درامد نیم میلیارد دالری طالبان در افغانستان

سید جمال اخگر

0 655

  شبه نظامیان طالب حدود نیم میلیارد دالر در سال از خاک افغانستان استخراج می کنند  و بیشتر هم می خواهند .

منبع : فارین پالیسی

نوشته : لین او دونیل

ترجمه : سید جمال اخگر

 ثروت معدنی سرشار افغانستان که برای دهه ها  دست نخورده باقی مانده که ارزش آن به بیلیون ها دالر بالغ می گردد با شهر ال- دورادوی امریکای جنوبی مقایسه می شود.

دولت افغانستان تا حال موفق نشده است تا از کوه های طلا ، مس ، آهن و سنگ های قیمتی خود درامد زایی کند ،اما طالبان چنین کاری را انجام دادند ، در حالی که مذاکرات صلح بخاطر شکل دهی آینده افغانستان پس از جنگ ادامه دارد ، طالبان عملیات استخراج معادن را گسترش داده اند.

طالبان طی سال های اخیر به عمد تلاش کردند مناطق افغانستان را که سرشار از ذخایر معدنی چون ، لاجورد در شمال ، بدخشان ، طلا ، سرب و زینک در هلمند و ذخایر بزرگ تالک و مرمر در ولایت ننگرهار را تحت تصرف خود در بیاورند.

طالبان در حال که بیشتر مناطق که در آنجا معادن وجود دارد را تحت کنترول دارند در حال توسعه بیشتر این بخش برای بستر سازی اقتصادی کشور پس از جنگ و یا حد اقل برای تمویل خودشان می باشند.

یعقوب شاه ، رییس نام نهاد وزارت معادن طالبان می گوید ، ” استخراج معادن یکی از عوامل توسعه اقتصادی افغانستان است ” .

 وی گفت این گروه در حال حاضر سالانه حدود 400 میلیون دالر از طریق استخراج معادن درآمد دارد  که این مورد دست دولت افغانستان را از معادن کوتاه ساخته است . رقم درامد متذکره یک مقام طالبان  توسط پژوهشگران مستقل مورد  تأیید قرار گرفته است.

 یعقوب شاه گفت: ” یکبار مذاکرات صلح صورت بگیرد ، استخراج معادن برای توسعه و رفاه کشور بسیار ارزشمند خواهد بود .”

دوتن از چهره های ارشد طالبان بشمول یکی از اعضای تیم مذاکره کننده این گروه می گویند ، طالبان درین اواخر تلاش کرده اند تا درامد خود را از درک استخراج معادن در مناطق تحت کنترول شان به حد اکثر برسانند.

بر اساس گزارش اخیر برنامه توسعه ی سازمان ملل یا  (UNDP) ، طالبان برای استخراج معادن ، فراهم سازی نیروی بشری ، کنترول حمل و نقل از معادن و دسترسی به شاهراه ها مجوز صادر می کند.

یک تن از فرماندهان کلیدی شورشیان طالب از تغییرات که این گروه برای افزایش تولید و دست یابی به حد اکثرسود درین بخش ایجاد کرده ، صحبت کرد. او می گوید منتظر روزی است که دیگر تحریم های ایالات متحده و بین المللی بر فعالیت های اقتصادی طالبان وجود نداشته باشد .

یک فرمانده طالبان که نخواست از وی نام گرفته شود ، گفت ” امیدوار هستیم مذاکرات صلح به ثمربرسد تا ما بتوانیم در بازار های جهانی از افغانستان نمایندگی کنیم  و به روش خود زمینه اشتغال زایی را برای مردم افغانستان فراهم کنیم “

یکتن از اعضای ارشد طالبان در تیم مذاکره کننده صلح در قطر که نخواست از وی نام گرفته شود ،استخراج معادن را یکی از مهمترین بخش های درامد آنها خوانده گفت ، این گروه به دنبال تقویت این بخش ارزشمند برای بهبود و توسعه جامعه خواهد بود.

 تلاش های طالبان برای حد اکثر رسانیدن نفوذ اقتصادی خود در حالی صورت می گیرد که گفتگو های صلح با دولت افغانستان طی ماه جاری در دوحه آغاز شده است.

در حال حاضر گفتگو ها در میان بی اعتمادی عمیق دو طرف متوقف شده است ، طالبان مشروعیت دولت کابل را به رسمیت نمی شناسد و بر افزایش خشونت تاکید دارند.

باور ها بر این است که طالبان مسئول بیشتر حملات بالای سربازان و تاسیسات دولتی در تابستان امسال بوده اند و ظاهراً هدف آنها ترک نیروهای آمریکایی بوده است.

 سخنگوی ماموریت قاطع ایالات متحده و ناتو در یک اعلامیه گفت که موج حملات اخیر ، از جمله حمله موشکی بر پایگاه های ایالات متحده در کندهار ، با توافقنامه میان آمریکا و طالبان در تضاد قرار دارد و ممکن روند مذاکرات صلح را با خطر مواجه سازد

طالبان امیدوار هستند که در مذاکرات بر سر تقسیم قدرت به توافق برسند و با استفاده از منابع سرشار معدنی قدرت مالی خود را به حد دولت افزایش دهند.

سازمان سیا تخمین می زند که دولت افغانستان در سال 2017 فقط 2.2 میلیارد دالر از درک مالیات و سایر درامد ها عاید داشته است. در حالیکه  به اساس یافته های تیم پشتیبانی تحلیلی شورای امنیت سازمان ملل ،طالبان نیز به نوبه خود سالانه بالغ بر 1.5 میلیارد دالر را از درک قاچاق مواد مخدر ، استخراج غیرقانونی معادن ، اخذ مالیات ، اخاذی ، فروش خدمات تجاری ، خدمات دولتی ، ملکیت و کمک های مالی خارجی بدست آورده اند. به نظر می رسد که پس از تریاک و سایر مواد مخدر ، استخراج برای طالبان حیثیت معدن طلا را دارد.

در یک گزارش UNDP آمده است که استخراج معادن پس از مواد مخدر دومین منبع بزرگ عایداتی برای طالبان می باشد.

معادن اکنون به جزء لاینفک درگیری برسر منبع تامین مالی در افغانستان مبدل شده است  و مانند مقناطیس برای جنگ و تمویل مالی جنگ  همه را بسوی خود می کشد.

در گزارش آمده است که افغان های عادی به شدت از منازعات میان دولت ، طالبان و داعش شاخه خراسان ، شورشیان محلی و شبکه های جرمی متاثر گردیده اند

در حالیکه شورشیان با موفقیت از ثروت معادن افغانستان استفاده می  کنند ، UNDP تخمین می زند که دولت افغانستان بطور اوسط بین سال های 2012 تا 2018 فقط 42 میلیون دالر از صنعت استخراج بدست آورده است. که برای آن دو دلیل ذکر می شود .

            1-        بر اساس گزارش UNDP ، دولت افغانستان نتوانسته است امنیت فزیکی مناطق استخراج معادن را تامین کند که این امر باعث دلسردی سرمایه گذاری های بین المللی شده است.

            2-        شرکتهای چینی مجوز استخراج معدن بزرگ مس عینک در جنوب کابل را دارند ، اما کار بالای آن پس از حملات طالبان متوقف شده است.

 دولت افغانستان همچنین در تامین امنیت حقوقی و مالی نیز بهتر عمل نکرده است .

طالبان به هر اندازه ی که ترسناک و کینه دل باشند اما نسبت به دولت به مراتب مستعد و با ظرفیت به نظر می رسند.

 گزارش UNDP نشان می دهد که چگونه فساد دولت باعث دلسردی سرمایه گذاری بین المللی بالای معادن   و بهره برداری از ثروت در افغانستان شده است.

” فساد های این چنینی بسیاری از شرکت ها را از سرمایه گذاری و بستن قرار داد منصرف خواهد کرد ، زیرا آنها نمی دانند مالیات آنها به خزانه دولت می رود یا جیب مقامات رسمی ، یا این که بعدها مقام دیگری برای گرفتن مالیات یا جریمه بیشتر ظهور نکند

 “طالبان حداقل در مناطقی تحت کنترول شان امنیت را تامین نموده و از مالیه دهندگان خود محافظت می کنند. 

به باور افغان ها و شرکت های معدنی طالبان بهتر قادر به تامین امنیت در چارچوب قوانین ویژه خود هستند.

 در این گزارش آمده است : “از دیدگاه یک شرکت استخراج معدن یا یک مالیه دهنده مزایای پرداخت مالیات به دولت اندک و در حالی که خطرات عدم  پرداخت مالیات به شورشیان بسیار زیاد است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply