سکوت مبهم آمریکا در برابر حمله موشکی طالبان بالای یک پایگاه این کشور در هلمند

0 647

مقامات آمریکایی می گویند راکت هایی که توسط گروه طالبان شلیک شده است، در نزدیکی دو پایگاه  نیروهای آمریکایی  در ولایت هلمند ، فرود آمدند.

 یک فرمانده طالبان هرنوع دخالت درین حمله را تکذیب کرد.

منبع :نیویارک تایمز

نویسنده:توماس گبسن نیف

ترجمه:  سید جمال اخگر

کابل افغانستان- به گفته سه مقام نظامی آمریكا ، طالبان طی هفته های اخیر ، بالای یک  پایگاه نظامی  و یك میدان هوایی مشترك نیروهای امریکایی و افغان ،حملات موشکی انجام ‌داده اند كه این امر به معنای نقض آشكار توافق صلح بین ایالات متحده و آن گروه می باشد.

در اواخر ماه جولای تقریباً ده موشک در‌ اطراف کمپ بسشین و  یک پایگاه هوایی مشترک نیروهای افغان و آمریکایی در ولایت جنوبی هلمند اصابت کرد.

هفته گذشته چندین موشک به سمت کمپ دویر ، یکی از پایگاه های بزرگ نظامی آمریکا در ۵۰ مایلی جنوب پایگاه بسشین فرود آمد.

یکتن‌ از فرماندهان طالبان ،حمله موشکی  این گروه بالای پایگاه امریکایی در‌هلمند‌ را تکذیب کردو گفت درین مورد تحقیق می کنند.

به گفته یک مقام نظامی، ممکن این حمله از سوی شاخه ای از طالبان صورت گرفته باشد که مخالف توافق صلح‌هستند.

در‌ هر دو حمله‌ نه به نیروهای آمریکایی آسیب رسیده و نه هم واشنگتن درین مورد واکنش نشان داد، زیرا آنها تلاش دارند تا توافق شکننده صلح را حفظ کنند.نیروهای آمریکا در افغانستان نیز از اظهار نظر درین مورد خودداری كردند.

ولایت هلمند سالها است یکی از مراکز اصلی طالبان و یکی از سرزمین های کشت تریاک است که منبع اصلی تمویل مالی این گروه را تشکیل می دهد، همچنین درین ولایت طالبان با وابستگی های قومی متفاوت حضور دارند .

نیروهای امنیتی افغان بیشتر در‌ مرکز ولایت، لشکرگاه و برخی از مراکز ولسوالی ها حضور دارند.

توافق نامه صلح فبروری دوحه تصریح می کند ،طالبان در ازای خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و ناتو از حمله بالای آنها خود داری خواهند کرد.و ارتش آمریكا نیز می تواند  فقط برای دفاع از نیروهای افغان به طالبان حمله کند.

 طالبان که‌ ظاهرا یک گروه ناهماهنگ و نا منسجم  به نظر می رسید ، در قسمت حمله بالای نیروهای آمریکایی تا حد زیادی یک دست عمل کرده و به توافقنامه پابند بودند .

زمانی که طالبان به حملات شان بر نیرو های امنیتی افغان ادامه دادند ، ایالات متحده  برای کمک به این نیرو ها ،ده ها حمله هوایی را بر این گروه انجام دادند .

موضوع مهم دیگر عدم تمایل طالبان به قطع رابطه با  القاعده ، گروه تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر را در ۲۰۰۱  انجام داده و به طالبان پناه برد، می باشد.

یک بند توافقنامه ۲۹ فبروری مشخص طالبان را به قطع رابطه با القاعده قبل از بیرون شدن کامل  نیروهای آمریکایی ملزم می سازد.

به باور مقامات پنتاگون جنگجویان القاعده همچنان با ‌رده های طالبان رابطه خوبی دارند.

جنرال آستین اس. میلر ، فرمانده  نیرو های آمریکایی در افغانستان به شبکه تلویزیونی 1TV  گفت، هفته گذشته روی روابط طالبان با القاعده بحث صورت گرفت. وی اضافه کرد “تعهدات بسیار جدی در زمینه قطع رابطه با القاعده وجود دارد و طالبان‌ باید از آن پیروی کنند

نقض توافقنامه ۲۹ فبروری توسط مقامات طالبان و ایالات متحده از مجرا های ارتباطی ایجاد شده پس از امضای توافقنامه‌ افزایش یافته است.طالبان صریحا ایالات متحده را به نقض توافقنامه به دلیل حملات هوایی متهم می کند .

اندرو واتکینز ، تحلیلگر ارشد مسایل افغانستان در  گروه بحران گفت: “این بیانگر بخشی از تصویر بزرگتر است.” سکوت ارتش و عدم اظهار نظر ایالات متحده نشان می دهد که آنها برای حفظ توافقنامه ازین تحرکات ‌طالبان چشم پوشی می کنند.

یکی از مقامات آگاه نظامی گفت: ‌طالبان موشک ها را از دور دست ها‌بدون‌دقت کافی شلیک کردند .این مقام گفت پس از حملات‌ موشکی به کمپ دویر، هواپیماهای آمریکایی با حمله تلافی جویانه به محل که از آنجا موشک شلیک شده بود ، یک ذخیره گاه سلاح این گروه را از‌بین بردند.

کمپ دویر ، یکی از  پایگاه نیرو های انگلیسی بود  که در اوج جنگ به نیرو های آمریکایی تسلیم داده شد و اکنون از جمله پایگاه های استراتیژیک نیروهای باقی مانده آمریکایی در جنوب افغانستان بشمار می رود .

به گفته مقامات نظامی، ایالات متحده در نظر دارد تا قبل از بسته شدن بزرگترین پایگاه این نیرو ها در‌ میدان هوایی قندهار در ماه آینده، نیرو های خود را به پایگاه دویر منتقل کند.براساس توافق نامه فبروری  ، پنج پایگاه آمریکایی بسته و به نیروهای افغان تحویل داده شد.

کمپ بسشین قبلا یکی از مراکز تدارکاتی و لوژستیکی نیروهای آمریکایی و ناتو در ولایت هلمند بود.

این پایگاه ‌در سال ۲۰۱۴ از نیرو‌ های بحری آمریکا  به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده شد.

چند ماه بعد زمانیکه‌ طالبان‌ به تصرف بخش های اعظم این ولایت آغاز کردند ،نیروهای آمریکایی دوباره  بازگشتند و ، در‌ یک پایگاه کوچک مستقر شدند و از آن به عنوان  میدان هوایی برای سوخت گیری چرخبال ها و سایر عملیات ها استفاده کردند.

در حدود ۸۰۰۰ سرباز  آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند و  تصمیم بر آن است تا به ۴۵۰۰ نفر کاهش یابد.

۴ نیروی آمریکای در جریان یک عملیات امسال کشته شدند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که بیش از ۱۰ نفر کشته شده‌ بود کاهش تلفات این نیرو ها را نشان میدهد.

اختلافات طرفین در باره مبادله زندانیان ادامه دارد ، به اساس توافق ایالات متحده و طالبان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی باید حکومت ۵۰۰۰ زندانی طالبان را و طالبان ۱۰۰۰‌زندانی حکومت را آزاد می کرد 

طالبان زندانیان نیروهای دولت را آزاد کرد و رئیس جمهور  غنی نیز‌ طی فرمان آزادی ۴۰۰ تن‌ زندانی با جرایم سنگین را با تایید لویه جرگه صادر کرد .

انتظار می رفت گفتگو ها اندکی پس از آزادی زندانیان طالبان آغار شود . ولی معضل جدید رو نما شد : دولت افغانستان برای آزادی باقی مانده زندانیان طالبان رهایی ده ها نیروی کماندو و خلبانان از زندان طالبان  را مشروط ساخت.  کشور های  استرالیا و  فرانسه  از‌ آزادی زندانیان ابراز نگرانی کردند.

یک مقام بلندپایه افغان گفت:  در حالی که فرانسه و استرالیا نمی خواهند آن اعضای طالبان‌ که متهم به قتل شهروندان آنها هستند آزاد شوند ، ایالات متحده می گوید که  دو تن از جنگجویان  آزاد شده طالبان میخواهند به گروه دولت اسلامی بپیوندند.

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply