سیاسى فعالیت داریم . اما من خود و اعضاى فامیل من از ھمان آغاز جنگ و بحرانھا در افغانستان مانند میلیونھا افغا ِن خامو ِش کھ فریاد شانرا کسى نمیشنود ، ھستى شانرا لگد مال و کلبھ ھاى غریبانھ و ِگلى شان را ویران ساختھ و میسازند ، قربانى گشتھ ایم و از خرمستى ھاى نیشگان و تشنگان قدرت و نابخردان تفرقھ افروز بھ بینى رسیده ایم .
چیزیکھ من را وادا داشت تا خاموش نمانم و بنویسم ھمانا توھین ھا و تحقیر ھاى است کھ افغانھا در مقالات شان ناسزا نثار یکدیگر و اقوام یکدیگر مینمایند. محتو ِا این مقالھ بر محور استعمال کلیمات زشت قبیلھ گرا ، قوم گرا و فاشیست خواھد چرخید کھ افغانھا در مقالات و تبصره ھاى خویش بھ آدرس ھاى یکدیگر با بسیار سبکسرى و بى باکى بکار میبرند.
استعمال کلیمات زشت قبیلھ گرا ، قوم گرا و فاشیست بھ آدرس محترم داکتر محمد اشرف غنى ، جلالتماب رئیس جمھور فعلى افغانستان،نیزصورتمیگیرد.منباجنابمحترمداکترمحمداشرفغنىھیچنوعشناخ ِتشخصىندارم،نىدرتیمانخاباتى ایشانبودموھمچناننىبراىبرگزیدنایشانبراى ُکرسىریاستجمھورىافغانستانرایھدادهام.ھمچنانجنابایشانمیتوانند از خود بخوبى دفاع نمایند و من کدام وکیل مدافع ایشان نیستم .
اماازروزیکھداکترمحمداشرفغنىخودرابراىاحرازنمودن ُکرسىریاستجمھورىافغانستانکاندیدنمودند،ازھمان آوان مقالات زیا ِد در ارتباط بھ شخصیت ، کرکتر، درج ٴھ تحصیل ، کارنامھ ھا و تجارب کارى ایشان برشت ٴھ تحریر آورده شده اند.
ھواخواھان ایشان ، ایشان را شخصیت دانشمند، با دسپلین ، زحمتکش و پر کار و داراى بصیرت سیاسى معرفى مینمودند و مینمایند.
بد خواھان ایشان ، و بخصوص کسانیکھ در حکومت ایشان یا چوکى خود را از دست دادندً، یا با اوجود تالاشھاى انتخاباتى با کدام چوکى و مقام مورد نوازش ایشان قرار نگرفتند ، یا در حکومت آقاى غنى منافع کاملا شخصى ایشان در معرض خطر قرارگرفتند یا از دست رفتند، ایشان را یک آدم عقده مند ، عصبانى و بدگزاره معرفى مینمایند و حتى کلیمات فاشیست و قومگرا را نیز ایثار ایشان مینمایند.
اگرچند ادعا میشود کھ افغانھا خود این مقالات و تبصره ھا را برشت ِھ تحریر نمى آورند ، بل حاص ِل کا ِر کارمندان مدیریت ھاى است کھ در چوکات سازمانھاى استخباراتى کشور ھاى منطقھ و جھان فعالیت مینمایند. کار اصلى آن مدیریت ھا ھمانا ایجاد تفرقھ بین افغانھا و شکستن وحدت ملى شان میباشد تا از منابع سرشار طبعى و موقعیت جیوپولتیک یا جغرافیایى – سیاسى افغانستان منفعت ھاى خیلى ھا کلا ِن ببرند. اما مقال ِھ محترم محمد عوض خان نبى زاده ، منحیث ُمشت نمون ٴھ خروار ، کھ با عکس مقبول جناب ایشان مزین شده است و در سایت مشعل )www.mashal.org ( بنشر سپرده شده است ، شاید کار یکى از کارمندان مدیریت ھاى فوق الذکر نباشد ، بل تراوش دماغ جناب خود ایشان باشد. مقال ٴھ جناب نبى زاده صاحب را از طیق لینک ذیل میتوانید مطالعھ بفرماید:
http://mashal.org/blog/%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d9%88%d9%85- %d9%88%d9%86%d9%81%d8%a7%d9%82- %d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86%da%af%d9%8a%d8%b2- %d8%ad%da%a9%d9%88%d9%85%d8%aa-%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa- /%d9%85%d9%84%db%8c
مقال ِھ ً من تبصره بالاى آن مقالات است کھ داکتر محمد اشرف غنى را طى آنھا قومگرا و فاشیست پنداشتھ اند ، تا ببینیم کھ ایشان واقعاقومگراوفاشیستھست

آن امتیازات و صلاحیت ھا را بھ پشتونھا ندارند ، یا اینکھ ایشان داراى وسعت نظر در ادار ِه کشور و بصیرت سیاسى براى آیند ٴه کشورش میباشند.
تحلیل
فاشیزم چیست و فاشیست کیست ؟
فاشیزمازکلیمِھفاشیزمِو)Fascismo(ایتالیوىاقتباسیافتھاست.طبقتعریفا ِتکھدرانترنتبراىفاشیزماراٴشدهاند،فاشیزم یک شک ِل از ملت پرستى یا ناسیونالیزم است کھ استوار بر اقتدارگراى استبدادى میباشد. دیکتاتورى بساٴ خشن سیاسى ، سرکوب اجبارى مخالفان سیاسى ، کنترول صنعت و تجارت ، مخالفت با لیبرالیزم ، مارکسیزم و انارشیزم از خصایل برجست ِھ فاشیزم میباشند.
بنااً فاشیست کسى است کھ یک ملت پرست یا ناسیونالیست اقتدارگر ِا مستبد باشد ، یک دیکتاتور بساٴ خشن سیاسى باشد، مخالفان سیاسى خود را با جبر سرکوب نماید ، کنترول صنعت و تجارت را در کشور خویش بنفع خودش تحت کنترول خویش داشتھ باشد ، با لیبرالیزم ، مارکسیزم و انارشیزم مخالفت ورزد.
از تعری ِف کھ فوقاً اراٴ شد بخوبى میتوان استنباط کرد کھ کدام یک از بازیگران سیاسى افغانستان ، بخصوص بازیگرانیکھ بعد از سال ۱۹۹۲ در صحن ٴھ سیاسى افغانستان رول بازى کردند ، فاشیست و پیرو فاشیزم بود و است.
شماخودقضاوتنمایدوبگویدکھکدامیکازخصایلفوقالذکر،نظربھشناختکھشماازشخصیتوبرداش ِتکھازاسلوب حکومتدارى جناب محترم داکتر محمد اشرف غنى دارید با شخصیت و طرز حکومتدارى ایشان مطابقت دارد؟
آیا داکتر محمد اشرف غنى یک ملت پرست یا ناسیونالیست اقتدارگر ِا مستبد است؟ آیا داکتر محمد اشرف غنى یک دیکتاتور بساٴ خشن سیاسى است؟ آیا داکتر محمد اشرف غنى مخالفان سیاسى خود را با جبر سرکوب مینماید؟ آیا کنترول صنعت و تجارت را در کشورش بنفع شخصى و خانوادگى اش تحت کنترول خویش دارد؟ آیا داکتر محمد اشرف غنى با لیبرالیزم مخالفت میورزد؟ آیا داکتر محمد اشرف غنى با مارکسیزم مخالفت میورزد؟ داکتر محمد اشرف غنى با انارشیزم مخالفت میورزد؟
با اوجودیکھ نویسند ٴه این مقالھ شناخت شخصى با جناب محترم داکتر محمد اشرف غنى ندارد بھ صراحت میتواند عرض نماید کھ خوشبختانھ ھیچ کدام از خصایل فوق الذکر در شان ، شخصیت و اسلوب حکومتدارى ایشان گنجایش ندارند چون جناب ایشان:
نھ تنھا یک ملت پرست یا ناسیونالیست اقتدارگر ِا مستبد نیستند بل یک شخصیت کوسموپولیت )Cosmopolite( یعنى یک شخصیت جھانى ھستند ، خود را مربوط بھ تمام عالم بشریت میدانند و یک دانشمند نیک نام و خوش نام بھ سطح جھانى میباشند . اگر با زبان انگلیسى بلدیت دارید قبول زحمت فرموده بھ بیانات ، مصاحبات و لکچر ھاى جناب ایشان کھ در بیرون از افغانستان
ایراد یا داده اند، گوش بدھید تا بدانید کھ ایشان داراى چگونھ شخصیت ھستند و با کدام درج ٴھ زیور دانش و بصیرت سیاسى آراستھ میباشند. جھانیان وى را یک شخصیت جھانى منحصر بھ تمام عالم بشریت میپندارند و از گفتار و پندار جناب ایشان مى آموزند و لذت میبرند. اگر ما افغانھا نیز چنین بنمایم و از بدبینى بیمورد و ناسزاى خویش صرف نظر نمایم ، ما نیز میتوانیم ازین شخصیت خبیرجھانى یک چیزى بیاموزیم و ھمچنان خواھیم یافت کھ بھ ھیچ صورت ملت گرا و قبیلھ گرا نبوده بل براى ھمھ افغانھا و ھمھ بشریت مى اندیشد و زندگى خود را وقف نموده است.
نھ تنھا یک دیکتاتور بساٴ خشن سیاسى نیست بل حکومت خویش را تقسیم نمود و در ٥۰٪ سھمی ِھ خویش یک طیف وسیع از افغانھا را جاه داد و بالاى آنھا اعتماد نمود. ھیچ تصمیم کلان در سطح کشور را خودسرانھ و با یکھ تازى اتخاذ نھ نموده است . ھمھ تصامیم کلان را در مشوره با شریکان سیاسى ، وکلاٴ ، روحانیون ، بزرگان قومى و جامع ِھ مدنى کشور اتخاذ مینماید.
نھ تنھا مخالفان سیاسى خود را با جبر سرکوب نکرده است بل ھمیشھ از ایشان دعوت بعمل آورده است تا طرح ھاى سازند ٴه شان را جھت ختم جنگ ، بازسازى و رشد اقتصادى کشور پیکش نمایند اما بحال تاٴسف کھ مخالفان سیاسى ایشان داراى چنین یک درون مایھ ، جوھر، ظرفیت و بصیرت سایسى نمیباشند . آنھا حتى براى قریھ و ولسوالى خویش کدام طر ِح ندارند. در یکى از

ولسوالى ھاى کشور بالغ بر دوصد خانواده را سیلاب برد ، داکتر محمد اشرف غنى بھ آن ولسوالى رفت و طر ِح را براى آن ولسوالى پیشنھاد و روى دست گرفت ، در حالیکھ وطنداران ما از آن ولسوالى از سال ۱۹۷۸ در افغانستان حکومت میرانند و تا ھنوزه م ٴوفق نشده اند تا ولسوالى خویشرا از سیلاب ھا مصوون سازند. نھ تنھا صنعت و تجارت در کشورش را بنفع شخصى خود یا بنفع خانواد ٴه خویش تحت کنترول خویش نگرفتھ است بل ھمھ افغانھا را تشویق نموده است و ضمینھ ھا را فراھم آورده است تا در رشد صنعت و تجارت کشور سرمایھ گذارى نمایند . حتى ھمھ روزه مصروف ایجاد ضمینھ ھا براى رشد صنعتى و تجارتى کشور بوده و داراى یک بصیرت وسیع و پلان طویل المدت واضح براى رشد دوامدار صنعتى ، تجارتى و اقتصادى کشور میباشند.
بنااًداکترمحمداشرفغنىنىفاشیستاستونىقبیلھگرابلکھیکشخصی ِتاستکوسموپولیت،دانشمند،خبیر،داراى وسعت نظر ، با بصیرت سیاسى و پروگرام عمل براى خاموش ساختن جنگ و رشد اقتصادى کشور. اما آد ِم است فوق العاده با انظباط کھ از زیر دستان خویش کار میخواھد و بس .
نتیجھ گیرى
یوسف ویسریونیویچ ستالین )Иосиф Виссарионович Сталин, Iosif Vissarionovitsj Stalin( کھ کشوراتحاد جماھیر شوروى را از تاریخ ۱۹۲۲/٤/۳ الى ۱۹٥۲/۱۰/۱٦ مدبرانھ رھبرى میکرد ، در قلمرو روسی ِھ عقبماند ِه تزارى یک کشور بى بدی ِل را بنام اتحاد جماھیر شوروى تاٴسیس و آنرا بھ یک ابر قدرت صنعتى ، سیاسى و نظامى جھان مجھز با اسلح ِھ اتومى و صنعت کیھان نوردى مبدل ساختھ بود، روزى گفت: شاید بعد از مرگم بالاى مقبر ٴه من انبار ھاى چتلى و مردارى را بریزند ، ھمھکمىھاوکاستىھاىاینکشورراواشتباھاترھبرىاینکشوررادرپاىمنقیدکننداماتاریخنوی ِسپیداخواھدشدتا این ھمھ چتلى ھا و مردارى ھا را از بالاى مقبر ٴه من بردارد و حقایق را براى وطنداران من آفتابى سازد. چنین تاریخ نویس در روسی ٴھ امروزى پیدا شده است کھ حقایق را در رابطھ بھ شخصیت و کارنامھ ھاى یوسف ستالین میپالد و براى وطنداران خویش آفتابى میسازد. آن تاریخ نویس نیکولاى ستاریکوف )Николай Стариков( نام دارد. کتب تحقیقاتى نیکولاى ستاریکوف تمام حقایق در رابطھ بھ شخصیت و کارنامھ ھاى یوسف ستالین را براى وطندارانش آفتابى ساختھ است و شاید کدام گوش ٴھ زندگى ستالین را مکدر نگذاشتھ باشد. در صورت علاقمندى و بلدیت با زبان روسى لطفاً بھ لینک ذیل مراجعھ بفرماید:
http://asbook.co/abooks/history/3180-stalin-vspominaem-vmeste-nikolay-starikov.html
مناطمیناندارمکھدروطنعزیزمانیزتاریخنوی ِسپیداخواھدشدکھھمھگندومردارىراکھامروزدرپاىداکترمحمد اشرف غنى قید میکنند، جستجو و حقایق شخصیت زحمتکش ، چیز فھم و خیرخواه ملت اش را براى وطنداران اش آفتابى سازد تا باشد نھ تنھا پشتونھاى ھم تبارش بلکھ ھزارھا ، ازبک ھا ، تاجکھا و سایر اقوام معزز افغانستان عزیز بالاى شخصیت محترم ایشان افتخار کنند و ھر کدام وى را از خود بدانند و براى فرزاندان خویش بگویند کھ ما یک رئیس جمھو ِر داشتیم بنام داکتر محمد اشرف غنى کھ در اصل پشتون بود اما خدمتگار ھمھ افغانھا بود ، چون :
– ما ھزاره ھا را در ریاست جمھورى خویش در بالا نشاند، در ھر مجلس از ما بقدردانى یاد کرد، در اوجود ھزاره ھا اعتماد بخود را زنده و تشویق نمود ، کار ھاى مھم کشور را بالاى آنھا اعتماد نمود، در ھر کارکشور اول از ما مشوره گرفت ، براى ھزاره ھا برق آورد ، سرک ساخت و ھزاره ھا را اتباع مساوى الحقوق کشور ساخت و ھر روز براى ما یاد آورى نمود کھ شما نیز افغان ھستید و شما از ھیچ افغان دیگر بدتر نیستید ، ھزاره ھا را صلاحیت دار آوردن صلح در کشور ساخت ، کمیسیون حقوق بشر کشور را سراپا بھ ھزاره ھا تسلیم نمود ، ھزاره ھا را بھ رتب ستر جنرالى رساند . خلاصھ ھزاره ھا را صاحب نان و آب و حقوق مساوى در کشور ساخت . آفرین بھ ماد ِر کھ چنین فرزند را براى ما بدنیا آورد ، با این روحی ِھ انساندوستى پرورش داد و براى خدمت براى جامعھ تقدیم نمود.
– ما پشتونھا را در دولت خویش سھیم ساخت، چون در زمان حاکمیت کرزى و یارانش ما بھ حاشیھ رانده شده بودیم ، ما را از شر جنایتکاران جنگى نجات داد ، براى دختر و پسر ما مکتب ساخت ، ما را اجازه داد تا بزبان مادرى خویش در مکتب و پوھنتون علم بیاموزیم ، ما را از شر راپور ھاى جعلى کھ بر اساس آن خانھ ھاى ما بمبارد میشدند نجات داد ، فرزندان ما از شر مدرسھ ھاى پاکسانى نجات داد و فرزندان ما را در مدرسھ ھاى کشور جذب نمود ، فرزاندان ما را ازکشتھ شدن حتمى کھ فریب دشمنان را خورده بودند نجات داد ، براى آنھا تفھیم نمود کھ پاکستان دوست نى بلکھ دشمن شان است و آنھا را فقد براى مقاصد خود شان میکُشد. وى فرزندان ما را با اعلان اوربند از کوه ھا پاین آورد و از آنھا در شھر ھا استقبال نمود ، آنھا را در آغوش گرفت و براى آنھا تفھیم نمود کھ این کشور از شما نیز است ، آنرا ویران نکنید ، آنرا از رشد و ترقى اقتصادى محروم نسازید،

مکاتب و پوھنتون ھاى آنرا بھ آتش نکشید و فرزندان این کشور را کھ خواھران و برادران شما ھستند و مانند شما مسلمان ھستند از سواد و علم بى بھره نسازید ، ضمینھ را براى تاراج منابع طبعى این کشور مساعد نسازید.
– ما تاجک ھا را از شر زورگویان نجات داد ، رھبرى ما را از خبیث چنگال غارتگران رھانید و تسلیم شخصیت خبی ِر مانند داکتر ھمایون قیومى نمود ، داکتر قیومى را در ھر مجلس بالا نشاند و وى را بازوى خود پنداشت. ما را از شر کسا ِن نجات داد کھ خود را رھبر مان ساختھ بودند و حق و حقوق مان را مانند تمساح ھاى گرسنھ میبلعیدند اما سیر نمیشدند . براى ما تفھیم نمود تا شخصیت ھاى چیز فھم و خبیر تاجک را بھ پیش بکَشیم و از آنھا حمایت نمایم . در بیانات خویش بیشتر با زبان درى گب میزد ، در حالیکھ زورگویان تاجکِ کھ در چوکى ھا و منصب ھاى بزرگ کشور تکیھ زده بودند حتى در قریھ ھاى پشتون نشین کشور کھمردمآنبازباندرىکدامبلدی ِتنداشتند،نیزبزباندرىبیانیھمیدادندومردماصلاًنمیفھمیدندکھاینھاچھمیگویندوپیام آنھا چیست؟ بدین ترتیب آنھا فاصلھ بین ملت و دولت را ھر چھ بیشتر ساختند و بد بینى و بى اعتمادى ملت بر دولت مرکزى را تشویق نمودند. این عمل نابخشودنى وقت و انرژى زیاد داکتر محمد اشرف غنى را ضایع ساخت تا آن درز را از بین ببرد و اعتماد ملت بر دولت را دوباره احیاٴ نماید .
– ما ازبک ھا را از شر جنایتکاران جنگى نجات داد ، ما را در قدرت سھیم ساخت ، در مسایل کلان کشور از ما مشوره گرفت ، بنادر تجارتى را در ولایات ما تاٴسیس نمود ، مناطق ما را بھ یک چرخ مھم تجارتى مبدل ساخت ، مناطق ما را کھ ھرگز روشنى برق را ندیده بودند صاحب برق ساخت ، خط آھن را از مناطق ما عبور داد و بھ این ترتیب مناطق ما را با خطوط مواصلاتى جھان وصل ساخت. براى ما تفھیم نمود کھ پى جنایتکاران جنگى را کھ ما را گروگان گرفتھ بودند رھا نمایم و در فکر تربیھ اولاد خویش شویم تا اماد ٴه کار و خدمت در کشو ِر شوند کھ کثیرالقومى و کثیرالزبانى است. زبان ازبکى را زبان تدریسى مان ساخت و در بیانیات خویش با زبان ازبکى گپ زد .
– ما شیعھ گان را در آغوش گرفت و براى ما تفھیم نمود کھ ما نیز درین کشور حق و حقوق مساوى داریم ، میتوانیم بھ رتب کلان ملکى و نظامى برسیم ، از خود مساجد و تکیھ خانھ ھا داشتھ باشیم و در مراسم دینى و سوگوارى ما در پھلوى مان نشست. در حالیکھ در ایران سونى ھا بیرحمانھ سرکوب میشوند و حق اد ِاٴ نماز را در مساجد خود ندارند، در دولت سھیم نیستند، در مقامات ملکى و نظامى توظیف نمیشوند.
– ما اھل ھنود را در آغوش گرفت و براى ما تفھیم نمود کھ ما نیز درین کشور حق و حقوق مساوى با مسلمانان داریم ، میتوانیم در دولت و حکومت عضویت داشتھ باشیم ، بھ رتب کلان ملکى و نظامى برسیم ، در مشرانو جرگھ و در ولسى جرگھ نمایندگان خود را داشتھ باشیم ، از خود درمسال ھا و معابد مذھبى داشتھ باشیم ، در مراسم دینى و سوگوارى ما در پھلوى مان زانو زد و اشک مانرا پاک ساخت ، جایداد ھا و داراى ھاى غضب شد ٴه ما را از زورگویان و جنایتکاران جنگى گرفت و براى ما مسترد نمود .
اگر داکتر محمد اشرف غنى تا ھنوزه بھ کدام یک از گفتھ ھاى قبلى عمل نکرده است، بیایید تا ایشان را ھمکارى نمایم تا آن آرمانھا را جام ِھ عمل بپوشاند. تخریب ناسز ِا شخصیت ایشان کدام سو ِد ندارد، تاریخ خود بالاى شخصیت و کارنامھ ھاى ایشان قضاوت مینماید.
رھبرى یک کشور ، بخصوص کشوریکھ در آتش جنگ بیگانگان بسوزد و میدان خرمستى ھاى طویل المدت قدرتھاى جھان باشد ، کار ھر نداف نیست، براى رھبرى چنین یک کشور دانش و بصیرت سیاسى کلان نیاز است ، فقدان این دو عنصر در اوجود بازیگرانسیاسىکھازبرکتحوادث۱۱/۹روىصحنٴھسیاسىآمدندھمھروزنھھاىامیدرابر ُرخملتافغانبستھبود.
با آمدن داکتر محمد اشرف غنى آن روزنھ ھاى امید آھستھ آھستھ در حال بازشدن ھستند . جناب ایشان توانستند جھانیان را قناعت بدھند کھ جنگ روان ، جنگ افغان با افغان نیست بل جنگ است کھ شبکھ ھاى تروریستى آنرا بپیش میبرند و کشور ھاى جھان آنرا تمویل مینمایند کھ پاکستان در مزبانى ، تمویل ، تجھیز و تعلیم و تربی ٴھ آنھا رول محورى را بازى مینماید. ایشان با جراٴت بھ پاکستان تفھیم نمودند کھ آن کشور با افغانستان در جنگ است ، جاى و وقت براى خودفریبى و گفتگو ھاى بى حاصل باقى نمانده است. براى وارد نمودن ضربات کوبیند ٴه اقتصادى بر فرق جنرالان پنجابى ، جنرالان کھ ھمھ اقتصاد پاکستان را در چنگال خبیث خویشدارند،دروازهھاىافغانستانرابر ُرخشانبستودروازهھاىشمالکشوررابُدورازتوقعپنجابیانبر ُرخاموال تجارتى گشود و کشور را از وابستگى اموال بى کیفینت پنجابى و بنادر آن نجات داد.
بھ کشور ھاى اسلامى تفھیم نمود کھ جنگ برادرکشى در افغانستان جھاد نى بلکھ یک فتنھ است . کھ منجملھ توسط یک عده از کشورھاى اسلامى تمویل میشده است ، بنااً ھرچھ عاجل از تمویل آن باید دستبردار شوند و افغانستان را در پروس ٴھ ختم این جنگ و استقرار صلح با عزت و پایدار کمک نمایند.

قول اوردوى کوماندو را در چوکات وزارت دفاع ملى ایجاد نمود . منسوبان با شھامت این قول اوردو ضربات کوبند ٴه را بر فرق گروپ ھاى تروریستى وارد مینمایند ، زندانھاى آنھا را میشکند ، بندیان بى گناه را آن زندانھا آزاد میسازند ، زمین را زیر پاى گروپ ھاى تروریستى آتش و خواب را بالاى آنھا حرام ساختھ اند. این دلیرمردان جنگ ھاى کندز، ھلمند و فراه را بنفع دولت مرکزى چرخاندند.
اینبودچندنمونٴھخیلىھامختصرازکارکردھاىداکترمحمداشرفغنىکھطىآنشایدمرتکباشتباھا ِتنیزشدهباشند. بروز اشتباھات در جریان انجام وظیفھ یک امر طبعى است اما تکرار آن گناه است . تاجایکھ از صحبت ھاى ایشان استنباط شده میتواند، و جناب ایشان یک استاد و شخصیت اکادمیک ھستند ، ایشان ھمواره در طرح ھاى خویش اصلاحات وارد میسازند و نتایج کارکرد ھاى خویشرا ، پروژه وار، تحت تحلیل و تجزی ِھ ھمھ جانبھ قرار میدھند تا از اشتباھات جلوگیرى شود . اگر این ادعا درست نیست، پس بیاید از ایشان احترامانھ خواھش نمایم تا در طرح ھاى خویش بروز اشتباھات احتمالى را مورد تحلیل و تجزی ِھ ھمھ جانبھ قرار دھند ، تا امکان بروز اشتباھات بھ عدد اضغرى تقرب نماید و ملت از تبعات تلخ آن مصو ٴون بماند. ھمچنان ھر کارکرد خویشرا تحت بررسى و تحلیل و تجزی ِھ ھمھ جانبھ قرار دھند تا درسھاى از آن آموختھ شوند و ازین درسھا در تصامیم و پروژه ھاى آینده استفاده بعمل آید . قابل تذکر است کھ درین پروسھ جناب ایشان بھ ھمکارى ملت شان نیاز دارند و ھمھ چیز را بھ تنھاى خویش انجام داده نمیتوانند.
بنااً اگر خیر و فلاح کشور تان را میخواھید ، در غم و خوشى اش خود را شریک میدانید ، لطفاً از تفرقھ افگنى و کشت نفاق دست بردار شوید، ِخ َرد و قو ِه فکرى و دماغى تانرا در را ِه تحقیر و توھین یکدیگر مصروف نسازید بل مصروف آمومختن فنون و مھارتھاى بسازید تا ما را در یافتن راه ھاى معقول جھت بیرون رفت از این بحران خانمانسوز چھل سالھ یارى رسانند و کلیِد شوند براى حل مشکلات اقتصادى کشور و رفع فقر و گرسنگى در آن . فقد و فقد بدین ترتیب یخن ھموطنان عزیز ما از چنگال زشت جنگ ، فقر ، گرسنگى ، بى سرپناھى ، امراض و ھزار و یک نا ملایمتى میتواند رھاى بیابد و ھمھ صاحب صلح و لقم ِھ نان در فضاى آرام شوند . اگر چنین ننمایم ما خود فضا را براى غارت ھستى ھاى طبعى کشور اماده و بستر را براى استفاد ٴه س ٴو از موقعیت جیوپولیتیک آن ھموار خواھیم ساخت . لطفاً فراموش ننماید کھ کشور تان داراى موقعیت جیوپولیتیک بى نھایت مھم و یکى از غنى ترین کشور ھاى جھان از نقط ٴھ نظر معادن میباشد، بنااً بباد دادن آن ثروتھا با سبکسرى گنا ِه است کبیر و نا بخشیدنى .
افغانستان میتواند ھم ِھ ما را در آغوش خود جاه بدھد و براى ما نان و آب میسر سازد، اما ما خود باید ابتکار ساختن آنرا در دست بگیریم . تحقیر و توھین ناسزا، انرژى و وقت گرانبھاى ما را ضایع میسازد ، براى ما مجال نمیدھد تا بطور ارگانیک و دستھ جمعى راه ھاى ختم جنگ را جستجو نمایم و ما را از ترقى و پیشرفت باز میماند . داکتر محمد اشرف غنى بھ تنھاى خود، این ھمھ مشکلات کشور را نى تشخیص کرده میتواند و نى حل کرده میتواند ، جناب ایشان بھ ھمکارى ھم ِھ ما نیاز دارد، چون در چیزىکمبیستسالاخیریگانھدولتمداِراستکھدراجندایشچوروچپاولوغارتگرىجاهنداردبلبااوجودموسفیدىازصبح صادق تا آزان خفتن کار میکند و عرق میریزد. اگر براى خاموش ساختن جنگ ، پیشرفت اقتصادى کشور و رفع مشکلات در قریھ ، ولسوالى و ولایت خویش طر ِح دارید لطفاً آنرا با ایشان مطرح نماید، حتمى بھ آن گوش میدھند . لطفاً از تخریکارى دستبردار شوید و راه ابتکار و سازندگى را در پیش گیرید. از سوى دیگر آیا توھین و تحقیر محترم داکتر محمد اشرف غنى با کلیمات زشت قبیلھ گرا و فاشیست درد ھاى بى پایان ملت را ، ملت را کھ براى ختم جنگ دقیقھ شمارى مینماید و در ھر سھ نفرشان یک نفر شان ھر شب گرسنھ میخوابد ، مداوا و مشکلات کشور را برطرف میسازند؟ این ھمھ بیحرمتى ھا بھ آدرس ایشان در فرجام چھ حاص ِل دارد؟ اگر با طرح ھا و کارکرد ھاى ایشان مخالف ھستید، طرح شما براى ختم جنگ در کشور تان و پیشرفت و ترقى اقتصادى آن چیست؟
بقیھرابخردشمامیگذارمکھخارمیکاریدیا ُگل،اماتاریخقضاوتخودشرامیکندوبرک ِسرحمنمیکند.ھمچنانملتافغان نى کر است و نى کور، ھمھ را میشنوند و ھمھ را میبینند و خود قضاوت مینمایند.
در فرجام از بارگاه خالق متعال آرزو مینمایم تا تفرقھ افگنان ، آتش افروزان نفاق ملى ، شر و فساد پیشگان را براه نیکى ھدایت بفرماید تا از اعمال نا شایست ِھ ضد افغانى و ضد بشرى خویش دست بردارد شوند و فقد براى خوشبختى ، تعالى و ترقى کشور خویش باندیشند و عرق بریزند و عمر باقى ماند ِه خویش را براى عبادت خداوند و خدمت براى ملت افغان وقف نمایند.
بھ امید قطع جنگ در کشور عزیز مان افغانستان. بھ امید خوشبختى ، سعادت و سربلندى ملت افغان در جھان.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply