توهین و تحقیر، قیمت ویزای پاکستان

سرخط

0 552

توهین و تحقیر، قیمت ویزای پاکستان؛
خدمتګاران مردم، ظلم و فساد روا می‌دارند

سفارت پاکستان در کابل تنها سفارتی در افغانستان است که ویزه‌اش به قیمت ده‌ها نوع توهین، تحقیر و بی حرمتی به مراجعین صادر می‌شود.
بدون شک پاکستان از جمله محدود کشورهای است که ویزای آن متقاضیان بی نهایت زیادی دارد، اما آنچه که در جریان اخذ ویزا در این سفارت می‌گذرد، واقعاً دردآور است.
شاهدان عینی و متقاضیان ویزای این کشور که در نیمۀ شب در مقابل در ورودی در یک صف نهایت طولانی صف کشیده اند، هر کدام روایت‌های مختلف و دردآور از جریان اخذ ویزا دارند.
عبدالرحیم یکی از متقاضیان ویزای پاکستان در صحبت با سرخط می‌گوید: «دو شب به صورت متواتر در مقابل کنسولگری سفارت پاکستان در شهر جلال آباد به این امید صف کشیدم که ویزای پاکستان را بگیرم. متاسفانه موفق به این کار نشدم و به کابل آمدم، چون خیال می‌کردم که اینجا وضعیت بهتر از آنجا است. ساعت پنج عصر روز دوشنبه به سفارت آمدم و با هزاران مشکل چون توهین، تحقیر و رشوه خواری از سوی کمیشن کاران، پولیس موظف و همچنان مراجعین برخوردم. تا ساعت دوی شب منتظر ماندم و بیشتر از این تحمل وضعیت را نداشتم. کمیشن کاری به من گفت که در بدل پنج هزار افغانی او را بی نوبت به محل صدور ویزا می‌رساند. من هم از روی ناگزیری پذیرفتم و پول را برایش دادم. او مرا از راه دیگر به محل همراهی کرد و باقی به من تعلق داشت که چگونه بتوانم خود را به غرفه صدور ویزا برسانم. تا دوازده روز در آنجا منتظر ماندم، ولی در نهایت نتوانستم خود را به محل صدور ویزا برسانم. خلاصه اینکه سه شب متواتر صف کشیدم تا که موفق شدم ویزا بگیرم.»
حفیظ الله از دیگر متقاضیان ویزای پاکستان است. او می‌گوید: «تمامی دوکان‌های فوتوکاپی و خانه پُری فورم ویزا با مسئولان در داخل سفارت پاکستان در ارتباط هستند. آنان در بدل پول؛ مراجعین را بدون رعایت نوبت به داخل حویلی می‌رسانند و باقی به آنان تعلق دارد. آنان بر علاوه، با استفاده از روابطی که با پولیس در داخل سفارت دارند، هر ویزای غیابی متقاضی را تا ۲۵۰ دالر امریکایی هم گرفته می‌توانند. من خود ناگزیر شدم که پول به آنان بدهم. خود شاهد هستم که هر شب تا میلیون‌ها افغانی در این سفارت فساد می‌شود.»
روایت‌های جریان اخذ ویزای پاکستان بیشتر از این است و هر یک دردی دارد که بیان کند. بکتاش از دیگر متقاضیان این ویزا است و می‌گوید: «پولیس و برخی افراد غیرمسئول که وابسته به برخی جنگ سالاران هستند، مراجعین را بسیار توهین و تحقیر می‌کنند. آنان حتی مریضان را با مشت و لگد می‌کوبند و بر دیگران که اصلاً رحمی ندارند. پولیس خود وضعیت را متشنج می‌سازد تا مراجعین مجبور شوند با مراجعه مستقیم و غیرمستقیم به آنان ویزا بخواهند.»
ویدیوهای مبنی بر بدرفتاری پولیس در سفارت پاکستان با مراجعین و متقاضیان ویزا چندین بار در شبکه‌های اجتماعی خبر ساز شده است، آنچه وزارت امور داخله و سفارت پاکستان را متوجه بی مسئولیتی و بی نظمی در این سفارت می‌سازد.
به تاریخ نهم اکتوبر نیز ویدیوی بد رفتاری یک افسر پولیس با مراجعین مرد و زن در داخل سفارت پاکستان نشر شد که متعاقباً وزارت امور داخله از برخورد قانونی با این افسر خبر داد.
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در این باره در مصاحبۀ با سرخط می‌گوید: «نیروهای کشف و استخبارات وزارت امور داخله در سفارت پاکستان مقیم کابل توظیف شده اند. آنان وظیفه دارند آنعده افراد و اشخاصی را که به توهین، تحقیر، رشوه خواری و یا هم سایر خلاف کاری دست می‌زنند، شناسایی کرده و وارد عمل شوند.»
متاسفانه این روز نخست نیست که همچو وضعیت اسفباری در سفارت پاکستان حاکم است. حل اساسی این مشکل نیازمند اقدام اساسی و موثر رهبری وزارت‌های امور داخله و امور خارجه است. وزارت امور داخله مسئولیت دارد که به پولیس خویش اخلاق اجتماعی آموخته و سپس به ساحه توظیف نماید.
وزارت امور خارجه نیز در این قسمت نهایت کم کاری کرده است. بهتر است اینک جدی وارد عمل شود و برای ایجاد سهوت برای اخذ ویزای پاکستان سیستم موثر و کارا را به میان آورد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply