تلاش مثلث قارۀ آسیا برای اعمال نفوذ بالای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

سیدجمال اخگر

0 523

منبع : گاردین

نویسنده: داوید اسمیت

برگردان: سیدجمال اخگر

در یک بیانیه آمده است که چین مخالف برنده شدن مجدد ترامپ در  انتخابات آمریکا است اما شواهد زیادی از تلاش های روسیه برای تضعیف بایدن ارائه می دهد.

یک مقام ارشد اطلاعاتی در یک ارزیابی از مداخلات خارجی در انتخابات آمریکا هشدار داده میگویدکه  روسیه از دونالد ترامپ حمایت می کند و چین از جو بایدن و ایران نیز به دنبال ایجاد هرج و مرج در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

بیانیه روز جمعه ویلیام ایوانینا ، مدیر مرکز ضد اطلاعات و امنیت ملی، ترس از تکرار انتخابات سال 2016 را افزایش می دهد ، هنگامی که روسیه برای کمک به ترامپ و صدمه زدن به حریف وی هیلاری کلینتون ، رسانه های اجتماعی را دست کاری نمود.

ایوانینا گفت: “روسیه از طیف وسیعی از اقدامات برای بدنام ساختن معاون اول اسبق رئیس جمهور امریکا جو بایدن، به عنوان شخصیت ضد روسیه، استفاده می كند.

وی گفت: ” در مسکو افکار عمومی نسبت به جو بایدن بخاطر نقش وی در سیاست های دولت اوباما در مورد اوکراین و حمایت آن از  مخالفین داخلی ضد پوتین منفی است

اوانینا ،  آندری دراچ سیاستمدار اوکراینی طرفدار روسیه را به عنوان ” عامل گسترش ادعاهای مربوط به فساد – از جمله تماس های تلفنی منتشر شده” برای حمله به کمپین‌انتخاباتی بایدن  شناسایی کرده است.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد كه دراچ  بارها با  رودی جولیانی وکیل شخصي ترامپ ، ، ملاقات كرده و  تئوری های توطئه علیه  معاون رئیس جمهور پیشین جوبایدن  را برانگیخته است.

اوانینا همچنان هشدار داد كه برخی از “بازیگران مرتبط با كرملین” در حال انتشار ادعاهای دروغین فساد برای تضعیف بایدن بودند ، و برخی دیگر تلاش داشتند تا “نامزدی رئیس جمهور ترامپ را از طریق رسانه های اجتماعی و تلویزیون روسیه تقویت كنند

ایوانینا ، مقام ارشد اطلاعاتی که تهدیدات مربوط به انتخابات را نظارت می کند ، از سوی ترامپ تعیین شده است.

در بیانیه، وی چین را قبل از روسیه لیست کرده است  اما شواهد کمتری از دخالت مستقیم بیجنگ  ارائه می کند.

ایوانینا گفت: ” ارزیابی های ما نشان می دهد ،چین ترجیح می دهد كه رئیس جمهور ترامپ – كه بیجنگ  آن را یک شخص غیرقابل پیش بینی می داند – در انتخابات مجدد پیروز نشود.

چین پیش از نوامبر سال 2020 تلاش کرده است تا نفوذ خود را برای شکل دادن فضای سیاسی در ایالات متحده ،  و فشار وارد کردن  بر چهره های سیاسی که بر خلاف منافع چین هستند، و به نقد و انتقاد بر ضد آن کشور می پردازند،گسترش دهد.

 وی افزود: “بیجنگ میداند که این همه تلاش ها ممکن  بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا  تأثیر بگذارد.

اوانینا ،انتقادات چین از رسیدگی ترامپ در مورد همه گیری کرونا ویروس ، بسته شدن کنسولگری چین در هوستون و واکنش های کاخ سفید به اقدامات چین در هنگ کنگ و دریای جنوبی آن کشور را برجسته ساخته است.

روز جمعه ، ایالات متحده تحریم هایی را بالای رئیس  اجرایی هنگ کنگ ، کری لام و 10 مقام ارشد دیگر اعمال کرد.

 همچنین  ترامپ دستور سخت گیری بر مالکان چینی اپلیکیشن های محبوب TikTok و WeChat صادر کرد.

در همین حال بیانیه ایوانینا نشان میدهد که ، ایران به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک ایالات متحده ، ترامپ و تقسیم آن کشور پیش از انتخابات 2020 می باشد.

تلاش های ایران در این راستا احتمالاً بر تأثیرگذاری آنلاین ، مانند گسترش اطلاعات نا درست در رسانه های اجتماعی و راه‌ اندازی تبلیغات با محتوای ضد آمریکایی متمرکز خواهد شد.

انگیزه تهران برای انجام چنین فعالیتهایی ، ناشی از این تصور است که انتخاب مجدد رئیس جمهور ترامپ میتواند منجر به ادامه فشار ایالات متحده بر ایران در تلاش برای ایجاد تغییر رژیم شود.

ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای که باراک اوباما با ایران داشت، بیرون کرده و تحریم های مختلفی را بر ضد تهران وضع کرد.

گروه فشار اقدامات امنیت ملی ضد ترامپ، اینکه اقدامات عمومی چین برای مداخله در انتخابات آمریکا به سطح  اقدامات مخفیانه روسیه رسیده باشد را تکذیب کرد.

سخنگوی نید پرایز  گفت: ” این بیانیه به طرز جالبی، تلاش كرده تا آنچه را روسیه برای انتخاب مجدد ترامپ انجام می دهد با انتقاد عمومی چین از اقدامات مجازات كننده اخیر دولت علیه بیجنگ مقایسه کند“.

هرگونه دخالت در دموکراسی ما پذیرفتنی نیست، اما هیچ هم ارزی بین این دو تلاش روسیه و چین وجود ندارد.

ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی عصر روز جمعه در کلپ گلف خود در بدمینستر ، نیوجرسی ، در مقابل این ارزیابی واکنش نشان داده گفت: “من فکر می کنم آخرین شخصی که روسیه می خواهد به عنوان رئیس جمهور  ببیند ، دونالد ترامپ است، زیرا هیچ کس نسبت به من سختگیرتر علیه روسیه نبوده است . “چین دوست دارد ما انتخاباتی را برگزار کنیم  که دونالد ترامپ به جو بایدن “خواب برده” ببازد.

اگر جو بایدن رئیس جمهور می بود ، چین صاحب کشور ما می شد … ایران دوست دارد که من رئیس جمهور نباشم.

رئیس جمهور افزود: “من این جمله را بیان می کنم ،اگر  زمانی برنده شویم ، خیلی سریع با ایران معامله خواهیم کرد. ما خیلی سریع با کوریای شمالی معامله خواهیم کرد. چه اتفاقی برای جنگ در کوریای شمالی افتاد؟ شما آن را ندیده اید؟

اطلاعات ایالات متحده تایید کرد که عملیات هک و راه اندازی  کمپین در رسانه های اجتماعی توسط روسیه در سال 2016 به ترامپ در پیروزی انتخابات کمک کرد.

 تحقیقات رابرت مولر  مشاور ویژه از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا حکایت میکند  اما روشن نیست  که آیا تبانی مستقیم با مبارزات انتخاباتی ترمپ  وجود داشته است یا خیر.

انتخابات ماه نوامبر در حال حاضر در معرض بیماری همه گیر کروناویروس قرار گرفته است ، نگرانی در مورد  اداره اینکه آیا “سیستم رای دهی از طریق ایمیل” و حملات مداوم ترامپ به یکپارچگی روند، وجود دارد ؟

اوانینا هشدار داد كه مخالفان خارجی ممكن است با تلاش برای خرابكاری در روند رأی گیری ، سرقت داده های انتخابات یا زیر سوال بردن صحت نتایج ، در سیستم های انتخابات مداخله كنند: “تلاش های خارجی برای تأثیر یا دخالت در انتخابات ما تهدید مستقیمی برای ساختار  دیموكراسی ما است. “

این گزارش نگرانی ها در کپیتال هیل(کنگره) ر‌ا بر انگیخته است. مارکو روبیو و مارک وارنر ، نماینده ارشد جمهوری خواه و دموکرات در کمیته اطلاعاتی سنا ، گفتند که “آنها رهبران سیاسی همه طرف ها ترغیب می کنند که از تسلیح امور اطلاعاتی برای منافع سیاسی خودداری کنند

میچ مک کانل ، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا ، گفت: “جای تعجب نیست که مخالفان ما در انتخابات ما اولویت های دارند

 در طول تاریخ آمریکا ملل های خارجی زیادی سعی کرده اند تا  بر سیاست ما تأثیر بگذارند.

همانطور که از بیانیه ی مدیر  اوانینا  استنباط می گردد، تلاش های خطرناک نفوذی روسیه همچنان یک تهدید مهم برای سلامت انتخابات بشمار می رود.

اما نادیده گرفتن تهدیدهای رو به افزایش  چین و ایران یک اشتباه جدی خواهد بود

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply