کمپنی فیسبوک اکونت های مستعار آی اس آی را مسدود کرد

نیلوفر مستعد

0 729

کمپنی فیسبوک در کشور پاکستان صدها اکونت مستعار را بخاطر دامن زدن جنگ در افغانستان مسدود کرد.

روز گذشته کمپنی فیسبوک اعلان کرد که هزارها اکونت مستعار مربوط به کشور پاکستان وچند کشور دیگر را بخاطر نشر و پخش تبلیغات جعلی جهت مغشوش ساختن اذهان جامعه بسته کرده است.

کمپنی مذکور افزوده است، که در پاکستان یک شبکه بزرگ از اکونت مستعار را از بین برده است که شامل ۴۵۳ اکونت، ۱۰۳ صفحه، ۷۸ گروپ و به همین قسم ۱۰۷ اکونت اینستاگرام می باشند.

به اساس معلومات این شبکه ها توسط استخبارات پاکستان ساخته شده بود، که به واسطه آن جنگ را در افغانستان دامن میزدند و مسئولیت آنها را اشخاص تازه جذب شده به دوش داشتند، در این اواخر در شبکه های اجتماعی هزارها اکونت مشاهده می شد که هیچ هویت اصلی آنها معلوم نبود، این اکونت ها تلاش می کردند که جنگ طالبان را در افغانستان مشروعیت ببخشده و برضد نظام و حکومت افغانستان تبلیغات دور از واقعیت را نشر و پخش می کردند.

از سوی دیگر نویسنده و فعال شبکه اجتماعی مجید قرار می گوید، پاکستان نسبت به هر وقت دیگر جنگ روانی را در افغانستان قوت بخشیده است، به افغانان لازم است که از دقت، هوشیاری و بیداری کار بگیرند.

این اتهامات تازه وارد نبوده، و سالهاست که سازمان های جاسوسی پاکستان متهم به تبلیغات سوء علیه دولت افغانستان بوده است.

در پاکستان نیز کاربران شبکه های اجتماعی بار بار اعتراض کرده اند که اکونت های مستعار از سوی استخبارات کشور ساخته شده و در تبلیغات شان اذهان عامه را مشوش می کنند.

محمد داود فعال دیگر شبکه اجتماعی می گوید، فیسبوک یک منبع مهم معلومات است اما پاکستان از فیسبوک بخاطر اهداف شوم شان علیه کشور های دیگر سوء استفاده می کند.

سازمان های استخباراتی پاکستان از آوان پیدایش این کشور تاکنون از هیچ نوع فعالیت علیه افغانستان و مردم این کشور دریغ نکرده اند. از تبلیغات در فضای مجازی تا سم پاشی افکار در فضای حقیقی و ایجاد مدارس در داخل خاک پاکستان و بیرون از آن.

مردم افغانستان بنابر شناخت کافی که از پاکستان و دسیسه های آن دارند به خوبی این ترفند ها را جواب رد خواهند داد. و با شناسایی این آسیب ها در همه رسانی آن به سایر شهروندان و اتباع کشور بکوشند و در این امر خیر شریک گردند.

بر حکومت افغانستان و نهاد های استخباراتی آن لازم است تا با استفاده اعظمی از امکانات در دست داشته، هرگونه فعالیت های مشکوک سایبری یا حقیقی را که در جریان باشد کشف و منقطع گرداند تا زمینه برای گرم تر شدن میدان های جنگ در کشور فراهم نگردد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply