ایاز نیازی را به جرم صداقت اش شهید کردند

توفیق عظیمی

0 1,034

اگر طالبان را گروه ارزشگراء به دین و عالمان دین بخوانیم شاید در حق تمامی شهدای که برای ارزش های دینی خون های خود را ریخته اند جفا کرده باشیم.

شهید ساختن داکتر ایاز نیازی خطیب مسجد وزیر محمد اکبر خان نه نخستین حمله بر عالمان دین بوده است و نه آخرین حمله بر این جماعت خواهد بود.

 قبل از داکتر ایازی نیازی مردم افغانستان شاهد ریختن خون صد ها عالم جید و مطرح این کشور بوده اند، بخصوص آنهایی که اعمال گروه طالبان را همواره تقبیح و خلاف اصول و آموزه های دینی خوانده اند. طالبان فقط آنعده از عالمان دینی را که اعمال نادرست چون انتحار و انفجار آنها را عمل انسانی میدانند و علماء بخاطر حق گویی های خویش  زیر تیغ گروه های تروریستی میروند.

 ما در چند سال اخیر شاهد کشته شدن عالمان دین زیاد بوده ایم مولوی عبدالبصیر حقانی رئیس شورای علماء کابل سال گذشته در روز روشن از سوی گروه طالبان ترور شد، قبل از آن مولوی عبدالغفور یک عالم دین در کندهار و مولوی عبدالرحیم شاه آقا رئیس شورای علماء پروان نیز به قتل رسید.

 در سال ۱۳۹۷ در حمله انتحاری بر مراسم یاد بود از میلاد رسول الله در هوتل اورانوس که از سوی عالمان دین برگزار شده بود حمله انتحاری انجام دادند که در آن ۵۰ عالم دین شهید و ۸۰ تن دیگر آن زخمی شدند همین طور مردم افغانستان شاهد افزایش قتل های عالمان دینی در حوزه غرب و شمال کشور بوده اند که همواره نگرانی های جامعه علمای دینی را بر افراشته است.

 افغانستان یک جامعه مذهبی است و سخنان عالمان دین بر روابط و افکار مردمان آن تاثیر بسزای خود را دارد خواه این افراد در جبهه های جنگی بطرف گروه های ترروریستی و مخالفین دولت قرار داشته باشند و یا هم در صفوف سربازان دولتی ولی آنچه واقعیت است تاثیر گذاری نفوذ علمای دین بر افکار عمومی است نکته ای که طالبان و هر گروه تروریستی دیگر را به زانو در آورده است.

علمای دین که در افغانستان مورد حمله قرار گرفته اند موضع گیری صریح در برابر اعمال خلاف ارزش های اولیه اخلاقی هم چون حملات انتحاری ، ترور، کشتار مردم عادی ، تجاوز جنسی به عاملین حملات انتحاری در حین آموزش به آنها ، شکنجه و قتل فجیع مخالفان، نا امنی راه های مواصلاتی و شبکه های مخابراتی، کشت و تجارت مواد مخدر و غیره … داشته اند.

از طرف دیگر عالمان دینی منادی و خواهان صلح هستند. اکثر علماء دین از طریق منابر مساجد صدای صلح خواهی را بلند کرده اند و حتی گردهمایی های بزرگ را برگزار نموده و توانسته اند حتی واکنش های جمعی علماء دنیا را در مقابل اعمال وحشیانه طالبان و جنگ ناروای آنها ببار بی آورند.

 موضع گیری های علمای دینی کشور اندونیزیا مبنی بر حرام خواندن جنگ از سوی طالبان در افغانستان و همین طور حرام قرار دادن جنگ افغانستان در کنفرانس بین المللی علماء برای صلح و امنیت افغانستان که با حمایت کشور عربستان و سازمان همکاری اسلامی با حضور علمای از ۷۵ کشور جهان برگزار شده بود و همین طور گردهمایی بزرگ از علمای کشور که به تاریخ ۱۴ جوزا ۱۳۹۷ در شهر کابل برگزار شد که در نزدیکی آن از سوی طالبان حمله انتحاری صورت گرفت و چندین تن زخمی و کشته شدند همه و همه از کنش های اند که از سوی علماء دین برضد این گروه و اعمال آنها صورت پذیرفته است.

گروه طالبان از آنجایی که هرگز به صلح باورمند نبوده و سربازان نیابتی استخبارات کشور های منطقه به خصوص آی اس آی پاکستان اند ، هر نوع صدایی که برای آرامش این کشور بلند شود او را خاموش میکنند، داکتر ایاز نیازی نیز از جمله علمای برجسته کشور بود که اعمال طالبان را تقبیح و همواره صدای صلح را بلند می کرد و به همین دلیل قربانی دسیسه های طالبانی شد.

البته طالبان با شهید ساختن داکتر ایاز نیازی پروسه عالم کشی را خاتمه نداده اند بلکه ادامه خواهند داد، طالبان وقتی بر مردم عام و بی گناه رحم نمی کننند و بر عبادتگاه های مسلمانان احترام قائل نیستند، هیچ دلیل وجود ندارد که عالمان جید و صلح جوی کشور در لیست ترور آنها قرار نداشته باشد.

 البته از آنجا که قتل عالم دین قتل عالم است باید حکومت هر چه زودتر عاملان سازماندهی این ترورها را شناسایی به محاکمه بکشاند تا بجزای اعمال خود دست یابند. مردم افغانستان هرگز جنایت گروه طالبان را که از قتل اطفال نوزاد شروع تا به قتل مردم عام و عالم دین ادامه دارد فراموش نمی کنند و خواهان به کیفر رسانیدن عاملان این جنایات هستند. از طرف عالمان دین نیز نباید تنها با نشر اعلامیه ها در مورد قتل عالمان دینی اکتفاء کنند . بلکه جنایات و جنگ طالبان را بیش از هر زمان دیگر از منابر و در گردهمایی ها تقبیح و جنگ آنها را که  جنگ ناروا است به رخ آنها بکشند و به دنیا نشان بدهند که این گروه به هیچ نوع ارزش های دینی و انسانی احترام ندارند و جز یک گروه تروریستی و ویرانگر چیزی بیش نیستند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply