اصرار طالبان به تداوم خشونت

نویسنده: شمس حقجو

0 563

در پی خواست­های مکرر دولت افغانستان و جامعه جهانی مبنی بر کاهش خشونت از سوی طالبان، این گروه اعلان نمودند که آن ها به جنگ خویش دوام می دهند و هیچ گونه پلان برای کاهش خشونت ندارند تنها اعلان نه، بلکه در عمل نیز حملات خود را شدت بخشیده است این گروه با انفجار ماین در مربوطات دره قیاق ولایت غزنی، یک موتر نوع فلانکوچ حامل مردم ملکی را هدف قرار دادند که در آن محصلین، متعلمین مکاتب، زنان و کودکان که همه ملکی بودند جان های شان را از دست دادند و تعداد هم زخمی شدند. ویدیوهای که از این انفجار در صفحات مجازی به نشر رسید تکان دهنده و ویرانگر بود چپترهای پوهنتون و کتاب های که در اطراف این رویداد پخش گردیده بود، نشان میداد که تعداد از قربانیان این رویداد تروریستی محصلین پوهنتون ها بودند که با این انفجار آرزوهای شان یکجا بادهوا و بر باد شدند. چندی قبل نیز این گروه در همین مسیر تعداد از مسافرین را از موترها پیاده و زنده سوختاندند جنایات که پیشینه چندانی ندارند طالبان با انجام این نوع جنایات و هدف قراردادن عمدی مردم در مسیر راه های مواصلاتی می خواهند واکنش های اقوام را برانگیخته و جنگ قومی- مذهبی را در کشور دامن بزنند.

این خشونت ها در حالی صورت می گیرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان و جامعه جهانی از تداوم جنگ و ویرانگری در افغانستان خسته شده و تلاش می کنند تا صلح را در این کشور برقرار سازند از این رو؛ بیش از 4000 تن از زندانیان طالبان را از زندان های کشور رها نمودند زندانیان که از میادین جنگ گرفتار گردیده بود و تعداد از آنها دوباره پس از رهایی، به میادین جنگ برگشتند و بر خشونت های خویش دوام دادند چنانچه مسئولین امنیتی از بازداشت مجدد تعداد از این جنایت پیشه گان از میادین جنگ خبر دادند آن ها بر تعهدات شان پا گذاشته و سوگند خود را شکستانده و دوباره بر خشونت و جنگ اصرار ورزیدند.

این جنایتکاران بر پاسگاه های پولیس در گوشه و کنار کشور نیز حملات خود را شدت بخشیده و تلفات را بر نیروهای امنیتی وارد نموده اند در این حملات جنگجویان خارجی به شمول اعضای القاعده نیز حضور داشته و دوشادوش طالبان می جنگند. همچنین این گروه موتر بمب را در مربوطات شهر ایبک ولایت سمنگان منفجر نمود در این حادثه تروریستی ده ها تن زخم برداشتند و طالبان مسؤولیت اکثر این حملات را به دوش گرفته اند.

این حملات در حالی صورت می گیرد که طالبان موافقت نامه را با ایالات متحده آمریکا به امضاء رسانده که در آن تعهد نموده اند که از انجام حملات در شهرها و پایگاه های بزرگ امنیتی خودداری می ورزند روابط خویش را با جنگجویان خارجی منجمله اعضای القاعده قطع میکنند ولی در عمل کوچکترین تغییر در رفتار این گروه به مشاهده نرسیده است حملات آن ها در شهرهای بزرگ متوقف نگردیده، روابط شان همچنان با القاعده پا برجاست نیروهای تروریستی خارجی در عملیات های آنها عملاً حضور دارند و از کشتار افراد ملکی خودداری نورزیده اند. به این مفهوم که نه این گروه به تعهدات خویش پابند اند و نه به صلح و مذاکره علاقه دارند و مأموریت عمده و اساسی آن ها دوام خشونت و کشتار مردم بی دفاع و افزایش نا امنی در افغانستان اند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply