غنی خواستار وضاحت ‘مناسبات پاکستان و طالبان’ شد

0 451

رئیس جمهور افغانستان، در دیدار با زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، از طالبان و پاکستان خواستار وضاحت درباره این که “مناسبات دوطرف” بر کدام اساس استوار است، شده است.

ریاست جمهوری، در اعلامیه روز دوشنبه (۲۹دلو) گفته است که این دیدار شب گذشته با حضور اعضای بورد مشورتی صلح، برخی از هیأت مذاکره کننده حکومت، نمایندگان احزاب و اعضای جامعه مدنی به شمول زنان و جوان صورت گرفته است.

آقای غنی، در واکنش به دیدار احتمالی نمایندگان طالبان با نخست وزیر پاکستان که قرار بود، امروز برگزار شود گفته است: “ما خواهان این هستیم که طالبان مناسبات شان را با پاکستان و همچنان پاکستان مناسبات‌اش را با طالبان واضح سازد که بر کدام اساس استوار است و ارتباط طالبان با شبکه های تروریستی و ارتباط شان با اقتصاد جرمی و حرام نیز باید روشن گردد”.

آقای غنی، همچنان گفته است که او با زلمی خلیلزاد، درباره گفتگوهای صلح به یک توافق تازه رسیده است که بر بنیاد آن، “معلومات شریک می‌شود، روی اجندای مشخص مشوره‌های دوامدار صورت می‌گیرد و نیز در روشنایی آن اقدام خواهد شد.”

در این دیدار، آقای خلیلزاد هم گفته است، روند گفتگوهای صلح را باشیوه کار جدید به پیش خواهد بود.

نمایندهٔ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته است در گفتگو با طالبان، روی چهار موضوع از جمله چگونگی رابطه طالبان با القاعده، حضور سربازان امریکایی، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری و دایمی صحبت کرده است.

به گفته آقای خلیلزاد ” تا زمانی‌که روی این چهار موضوع موافقت صورت نگیرد، آن را پیشرفت گفته نمی توانیم.”

در اعلامیه ارگ همچنان به نقل از آقای خلیلزاد آمده است: “هدف ما تأمین صلح پایدار در افغانستان است و تقویت روابط دو کشور پس از برقراری صلح، با حکومت افغانستان مورد بحث قرار می‌گیرد”.

رئیس جمهور افغانستان در این دیدار، از برگزاری جرگه مشورتی زنان درباره صلح در روزهای “آینده” خبر داده که با برگزاری آن در تاریخ افغانستان، نخستین جرگه مشورتی با حضور زنان خواهد بود.

محمد اشرف غنی، در حالی از پاکستان و طالبان خواستار وضاحت درباره “مناسبات دوطرف” شده است که قرار بود، نمایندگان طالبان از دفتر سیاسی این گروه در قطر به اسلام آباد سفر کرده و با عمران خان، نخست وزیر پاکستان درباره صلح افغانستان دیدار کنند.

اما این دیدار به دلیل شکایت افغانستان به سازمان ملل در مورد سفر نمایندگان طالبان که در فهرست سیاه این سازمان اند، سفر این هیأت طالبان لغو شده است.

darivoa.com

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply