برخی از جنگجویان طالب به صفوف داعش می پیوندند

سید جمال اخگر

0 595

منبع :  خبرگزاری (Star and  strips)

نویسنده : جی . پی لاورنس

برگردان :  سید جمال اخگر

افغانستان ـــ کابل : گروه دولت اسلامی در افغانستان طی سال های گذشته خسارات و تلفات سنگینی را متحمل گردید ، اما هنوز هم این گروه میتواند صلح و ثبات در کشور را با راه اندازی حملات بالای شهر ها و جذب طالبان نا راضی از مذاکرات از بین ببرد.

یکی از فرماندهان گروه معروف به داعش – شاخه ولایت خراسان گفت:” پس از تلفات اخیر در میدان های جنگ بخش اعظم این گروه در مناطق دور دست ولایت کنر جای که درختان انبوه جنگلات آنها را از دید حملات هوایی محافظت می کند، پناه برده اند.

این فرمانده به اسم مستعار عبادالله میگوید ،برخی از هسته های این گروه در شهر های کابل و جلال آباد جای که قصد دارند ” افراد جهادی پیشین (طالبان) ” را جذب کرده و حملات را راه اندازی نمایند،مخفی شده اند .

عبادالله که فرماندهی یک گروه را به عهده دارد گفت :” ما عملیات خود را تغییر داده ایم ، زیرا دشوار است برای ما که در جا های باشیم که ایالات متحده و طالبان ما را هدف قرار دهند. ” اکنون ما تلاش داریم تا  حملات چریکی را در شهر ها انجام دهیم “

هفته گذشته سازمان ملل هشدار داد که گروه داعش توانایی انجام حملات مرگبار در شهر ها را دارند.و پلان دارند با جذب افراد تند رو و طالبان ناراضی از توافق صلح فبروری این گروه با آمریکا صفوف خود را نیرومند سازند. باوجود سرکوب این گروه در ولایات ننگرهار و کنر نیروهای ایالات متحده به روز دوشنبه طی اعلامیه گفت :” گروه داعش شاخه خراسان به عنوان زیر مجموعه سازمان های تروریستی در عراق و سوریه همچنان تهدیدی برای افغانستان ،ایالات متحده ،متحدین ناتو و شرکای ما محسوب می شود” اعلامیه می افزاید ، ارتش آمریکا از 29 فبروری زمانیکه توافقنامه صلح با طالبان امضا کرده است تا کنون بیش از 18 حمله علیه داعش شاخه خراسان انجام داده است.

بر اساس توافق نامه فبروری ، طالبان تعهد کردند که روابط خود با القاعده را قطع کرده و از فعالیت گروه های تروریستی درخاک افغانستان جلو گیری کنند ، و در ازای مبادله زندانیان و خروج تدریجی سربازان آمریکایی تا اواسط سال 2021 مذاکرات صلح با کابل را آغاز کنند.در حالیکه ایالات متحده هزاران سرباز خود را از افغانستان بیرون کرده است ، مذاکرات صلح برای ماه ها به تعویق افتاده است.

سهیل شاهین سخنگوی سیاسی طالبان هفته گذشته در تویتر خود نوشت : شورشیان طالب آماده هستند تا به زودی مذاکرات را آغاز کنند

انتظار می رود درین گفتگو ها ، روی شرایط آتش بس دایمی و پایدار ، و همچنین تقسیم قدرت وآشتی بین شورشیان و دولت بحث صورت گیرد، احتمال دارد جریان مذاکرات به داعش شاخه خراسان فرصت سرباز گیری بدهد .

کامران بخاری ، کارشناس امنیت ملی و سیاسی مرکز سیاست جهانی مستقر در واشنگتن گفت :” طالبان می روند تا مصالحه نمایند ، ستیزه جویان فراملی این موضوع را ” خیانت ”  عنوان نموده مورد سوء استفاده قرار دهند.

عمر صمد سفیر اسبق و مشارو حکومت که اکنون در شورای اتلانتیک مستقر در واشنگتن کار می کند ، گفت که حتی طالبان به این باور هستند که برخی از شاخه های این گروه وجود دارند که ممکن به گروه داعش ، القاعده یا سایر شبه نظامیان بپیوندند.

یافته های ماه مارچ موسسه مطالعات استراتیژیک افغانستان مستقر در کابل نشان می دهد که در هرجای از 20 در صد طالبان 5 در صد آن ممکن با داعش بیعت کند که درین صورت تعداد افراد این گروه به دو چند خواهد رسید.مقامات نظامی و تحلیلگران آمریکایی تخمین می زنند که داعش تا کنون در افغانستان 2500 جنگجو دارد ، ولی اگر جنگجویان پاکستانی به آنها ملحق شوند به تعداد افراد این گروه افزوده می شود.

سازمان ملل هفته گذشته طی گزارشی گفت 6000 تا 6500 شبه نظامی پاکستانی ، در افغانستان حضور دارد ، که عمدتاً مربوط تحریک طالبان پاکستانی هستند و احتمالاً با داعش شاخه خراسان هماهنگ هستند

به گفته کارشناسان ، جنگجویان تاجیک ، ازبک و روس در رده های داعش شاخه خراسان حضور دارند ، گرچه نسبت به طالبان کوچکتر و فاقد حمایت محلی مانند سابق میباشند اما بعضی از گروه های شورشی را با تصور اینکه داعش تجهیزات و بودجه بهتر دارد ، بخود جلب نموده است.

یافته های مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان نشان می دهد که این گروه به شدت در حال جذب ” افراد معتقد دینی و مومن ” در دانشگاه های کابل هستند.اما تحلیلگران می گویند که از بین رفتن مسیر های قاچاقی که زمانی در ولایت ننگرهار تحت کنترول داعش قرار داشت – این گروه را از نظر مالی به هم ریخت . یک مقام ارشد داعش اخیراً از جنگجویان این گروه خواست تا از صبر کار گرفته و اتحاد خود را حفظ کنند که این موضوع نشان دهنده تنش های داخلی این گروه می باشد.

سلیمان پکتیاوال ، پژوهشگر گروه های افراطی در افغانستان ، عراق و لیبیا گفت :” گروه داعش از آنجای که توانایی تصرف و حفظ قلمرو را ندارد دست به حملات خونبار علیه غیر نظامیان می زند” پکتیاوال گفت ” آنها این حملات را بخاطر جلب توجه انجام میدهند “

سازمان ملل در گزارش ماه (می) خود گفت ، داعش امسال تا کنون 4 حمله بزرگ در مقایسه به کل سال گذشته در کابل انجام داده است .

امیر جادون ،استادیار اکادمی نظامی ایالات متحده وست پاینت در ارزیابی ماه جون ،نوشت : گروه داعش در وضعیت ضعیف فعلی خود ، ممکن است با ناامیدی بیشتر احتمالاً ” حملات تکان دهنده تری را برای جلب تبلیغات و ایجاد بی ثباتی لازم برای ادامه فعالیت ” انجام  دهد.

جادون روز چهارشنبه در تماس تلفنی گفت ” هدف از حملات تباه کن این گروه جلب توجه استخدام شوندگان احتمالی است که گویا این گروه هنوز هم خطرناک است و همچنان دولت افغانستان گمان کند که داعش شاخه خراسان در همکاری با جناح های طالبان کار می کند. جادون گفت ” چنین حملاتی ، که مشخص نیست چه کسی انجام داده است ، به عمد در برخی موارد می تواند باعث بی اعتمادی بیشتر شده و مذاکرات بین الافغانی را مختل کند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply