حمایت بیشتر آمریکایی ها از پروسه صلح افغانستان

سید جمال اخگر

0 606

منبع : صدای آمریکا

گزارش: سندی سین

ترجمه : سید جمال اخگر

ایالات متحده و متحدین ناتو چند روز پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 عملیات نظامی را در افغانستان به راه انداختند.

اکنون پس از تقریباً دو دهه جنگ و کشته شدن بیش از 160 هزار نفر بیشتر آمریکایان می گویند از جنگ خسته شده اند و خواستار بازگشت تمامی سربازان آمریکایی به خانه هستند. سروی اخیر بنیاد گروه ایروآسیا  نشان می دهد که بیشتر اعضای دو حزب دیموکرات و جمهوری خواه از مذاکرات بین الافغانی به پشتیبانی ایالات متحده که به تاریخ 12 سپتامبر در دوحه برگزار شد، حمایت می کنند.

مارک هان عضو گروه ایروآسیا گفت ” یافته های ما نشان می دهد که مذاکرات صلح به رهبری زلمی خلیلزاد به طور کلی 63 درصد از سوی طرفداران ترامپ و 61 در صد از سوی طرفداران بایدن حمایت می شود.”

در نشست افتتاحیه مایک پامپیو وزیر خارجه آمریکا گفت ارتش آمریكا در صدد است تا همه نیروهای خود را تا بهار 2021 از افغانستان بیرون کند.  ایالات متحده از زمان امضای توافقنامه در فبروری ، نیروهای خود را در افغانستان به 8600 کاهش داده است.

یافته های نظرسنجی بنیاد گروه اوراسیا نشان می هد که از سال گذشته تا کنون تعداد کسانی که معتقد بودند ایالات متحده تا شکست آخرین نفر دشمن در افغانستان بماند از 30 درصد به 15 در صد یعنی  به نصف کاهش یافته است . بیشتر سروی شدگان جوان آمریکایی از آنچه جنگ بی پایان گفته می شود خسته شده . و دیپلوماسی را بر اعزام نیروها ترجیح می  دهند و اقدامات رییس جمهور را که مستقیماً با متخاصمین درگیرمذاکره است، تایید نموده و خواستار تعامل بیشتر جهانی هستند.

 مارک هان گفت :” اگر دولت جدید یا دور دوم دولت ترامپ روی کار آید ، این ایده ی که ما با دشمنان خود روی میز مذاکره می نشینیم ، می تواند در قسمت پیوستن دو باره آمریکا به توافقنامه های که از آن کنار رفته بود مانند توافق صندوق حمایت سازمان جهانی بهداشت ، توافق تغییر اقلیم پاریس و توافق هسته ایران کمک کند، زیرا 70 در صد مردم آمریکا از چنین توافق مجدد حمایت کرده اند.

جوبایدن نامزد ریاست جمهوری حزب دیموکرات می گوید که وی از برنامه خروج نیروها از افغانستان حمایت می کند  اما می خواهد پنتاگون یک نیروی نظامی کوچک را برای مقابله با هرگونه تهدید تروریزم در افغانستان پس از جنگ ترک کند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply