طالبان نتوانسته اند به تعهدات خود در برابر آمریکا و مردم افغانستان پابند بمانند

سید جمال اخگر

0 619

منبع :نیویارک تایمز

نوشته : مجیب مشعل

برگردان : سید جمال اخگر

افزایش قتل های زنجیره یی هدفمند و گسترش حملات طالبان در سراسر افغانستان خوش بینی های اندکی که نسبت به توافق صلح میان طالبان و امریکا وجود داشت را کمرنگ ساخته است.

دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بروز شنبه زمانیکه بسوی دفترکارشان میرفتند در اثر انفجار ماین چسپکی در موتر حامل شان کشته شدند که با کشته شدن آنها شمار قربانیان قتل های هدفمند در پایتخت رو به افزایش است.

ترور علمای دینی و حمله بالای فرهنگیان از یک طرف و افزایش حملات خشونت بار طالبان از طرف دیگر خوشبینی های اندکی که نسبت به توافق صلح میان آمریکا و طالبان وجود داشت را کاهش داده است.

طبق توافقنامه –  ایالات متحده باید نیروهایش را از افغانستان بیرون کند تا زمینه برای مذاکرات مستقیم بین الافغانی مهیا گردد، رهایی زندانیان دو طرف میتوانست فرصتی خوبی برای آغاز مذاکرات مستقیم باشد اما در عوض خشونت ها روز به روز افزایش یافت.

کمیسیون حقوق بشر طی اعلامیه ی بیان داشته است که صبح روز شنبه موتر حامل کارمندان این نهاد مورد انفجار ماین چسپکی قرار گرفته که در نتیجه دوتن از کارمندان کمیسیون حقوق بشر کشته شدند.

نتاشه خلیل 24 ساله هماهنگ کننده دونر های کمیسیون که تازه مدرک خود را از دانشگاه آمریکایی آسیای میانه در قزاقستان بدست آورده بود و جاوید فولاد راننده دایمی کمیسیون – دو قربانی این رویداد بودند.  در اعلامیه آمده است که این حمله از سوی مخالفین مسلح دولت صورت گرفته است.

  مقامات افغان و آمریکایی میگویند ، اکنون جنگ وارد یک مرحله پیچیده شده است، قدرت های منطقه با کمک به شورشیان و حملات خونین میخواهند بالای دولت افغانستان فشار وارد کنند. یکی از نمونه های پیچیده گی جنگ افغانستان اطلاعات استخباراتی آمریکا است که نشان میدهد سال گذشته طالبان در حالیکه مصروف مذاکرات با آمریکا بودند از روسیه بخاطر هدف قرار دادند نیروهای آمریکایی و ناتو پول دریافت میکردند.

مطابق توافقنامه امضا شده در ماه فبروری باید 5000 زندانی طالب و 1000 زندانی نیروهای امنیتی طی 10 روز پس از امضای توافقنامه آزاد میشدند که در نخست حکومت با این خواست به دلیل موجودیت زندانیان خارجی بخصوص پاکستانی در فهرست مقاومت نشان داده ولی بعداً با رهایی 4000 زندانی تقریباً این روند را تکمیل نمود.

طالبان توافق کردند که بالای نیروهای آمریکایی حمله نمیکنند اما آتش بس با نیروهای افغان را رد کرده و آن را برای پس از گفتگو های مستقیم با حکومت ماکول کردند، با این حال مقامات آمریکایی گفتند طالبان برای کاهش 80 درصدی خشونت ها بصورت غیر رسمی تفاهم کرده اند.

افغان ها از اینکه هیچ نوع کاهش خشونت را ندیدند ناامید شدند و طالبان نیز با استفاده از تمرکز ایالات متحده بر خروج عجولانه نیروهایشان از جنگ افغانستان به حملات شان افزایش داده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان میگوید ، ماه جون یکی از مرگبار ترین هفته ها را به همراه داشته است چنانچه در یک هفته 291 سرباز افغان در حملات طالبان کشته شدند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی میگوید ، حملات طالبان طی سه ماه گذشته در مقایسه به سال گذشته در همین مدت 40 در صد افزایش را نشان میدهد.

حیدر افضلی رییس کمیته دفاعی ولسی جرگه میگوید ” از زمانیکه توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان به امضا رسید ما عمیقاً نگران بودیم چون درین توافقنامه تنها طرفیکه سود برده است همانا گروه طالبان هستند زیرا آزادی زندانیان شان را به چشم مشاهده میکنند” او گفت “گروه طالبان در سال 2019 در اثر حملات هوایی به شدت سرکوب شده بودند ولی اکنون این گروه پس از امضا توافقنامه صلح با آمریکا با جسارت به حملات شان افزایش داده اند” مقامات میگویند ، طالبان از شیوع بیماری کرونا که به شدت اقتصاد کشور را صدمه زده است و مناطق که خارج از حاکمیت دولت قرار دارد و بقایای نیروهای تضعیف شده داعش حضور دارند بهره برداری میکنند.

یک مقام ارشد امنیتی افغان میگوید ، طالبان برای فشار وارد کردن بالای استخبارات و پولیس به ترور و قتل های هدفمند روی آورده اند، در بیرون شهر ها بطور علنی دست به حملات میزنند تا از تقابل مستقیم با ایالات متحده جلوگیری کنند و روند خروج نیروهای خارجی را به مخاطره نیاندازند.

نمونه ی دیگری از پیچیده گی جنگ افغانستان کشته شدن 5 کارمند دادستانی کل افغانستان از سوی طالبان میباشد، در حالیکه آنها ماموریت داشتند آزادی زندانیان طالب را از زندان بگرام تسهیل کنند. این قتل ها لست ترور ها از جمله کشته شدن دو عالم دینی در اثر انفجار ماین جابجا شده در داخل مسجد و کشته شدن خانم و دختر اسد الله ولواجی نویسنده و شاعر مشهور افغان در اثر انفجار ماین درولسوالی پغمان کابل را طولانی تر ساخت.

مولوی حبیب الله حسام رییس شورای علمای افغانستان میگوید ” هنوز تحقیقات پیرامون قتل یک عالم دین تکمیل نگردیده بود که عالم دین دیگر به شهادت رسید” وی افزود ” ما به حکومت واضح گفته ایم اگر خدای ناخواسته کدام عالم دیگر کشته شود چاره ی نداریم جز اینکه حکومت را عامل و مقصر آن بدانیم ” حسام گفت ” آنها (نیروهای امنیتی ) مکلف اند تا امنیت ما را تامین کنند ” ” شما نمیتوانید تنها با صدور یک اعلامیه فیسبوکی بگویید کار کدام گروه بوده است ، آن وقت شما برای چه هستید ؟

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply