کی ها مسئول کشتار غیر نظامیان اند؟

نیلوفر مستعد

0 639

 زمانی بود که یک مقام دولتی به شهادت می رسید ، یک انفجار رخ میداد و یا یک حمله انتحاری به وقوع می پیوست، طالبان مسئولیت را بر عهده می گرفتند. من خوب به یاد دارم که یک افسر پولیس در وزارت امور داخله یک مشاور خارجی را که بلافاصله توسط طالبان جذب شده بود، کشت، این زمانی بود که طالبان صرف در برخی از مناطق فعال بودند و در هیچ شهری مراکزی برای پلان های انتحاری نداشتند . طالبان این کار را برای نشان دادن قدرت و توانایی خود انجام می دادند ، اما مشخص بود که طالبان فقط مسئولیت مرگ خارجی ها را می پذیرفتند تا قدرت خود را نشان دهند. علاوه بر این، در بسیاری از مناطق دیگر که نیروهای خارجی به ارزشها و فرهنگ افغانستان توهین کرده بودند، آنها به این بهانه بالای نیروهای خارجی شلیک می کردند که می توانست طرف مقابل را کشته و زخمی کنند. سپس طالبان با صدور بیانیه ای مسئولیت حملات را بر عهده می گرفتند تا نشان دهند که طالبان نیز افراد نفوذی دارند.

در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ، چنین حوادثی افزایش یافت، دلیل آن نزد طالبان در آن زمان این بود که نیروهای خارجی به ارزشهای اسلامی و افغانی توهین می کنند و جوانان افغان نمی توانند این توهین را بپذیرند. سپس هنگامی که به نیروهای خارجی در این زمینه کارگاه های آموزشی ایجاد شد تمام ارزشهای اسلامی و افغانی  به آنها نشان داده شد، از آن روز تاکنون هیچ حمله ای صورت نگرفته است، در حالی که شبکه طالبان دوباره فعال شده است ، یا هنوز فعال تر از زمان گذشته  هستند. اکنون که طالبان با ایالات متحده به توافق صلح رسیده اند و از حملات خود به آنها توبه کرده و قول داده اند که خشونت را کاهش دهند و حملات بزرگ را در شهرها انجام ندهند ، آنها دیگر مسئولیت حملاتی را که شبه نظامیان آنها انجام می دهند ، بر عهده نمی گیرند. شکی نیست که طالبان همه در موقعیت رهبران خود نیستند درست است که طالبان از حملات خود به ایالات متحده توبه کرده اند ، اما شبه نظامیان سطح پایین هنوز هم حملات را انجام می دهند، با این تفاوت که طالبان رسماً مسئولیت را نمی پذیرند. حمله به جان امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در ساحه تایمنی شهر کابل نشان داد که طالبان توسط اطلاعات پاکستان آموزش داده شده اند، اما طالبان تعهدات دیگری نیز داشته و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند. در اوایل روز، تعدادی از ولایات از جمله کابل مورد حمله بمب گذاری های شدید و بمب گذاری در موترها قرار گرفت که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد و طالبان مسئولیت را انکار کردند ، در حالی که این حملات توسط شبه نظامیان طالبان انجام می شد.

کوتاه این که از دید من دیگر زیر دستان طالبان از رهبران خویش اطاعت نمی کنند و اگر اطاعت هم کنند قرار بر این شده که زیردستان حملات انجام دهند و رهبران شان دست داشتن در آن جنایات را تکذیب کنند که این به نوع خود فضای بی اعتمادی را بیشتر میسازد و گفتگوهای بین الافغانی را به چالش میکشاند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply