بازگشت طالبان رها شده به میادین نبرد

سید جمال اخگر

0 664

در یک گزارش تحقیقی محرمانه آمده است که اکثر طالبان آزاد شده از زندان  دوباره به میادین جنگ برگشته اند و تلاش دارند حکومت افغانستان را سرنگون کنند.

منبع : فارین پالیسی

نویسنده :لین او دی نیل

برگردان : سید جمال اخگر

 زندانیان طالبان که در اثر میانجی گری ایالات متحده برای پایان دادن جنگ حدودا ۲۰ ساله افغانستان از زندان های دولت آزاد شده اند ، خلاف تعهدات شان به کاخ سفید، بیشتر  آنها  دوباره به میادین جنگ برگشته اند.

گزارش محرمانه فارین پالیسی نشان می دهد که بیشتر زندانیان که به اساس توافق نامه سران طالبان با ایالات متحده آزاد شده اند ، دوباره سلاح برداشته و به جنگ برای براندازی حکومت افغانستان  و جاگزین ساختن امارت اسلامی تلاش می کنند.

در مقاله نا منتشر شده که برای پروژه صلح افغانستان در دانشگاه کوین در ایرلند شمالی نوشته شده است مایکل سمپل و فلیکس کوین کارشناسان مسایل طالبان ، به مطالب دست یافتند که نشان می دهد  زندانیان آزاد شده  طالبان در جنگ شرکت کرده ، در جنگ کشته و یا دستگیر شده اند و در یک مورد در ترور های انتقام جویانه نیز دخیل بودند.

سمپل و کوهین نوشته اند در تحقیق که بالای ۱۰۸ زندانی آزاد شده طالبان صورت گرفته است ۶۸ در صد دوباره به سنگر های جنگ باز گشته اند و یا هم تصمیم دارند در آینده به جنگ ادامه دهند.

یافته های آنها نشان می دهد ” تعدادی از زندانیان آزاد شده مستقیم در سمت های فرماندهی منصوب شده اند

 دو تن از فرماندهان آزاد شده طالبان که به جای آنها موقتاً پسر و برادر شان گماشته  شده بودند ، پس از رهایی از زندان دوباره مواقف قبلی خود را بدست آوردند. و یک تعداد دیگر نیز در ادارات نام نهاد مقام کسب کردند.

 انتصاب زندانیان آزاد شده به حیث ولسوال نامنهاد – که اساساً امورات نظامی را به پیش می برند و از کارهای ملکی در سطح ولسوالی نظارت می کنند ، اکنون بیشتر شده است.

۸ درصد طالبان مصاحبه شده تمایل به بازگشت به جنگ داشتند اما مخالفت های خانواد – که  بیشتر توسط همسران شان صورت گرفته بود، مانع آنها شدند.

۲۴ یا ۲۷ فیصد دیگر آن به دلایل مختلف به طور قاطع دیگر به میدان جنگ بر نمی گردند زیرا مایل به برگشت به زندگی ملکی هستند.

یک مقام ارشد حکومت افغانستان ، که نخواست از وی نام گرفته شود ، می گوید یافته های این گزارش با آنچه میبینیم مطابقت دارد

این تحقیق گمانه ها را در مورد این که طالبان به وعده های خویش برای کاهش خشونت ، بازداشتن زندانیان از برگشتن به میادین جنگ ، قطع رابطه با القاعده و سایر شرایط توافقنامه با ایالات متحده عمل نمی کنند ، را به یقین مبدل کرد.

به باور منتقدین این توافقنامه ، طالبان تنها علاقمند دوباره به قدرت رسیدن و ایجاد یک دولت اسلامی دست به دست با القاعده هستند.

فریب طالبان درست زمانی افشا می شود که یک مقام امنیتی افغان تایید کرد که همه ی زندانیان دو طرف آزاد و این روند تکمیل شده است .

 وی گفت ، یک هیئت دولت افغانستان بمنظور آمادگی برای مذاکرات مستقیم با رهبری طالبان به روز جمعه به قطر می رود .

 ایالات متحده در ۲۹  فبروری با طالبان توافق دو جانبه را امضا کرد که به اساس آن واشنگتن توافق کرد که جنگ ۲۰ ساله را که به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر آغاز کرده بود ، خاتمه دهد و نیروهای خود را از افغانستان بیرون کند و در عوض طالبان توافق کردند که ارتباط خود را با القاعده قطع کرده و جلو هر نوع حمله بالای نیروهای امریکایی در افغانستان را بگیرند.

به تبادله زندانیان به عنوان مقدمه ی برای گفتگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان دیده می شود.

دو طرف در حال آماده سازی هیات شان هستند و مقامات افغان می گویند ممکن گفتگو ها طی چند هفته آغاز شود.

به گفته مقامات نظامی ، اگر خروج نیروهای امریکایی به همین سرعت ادامه پیدا کند ممکن این روند قبل از وقت تکمیل شود.  اما طالبان تا کنون  ارتباط خود با القاعده را قطع نکرده اند و به نظر برخی از کارشناسان نه تنها که طالبان رابطه خود را قطع نکردند بلکه پس از توافق دوحه این رابطه بیشتر از هر زمانی نزدیک تر شده است .

در توافق ی که میان طالبان و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ترامپ رییس جمهور ایالات متحده انجام شد از مواد مخدر که سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دالر برای این گروه سود میاورد ذکر نشده است و همچنین پاکستان را  مکلف نساخته است تا  از حمایت مالی طالبان  دست بکشد. درین مذاکرات دولت افغانستان نیز شامل ساخته نشد.خلیلزاد از آزادی زندانیان به عنوان مشق اعتماد سازی میان دولت افغانستان و طالبان یاد کرد.

رهبران طالبان قول دادند که زندانیان رها شده خود را نگذارند دوباره به جنگ برگردند و در عوض با پول که دولت قطر به آنها کمک می کند در خانه هایشان بمانند.

در ابتدا شرط شده بود که طی یک هفته پس از امضای توافقنامه تبادله زندانیان بصورت کامل صورت گیرد اما اختلافات عملی و سیاسی باعث تاخیر درین روند شد ، از سوی دیگر کشورهای استرالیا و فرانسه به آزادی زندانیان طالب که در مرگ سربازان شان دست داشتند اعتراض کردند.

 اشرف غنی برای ادامه روند آزاد سازی و جلب رضایت مردم لویه جرگه مشورتی را فرا خواند . به گفته یک مقام امنیتی این روند ، با آزادی آخرین دسته از طالبان و نیروهای کوماندوی افغان به روز چهارشنبه تکمیل شد.

انتظار می رود با تکمیل  روند تبادله زندانیان مذاکرات برای تقسیم قدرت با طالبان آغاز شود .با وجود این طالبان خود را حکومت امارت اسلامی تبعید شده می داند و از به رسمیت شناختن حکومت غنی امنتاع می ورزند.

 مقامات افغان ، امریکایی و بین المللی می گویند عدم رعایت همه شرایط توافقنامه از سوی طالبان می تواند روند را با کندی مواجه سازد ، هرچند دلیلی به نظر نمی رسد که باعث کند شدن این روند شود.

 از ۲۹  فبروری خشونت های طالبان افزایش یافته است ، به گزارش نیویارک تایمز اگرچه حملات موشکی بالای پایگاه های امریکایی در هلمند به این گروه نسبت داده شده است اما تا حد زیادی بر تعهد خود مبنی بر عدم حمله بالای نیروهای امریکایی پابند بوده اند.

سازمان ملل در نیمه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵۰۰ تلفات غیرنظامی‌را‌ در درگیری ها بشمول ۱۳۰۰ کشته ثبت کرده است.

در حالی که شک و تردید در مورد استقلالیت طالبان در مذاکرات آشکار شده است ، تحقیقات جدید موسسه صلح ، امنیت و عدالت جهانی سناتور جورج جی میچل ، سناتور دانشگاه کوئین ، نشان  می دهد که اکثر زندانیان طالبان که تاکنون آزاد شده اند ، واقعاً به جنگ و مناصب گذشته خود برگشته اند.

بسیاری از مصاحبه شوندگان وعده طالبان مبنی بر اینکه زندانیان آزاد شده شان دوباره به میدان جنگ بر نخواهند گشت را  بی معنی میدانند یکی از زندانیان  گفت ” این صرفا یک ترفند برای فریب خارجی ها بود“.

ما زندانیان باید دوباره به صفوف جهاد برگردیم به بر من فرض است تا ختم اشغال و ایجاد یک حکومت اسلامی مبارزه کنم.”.

کمیسیون امور زندانیان طالبان به تاریخ ۲۷ ماه می طی  اعلامیه ای از  زندانیان آزاد شده خواست تا ” با خانواده های شان یک زندگی صلح آمیز را آغاز کنند و در هر مصاحبه با رسانه ها نیز بر این موقف تاکید کنند.

 سمپل و کوهی دانشگاه کوئینز  می گویند  در حقیقت طالبان هیچگاه به زندگی ملکی بر نخواهند  گشت زیرا آنها موظف به ادامه جهاد هستند.

فرماندهان  محلی طالبان با اعزام زندانیان آزاد شده به میدان جنگ ، از دستورالعمل رهبر ارشد خود پیروی می کنند که گفته بود “از ایجاد موانع در راه پیشرفت جهاد خودداری کنند.” و عدم اشتراک در جنگ یکی از همین موانع ممنوعه محسوب می شود.

برخی از طالبان ، این موضع را درک کردند که زندانیان نباید‌دوباره به جنگ برگردند‌ زیرا  این روند هزینه ای است برای ادامه‌‌‌ آزادی زندانیان .

برخی از رهبران ارشد نظامی آمریکایی‌ از عدم پابندی   طالبان به شرایط توافق نامه دوحه ابراز نگرانی کردند  اما با وجود این روند کاهش نیروهای آمریکایی متوقف نگردیده است.

حدود ۸۶۰۰ سرباز آمریكایی در افغانستان باقی مانده اند ، در حالیكه این تعداد قبل از توافق دوحه به  ۱۳۰۰۰ نفر می رسید.

خروج بخش بعدی نیرو ها طی ماه آینده برنامه ریزی شده است – ترامپ در مصاحبه اخیر خود گفت رقم نیروهای آمریکایی در افغانستان پیش از انتخابات ‌ماه نوامبر ریاست جمهوری ایالات متحده  بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ خواهد بود.

برخی از مقامات ارتش ایالات متحده  از پیوند مستحکم طالبان با القاعده علنا صحبت می کنند.

جنرال کنت مک کنزی ، فرمانده نیرو های آمریکایی در ماه جون گفت ” طالبان بطور کامل شرایط توافقنامه دوحه را عملی نکرده اند“.

وی گفت: “من فکر می کنم طالبان باید نشان دهند که شرکای وفادار هستند.”

 یک مقام دولت کابل ، بدون آن که  جزئیات بدهد گفت که ایالات متحده از طالبان برای این که به‌تعهدات شان مطابق توافقنامه بطور کامل عمل نکرده اند ناراضی هست. وی گفت گزارش دانشگاه کوئین نشان می دهد که “طالبان باید ناسازگاری در سیاست داخلی خود را مدیریت کنند.”

عدم مدیریت نیروهای جنگی طالبان که بار اصلی جنگ را بدوش می کشند در میان شعار های آنها برای صلح هرتوافق آینده با این گروه را‌ دشوار می سازد.

آنها باید در عمل نشان دهند که خواستار صلح هستند.

ایالات متحده باید از رعایت تعهدات طالبان و‌فعالیت های پس از‌ آزادی آنها خود را مطمئن سازد.

لینک اصلی مقاله

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply