از نا امنی نباید بلای نا امیدی ساخت

0 509

برخی از حلقات و افراد وفادار به بیگانگان تلاش دارند امنیت مردم افغانستان را از بین ببرند تا اینگونه در میان مردم ترس وهراس ایجاد کرده و آنان را نسبت به آینده کشور شان ناامید گردانند. چنانچه اخیرا آنان برخی حملات غیر انسانی را انجام داده اند و دست به قتل و تروهای افراد و اشخاص زده اند. کشته شدن عبیدالله بارکزی نماینده پیشین پارلمان نمونهء از این گونه قتل‌ها به شمار می رود. این قتل‌ها درست زمانی صورت می گیرد که گفتگوهای صلح با طالبان به شدت ادامه دارد. هرچند این قتل‌ها تنها مشکل امنیتی در افغانستان نیست، بلکه حملات خونین و ترور نیروهای امنیتی در نقاط مختلف کشور اخیرا بیشتر شده است و چنان احساس می شود که در گفتگوهای صلح پشت دروازه‌های بسته هیچ تعهد و توافقی به نفع مردم افغانستان صورت نگرفته باشد. اما در رابطه به قتل‌های مرموز باید گفت که برداشت‌ها در این رابطه طوری می باشد که این قتل‌ها و ترورها زنجیره یی و هدفمند می باشند. عبیدالله بارکزی روز شنبه در ولایت کندهار تیرباران شد. همزمان با تیرباران شدن وی در ولایت هلمند بر مراسم روز دهقان حمله صورت گرفت که در اثر آن یک تعداد مقامات دولتی شهید و زخمی شدند.

طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند. رئیس جمهورغنی روز یک‌شنبه در مراسم تدفین آقای بارکزی گفت:‌«شهادت او کار دشمنان مردم افغانستان است و هر افغان در این غم خود را شریک می‌داند.» آقای غنی گفت که به وزارت داخله و سایر نهادها وظیفه سپرده تا در این مورد تحقیق کند. پیش از آقای بارکزی، جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار و جبار قهرمان نماینده مردم در پارلمان در ماه‌های گذشته به صورت مرموزی در ولایات کندهار و هلمند کشته شدند. آقای بارکزی نخستین نماینده پارلمان نیست که قربانی حمله هدفمند می‌شود. در ۱۷ سال گذشته چندین نماینده و سناتور به شکل مرموزی هدف چنین حملاتی قرار گرفته و جان شان را از دست داده‌اند. عاملان و دستان اصلی در پشت این قتل‌ها در بیشتر موارد پوشیده ماندند. چون بسیاری از حملات تروریستی از سوی گروه‌های تروریستی و دهشت افگن راه اندازی می شود و هدف اصلی آنان هم این است که با این گونه حملات شان بین مردم و حکومت فاصله بیاندازند. زیرا اگر حکومت عاملان این قضایا را به مردم معرفی نکند، بی‌اعتمادی به حکومت بیشتر می شود و ترس از هدف قرار گرفتن در میان مردم نیز بیشتر می‌شود.

اینکه حکومت تاکنون نتوانسته در رابطه به این گونه رویدادها تحقیقات خود را تکمیل کند، دلیل آن آنست که نیمی یک مقدار مناطق در افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد و عاملان این حملات همواره در مناطق تحت کنترول طالبان می‌روند.
بحث اصلی اینجا است که ادامه قتل‌های زنجیره یی و هدفمند سبب بی باوری مردم بر حکومت می شود. معترضان چنین رویدادها می گویند که چرا حکومت در تامین امنیت این افراد ناتوان است. علت اصلی این قتل‌ها باید معلوم شود تا مردم بدانند که در پشت این قضایا کی‌ها هستند؟
وقتی حکومت چنین مشکلی را نتواند حل کند، زمینه برای برخی از چهره‌های سیاسی و زورمند ایجاد می شود که به بهانه تامین امنیت شخصی خود، افرادی را مسلح کرده و باخود بگردانند. درصورتی که هر شخصی بخواهد باخود افراد مسلح بگرداند، این کار بدون شک تبدیل به مشکل جدید برای دولت می شود. از سوی دیگر حکومت وحدت ملی اخیرا با جدیت با افراد مسلح غیر مسئول برخورد می کند تا از اقدامات غیر مسئولانه افراد مسلح در زندگی شهروندان کشور، جلوگیری کند. ولی در مجموع برای اینکه هرگونه اقدامات قانونی و مثبت از سوی حکومت بتواند به ثمر برسد، نیاز به بررسی و رسیدگی به چنین رویدادها نیز می باشد. تا شهروندان کشور اعتماد شان به دولت و حکومت بیشتر شده و روز بروز باور شان به کشور و نظام بشتر گردد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply