بازار گرم کارزارهای انتخابات پارلمانی در افغانستان / شمس حقجو

0 818

پس از کشمکش های زیاد میان کمیسیون انتخابات ، حکومت و احزاب سیاسی، پیکار های انتخاباتی نامزدان شورای ملی از 6 میزان به صورت رسمی در 33 ولایت به استثنای ولایت غزنی آغاز گردید و در حال حاضر این کارزار ها به شدت هرچه تمام جریان دارد.

در انتخابات کنونی شواری ملی حدود از 2500 نامزد که  401 تن آن را زنان تشکیل می دهد برای احراز 250 کرسی پارلمان با هم به میدان رقابت برخاسته اند و قرار است این انتخابات در 21 هزار محل رای‌ دهی و 5 هزار مرکز رای ‌دهی برگزار گردد.

با آن که برگزاری انتخابات مجلس نماینده گان با سه سال تأخیر برگزار می گردد اما در راستای شفافیت این انتخابات کمیسیون انتخابات یک گام مؤثر را که عبارت از به کار گیری از تکنالوژی بایومتریک می باشد ، برداشته است.

هرگاه انتخابات به سیستم بایومتریک رای دهنده گان برگزار گردد این در واقع یک گام بلند در راستای تقلب زدایی و شفافیت در کار انتخابات می باشد، که در افغانستان سابقه ندارد.

قبل از این شماری از احزاب سیاسی نگرانی های شان را از احتمال تقلب های گسترده در انتخابات پیشرو ابراز داشته و خواستار بکار گیری از تکنالوژی بایومتریک گردیده بودند اما اکنون امیدواری بر شفافیت در برگزاری انتخابات بیشتر گردیده  است.

اکنون که مسئولان در کمیسیون انتخابات از بکار گیری 22 هزار دستگاه بیومتریک ساخت کشور آلمان خبر داده اند و تا اکنون بیش از 4400 دستگاه آن در اختیار کمیسیون قرار گرفته و کمیسیون تدارکات ملی بودجه ئ خرید تمام وسایل آن را به تصویب رسانیده است .

در عین حال بازار گرم کارزارهای انتخاباتی میان نامزدان انتخابات پیشرو در مرکز و ولایت های کشور جریان دارد که با نصب تصاویر در بلبورد ها و تصاویر سیمای شهرها و برخی از روستاها را دگر گون ساخته است.

هرچند کمپاین نمودن حق مسلم هر نامزد است اما شماری از این کاندیدان به شکل مفرط دست به این کار می زنند که از دید فرهنگ شهرنشینی عمل خوب و منطقی به نظر نمی خورد زیرا علاوه بر بلبورد ها خوازه های فلزی را نیز نصب و از آن به عنوان بلبورد استفاده نموده اند که باعث مزاحمت به شهروندان می گردد.

ایجاب می کند تا شهرداری کابل و سایر شهرهای بزرگ در این زمینه اقدام قانونی نموده و نگذارند تا باعث اخلال نظم و برپایی بلبورد ها با استفاده از خوازه های فلزی گردند.

همچنین شهروندان کشور نیز اصل صداقت ، تخصص و ایمانداری را در انتخاب کاندیدان مورد نظر بدون در نظر داشت ملیت ، زبان ، قوم ، قبیله و غیره دقیق باشند تا شاهد یک پارلمان پاسخگو و کار آمد باشیم.

به امید یک افغانستان اباد و سربلند!

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply