طالبان و استمرار محاکمات صحرایی در افغانستان / سیدجمال اخگر

0 727

محاکمات صحرایی از سوی طالبان و سایر گروه های تندرو از سالهای دور تا اکنون در نقاط مختلف کشور  جریان دارد که به عنوان مثال می توان تیر باران سه زن و يک کودک در ولايت سرپل ، اعدام دو تن در لوگر همچنین ادامۀ این محاکمات در ولایت های بدخشان ، پروان ، فاریاب ، هلمند ، کندز ، تخار ، برخی دیگر ولایت ها و نیز در تازه ترین مورد محاکمۀ صحرایی سه زن به جرم بیرون رفتن از منزل و صحبت در تلفون از نمونه های بارز خشونت گروه های تندرو  در کشور می باشد که موضوعات قابل نگرانی و تکان دهنده می باشند.

جنگجویان وابسته به گروه طالبان از سال ها بدين سو در ولايت هاي مختلف مردان، زنان و حتا اطفال را در محکمه صحرايي به سنگسار، تيرباران و يا قطع دست و پا محکوم کرده اند و داعش نيز در چندين مورد شهروندان کشور را در مناطق تحت کنترول خویش به شديدترين شکل مجازات کرده است.

همچنین در برخی موارد افراد خودسر، فرماندهان مسلح غير مسئول، ملا امامان و متنفذين محلي نيز بارها دست به اقدامات غير قانوني  و محاکمات صحرایی زده و متهمين را خارج از مجراي قضايي ، مجازات هاي سنگين را تحمیل کرده اند.

در واقع  هیچ کس حق ندارد بدون در نظر داشت قانون و صلاحیت وضع شده از سوی دادگاه عالی حکم اعدام و مجازات افراد را صادر و یا عملی نماید که در صورت بروز این کار فاعل مورد پیگرد قانونی از سوی مراجع عدلی و قضایی قرار می گیرد.

اعدام ها، سنگسارها و مجازات هاي غير قانوني به دلایلی مانند ؛ نشان دادن تسلط و اقتدار ، ترسانیدن مردم و اطاعت از آنان و نیز به رخ کشیدن شدت بیرحمی خویش برای باشنده گان کشور از سوی گروه های تندرو صورت می گیرد، زیرا طالبان و سایر گروه های تروریستی می خواهند با انجام اعمالی از این دست مردم را وادار به اطاعت از خویش نمایند اما در شرایط کنونی برعکس آنچه حدس میزدند با گذشت هر روز تنفر مردم نسبت به طالبان و داعش بیشتر از پیش افزای یافته است که شکل گیری خیزش های مردمی در نقاط مخالف کشور و مبارزه عملی آنها در حمایت از دولت و برضد طالبان و داعشیان بخشی از همین نفرت و انزجار روستا نشینان کشور از تروریستان طالب و داعش می باشد.

طالبان و ساير گروه هاي مسلح مخالف دولت در مناطق تحت تسلط شان، قوانين نانوشتۀ خودشان را به نام اسلام پياده مي کنند در حالی که اجرای این قوانین بدون مدارک و شواهد قوی و فیصلۀ محاکم با صلاحیت مغایر ارزشهای اسلام عزیز می باشد و  بیشتر کساني که حکم سنگسار و يا اعدام را بالای افراد صادر مي کنند در واقع کمترين فهم را از مسايل دینی ، حقوقي و شرعي ندارند؛ در حالي که صدور چنين احکامي از نظر اسلام، تنها از سوي شخصيت هاي نخبه و متخصص در امور ديني و شرعي صورت مي گيرد و اشخاصي مانند طالب ، داعش و عالم دين صلاحيت صدور و اجراي احکام جزايي اسلام را ندارند.

بناءً با در نظر داشت آنچه گفته آمدیم ایجاب می کند تا وزارت حج و اوقاف کشور در همآهنگی با علماي ديني کشور از طريق تبليغ و صدور بيانيه ها در رسانه ها و مساجد ماهيت غير ديني اين گونه اعمال را برملا ساخته انجام دهنده گان آن را ( گروه طالبان و سایر گروه های افراطی ) تقبیح و  در جهت آگاهی دهی باشنده گان روستاها و شهرها سهم ایمانی و وظیفوی خویش را در قبال دین و ملت خویش ادأ نمایند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply