روس ها هنوز هم یکی از منابع مهم تغذیه گروه طالبان اند

0 477

روس ها هنوز هم یکی از منابع مهم تغذیه گروه طالبان اند

منبع : نیویارک تایمز

نویسندگان: اریک شمیت، آدم گولد ، نیکلاس فندوز

ترجمه: سید جمال اخگر

کشف مقدار زیاد پول آمریکایی در یکی از پاسگاه های طالبان در افغانستان ظن مقامات آمریکایی را مبنی بر حمایت روس ها از طالبان به یقین مبدل کرد، گمان میرود که حد اقل یکتن از سربازان آمریکایی در نتیجه پرداخت انعام کشته شده باشد.

مقامات اطلاعاتی و نظامی نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در افغانستان در ماه جنوری از طرح مشکوک روسی مبنی بر پرداخت انعام به طالبان بمنظور کشتن سربازان آمریکایی به آمرین مافوق خود گزارش داده بودند.

به گفته مقامات آمریکایی ، افسران اطلاعاتی و نظامی در اوایل ماه جنوری به آمرین مافوق خود از طرح مشکوک روسیه که به اساس آن به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی انعام پیشنهاد و پرداخت کرده بودند هشدار داده بودند.

دوتن از مقامات آمریکایی میگویند، به باور آنها حد اقل یکتن از سربازان آمریکایی در اثر پرداخت وجهی انعامی کشته شده است.

مدرک مهمی که مامورین اطلاعاتی و نظامی را بر موضوع پرداخت انعام مشکوک ساخت ،کشف مقدار زیاد پول آمریکایی در جریان حمله بالای یک پاسگاه طالبان بود.

یک مقام دیگر میگوید ، باز جویی از شورشیان جنایت کار (طالبان) نقش کلیدی در تایید اطلاعات بدست آمده در رابطه به پیشنهاد و پرداخت انعام به طالبان در سال 2019 از سوی روسیه به طالبان داشته است.

مامورین اطلاعاتی و نظامی به اساس معلومات دست داشته شان تلفات 18 ماه گذشته نیروهای ائتلاف را بررسی میکنند که به چه تعداد قربانی این طرح روسی شده اند.

چهار سرباز آمریکایی در اوایل 2020 در یک رویا رویی کشته شدند ، اما طالبان پس از امضای توافقنامه صلح و پایان دادن جنگ طولانی افغانستان در ماه فبروری  به هیچ یک از مواضع آمریکایی حمله نکرده اند.

جزیات اضافه شده محرم به ارزیابی های اطلاعاتی از جانب روزنامه نیویارک تایمز که بروز جمعه منتشر شد نشان میدهد ، که حد اقل از ماه مارچ تا اکنون اداره ترامپ در کاخ سفید بالای موضوع طرح روسیه بحث و گفتگو داشته اند ، اما بروز یکشنبه کاخ سفید به دلیل عدم ارایه پاسخ مناسب به روسیه با انتقادات شدید مواجه گردید.

اقای ترامپ با انکار از گزارش نیویارک تایمز از اطلاعات محرم راجع به روسیه از خود دفاع کرد اما دیموکرات ها و تعدادی از جمهوری خواهان خواستار پاسخگویی ترامپ شدند که چرا تاکنون درین زمینه اقدامی نکرده است.

آدم کنزنگر نماینده جمهوری خواه از ایلنویز و عضو کمیته امور خارجی مجلس درتویترش نوشت “رییس جمهور باید هرچه عاجل موضوع را روشن ساخته و مانع جنگ نیابتی روسیه شود”

نانسی پلوسی سخنگوی مجلس با ظاهر شدن در یک برنامه تلویزیون ABC آمریکا گفت ” در مورد ارزیابی اطلاعات پیرامون موضوع برایم گزارش داده شده بود و وی فوراً خواستار وضاحت به کنگره گردیده بود.

خانم پلوسی رییس جمهور ترامپ را متهم به نادیده گرفتن اتهامات علیه روسیه نمود.

وی در مورد جنگ خونین اتحاد جماهیر شوروی در سال 1980 گفت : ” روسیه هرگز تحقیر را که در افغانستان متحمل گردیده بود فراموش نکرده است و اکنون انتقام آن را ازما و سربازان ما میگیرند”

” این دور از انصاف است که رییس جمهور زمانی که این موضوع را شنید باید خواستار معلومات بیشتر میگردید بجای اینکه از داشتن گزارش پیرامون موضوع منکر شود”

سخنگوی سیا ، ریاست اطلاعات ملی آمریکا و پنتاگون از اظهار نظر در مورد یافته های جدید خود داری کردند.

جان الیوت سخنگوی شورای امنیت ملی بروز یکشنبه در بیانیه ی گفت ” صحت و سقم ادعا ها تحت بررسی قرار دارند.”

آقای ترامپ بروز یکشنبه در تویترش نوشت “مقامات اطلاعاتی برایم تازه گفتند بدلیل اینکه اطلاعات پیرامون موضوع موثق نبودند به من و یا معاون رییس جمهور گزارش ندادند”

یکی از مقامات ارشد دولت با اظهارات مشابه میگوید ، آقای ترامپ از گزارش اطلاع نداشت زیرا آژانس های اطلاعاتی به پختگی اطلاع مطمئن نبودند.اما یک مقام دیگر دولتی میگوید : بر سر دقت ارزیابی اطلاعات اجماع وجود داشت اما بعضی از جوانب پیچیده ی اطلاعات از جمله بازجویی ها و داده های نظارت باعث اختلاف میان آژانس های اطلاعاتی گردیده بود.

گرچه مک کیلی مکنانی رییس مطبوعات کاخ سفید بروز شنبه مدعی گردید که برای آقای ترامپ  ازین موضوع گزارش نشده بود

یک مقام آمریکایی به نیویارک تایمز گفت ، این موضوع به بالاترین سطح کاخ سفید گزارش شده بود .

این مقام میافزاید ، این ارزیابی اطلاعاتی در گزارش روزمره ی که برای مطالعه ی رییس جمهور آماده میشود گنجانیده شده بود.

خانم مکنانی نه تنها گزارش روزنامه تایمز مبنی بر موجودیت ارزیابی های اطلاعاتی ، برگزاری جلسات شورای امنیت در اواخر ماه مارچ در مورد طرح روسیه و عدم اقدام کاخ سفید را رد نکرد بلکه به تعقیب گزارش تایمز سایر آژانس های خبری نیز راجع به این موضوع گزارش داند ، واشنگتن پست برای نخستین بار گزارش داد که گمان میرود پرداخت انعام از جانب روسیه به طالبان منجر به کشته شدن یک آمریکایی شده باشد.

مقامات میگویند ، ارزیابی های اطلاعاتی بصورت محرمانه صورت گرفت و سپس هفته گذشته ایالات متحده این اطلاعات را با حکومت بریتانیا نیز شریک ساخت زیرا گفته میشود در میان سربازان که هدف قرار میگرفتند نیروهای انگلیس نیز شامل اند.

جمهوری خواهان در کنگره در مورد چگونگی رویداد و تصمیم گیری  از داره ترامپ خواستار معلومات بیشتر گردید .

لیزچینی از وایمنگ نماینده جمهوری خواه بروز یکشنبه در تویتر خود نوشت :” اگر گزارش ها در مورد پرداخت انعام از جانب روسیه حقیقت داشته باشد کاخ سفید باید توضیح دهد :

                1-            چرا رییس جمهور و معاون وی از موضوع مطلع نبودند

                2-            آیا موضوع شامل (PDB) (President Daily Brief) گزارش روزمره رییس جمهورگردیده بودیا خیر؟

                3-            کی چگونه و چی وقت از موضوع مطلع گردید؟

                4-            برای محافظت از نیروهای ما و مقصر دانستن پوتین چه اقدامات صورت گرفته است؟

تعدادی از جمهوری خواهان پست خانم چینی را بازتویت کردند ، دانیل کرنشاو نماینده  تکزاس و عضو سابق نیروی دریایی در تویتی نوشت “ما جواب میخواهیم “

سناتور مک نیل از کنتاکی رهبر اکثریت مجلس در بیانیه ی گفت ” وی مدت ها قبل در مورد این اقدام روسیه که تلاش دارد منافع آمریکا را در خاور میانه و جنوب غرب آسیا با تهدید مواجه سازد هشدار داده بود . او سال گذشته  در مقاله ی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و سوریه را مورد انتقاد قرار داده بود.

آقای مک نیل گفت ” ایالات متحده باید به منابع دفاعی ارجحیت داده و حضور کافی نظامی در منطقه را حفظ کند و کسانیکه ما و متحدین ما را تهدید میکنند – مانند حملات ما در سوریه و افغانستان علیه داعش ، طالبان و اجیران روسی  مجازات جدی اعمال کند.”

معاونین ارشد جمهوری خواه هریک کیون مک کارتی نماینده کالیفرونیا ، سناتور مارکو روبیو از فلوریدا سرپرست کمیته اطلاعات مجلس سنا و سناتور جیم ریش از ریداهو رییس کمیته روابط بین الملل از اظهار نظر درین مورد خود داری نموده و به درخواست های اظهار نظر نیز پاسخ ندادند.

ترامپ میگوید ” به وی هرگز ازین اطلاعات گزارش نشده بود “، موضوعیکه صحت ارزیابی اطلاعاتی را زیر سئوال برد.

وی گزارش اطلاعاتی حمله برنیروهای آمریکایی در افغانستان را کذایی توصیف کرد ، این گزارش انعام را که توسط افسران استخبارات روسیه به طالبان پرداخت شده را حمله غیر مستقیم بیان کرده است.

اقای ترامپ میگوید این گزارش میتواند یک فریب باشد و از موجودیت منابع دولتی که تایمز از قول آنها به شرط مخفی ماندن هویت شان گزارش داده است پرسید که آیا وجود دارند یا خیر؟

 سپس ترامپ جوزف بایدن جونیور پسر معاون اول ریاست جمهوری اسبق را که بروز یکشنبه بخاطر عدم اقدام علیه  روسیه به طالبان اعتراض کرده بود به باد انتقاد گرفته گفت  پسر آقای بایدن ، در زمانیکه پدرش معاون رییس جمهور اوباما بود به یک شرکت تجاری انرژی در اوکراین به نفع خود کمک کرده بود .

ترامپ در تویترش نوشت که هیچ کسی به اندازه اداره وی بر روسیه سخت گیرانه عمل نکرده است .جوبایدن  فاسد همراه با اوباما به روسیه این فرصت را دادند که بخش مهمی از اوکراین را تصاحب کند.”

مقامات آمریکایی  میگویند طرح روسیه برای پرداخت انعام برای شورشیان طالب  طی چند ماه گذشته پس از آن که اطلاعات و شواهد جمع آوری گردید  مورد بررسی تحلیلگران استخباراتی و نیروهای ویژه قرار گرفت.

 یکی از مقامات گفت کشف و ضبط مقدار زیاد پول آمریکایی از نزد طالبان تمام توجه ها را به سمت افغانستان معطوف ساخت.

دو مقام دیگر گفتند رییس سی ای ای بخش افغانستان و نیروهای ویژه که به تعقیب طالبان میپردازند از موجودیت اطلاعات مبنی بر پرداخت انعام به طالبان از جانب روسیه اگاهی داشتند.

این معلومات و گزارش های اطلاعاتی به بخش های خدمات اطلاعاتی توزیع گردیده بود و بخشی از آن برجسته نیز ساخته شده بود

 ارزیابی گزارش پس از تحلیل به مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی فرستاده شد که بلاخره به ارشد ترین مقام کاخ سفید تسلیم داده شد.

نشست شورای امنیت در ماه مارچ زمانی از راه رسید که فاجعه شیوع ویروس کرونا اکثر دوایر دولتی را تعطیل کرده بود

یک مقام اسبق امریکایی میگوید : رابرت سی اوبراین مشاور امنیت ملی و مارک میدو رییس ستاد ریس جمهور مسولیت گزارش دهی در مورد فعالیت های روسیه به ترامپ را داشتند و جینا هسپل رییس سازمان اطلاعاتی امریکا نیز ازین موضوع اگاهی داشت.

خانم مک نینی در بیانیه ی به این سه مقام ارشد اشاره کرده گفت : رییس جمهور هیچ گزارشی از آنها دریافت نکرده است

مقامات امنیت ملی سالهاست که روابط روسیه با طالبان را  تحت تعقیب دارند  و ثابت کرده اند که مسکو از رهبران ارشد و منطقه ای طالبان پشتیبانی مالی و لوژستیکی میکند.

یک مقام اسبق کاخ سفید به شرط که از وی نام گرفته نشود میگوید ، روسیه در یک زمان به همکاری با امریکا در امر ثبات افغانستان علاقمندی نشان میداد  . “همیشه به نظر میرسد اگر در مسیر خلاف جهت منافع ملی قرار بگیریم در نتیجه منافع ملی به شدت صدمه میبیند”

این مقام میگوید که یکی از عوامل دیگر حمایت روسیه از طالبان گرفتن انتقام میباشد زیرا در سال ۲۰۱۸ نیروهای ایالات متحده در عملیات نظامی صد ها نیروی سوری را همراه با نیروهای تحت حمایه کریملین کشته است.

این مقام افزود روس ها تلاش دارند از امریکایی ها انتقام آن حادثه را بگیرند

در همین حال روسیه و طالبان ارزیابی این گزارش اطلاعات آمریکا را رد کرده اند.

خانم پلوسی میگوید ، اگر واقعاً رییس جمهور ازین گزارش اطلاع داده نشده باشد پس قابل نگرانی است که اداره وی از شریک ساختن معلومات پیرامون روسیه به ترامپ بیم داشته اند.

خانم پلوسی افزود این خیلی زشت است که رییس جمهور تا هنوز داشتن معلومات درین باره را انکار میکند ، اینکه وی اگاه بود یا نخیر اما اداره وی و متحدین ما در افغانستان در مورد این گزارش  اگاهی دارند.

جان بولتون مشارو اسبق امنیت ملی ترامپ در یک برنامه تلویزیونی بنام ( این هفته ) گفت که وی ازین گزارش اطلاعی ندارد اما در تویتر از ترامپ درین زمینه جواب خواسته است.

اقای بولتون گفت نمیدانم چه چیزی رییس جمهور را انگیزه خواهد داد تا علیه روسیه اقدام کند زیرا آنها برای کشتار آمریکایی ها انعام میدهند و ما درین مورد هیچ کاری نکنیم ؟

واکنش رییس جمهور این است که بگوید این مسولیت من نیست هیچ کسی مرا درین مورد مطلع نساخته است و از بار شکایت ها شانه خالی کند.

اقای بولتون گفت این هم خلاصه ی از تصمیم گیری ترامپ در مورد مسائل امنیت ملی

 امریکا بود در حالیکه هیچ ارتباط با واقعیت که وی سرو کار دارد ندارد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply