چند موضوع اساسی که فرصت صلح در افغانستان را تقویت می کند

سید جمال اخگر 

0 565

راه  رسیدن به صلح طولانی است اما چهار موضوعی که اگر افغان ها فرصتی برای صلح داشته باشند باید آن را حل کنند.

هر افغان زیر سن ۴۰ سال که فقط جنگ را به یاد دارند می خواهند ازین پس راحت زندگی کنند.

منبع: ان بی سی

نویسندگان: صفورا اسمیت و مشتاق یوسفزی

ترجمه: سید جمال اخگر 

طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در قطر گرد هم آمدند و تلاش دارند چند دهه جنگ درین کشور را که باعث از هم پاشیدن و وابسته شدن به کمک های خارجی شده را پایان دهند.

با آغاز کمرنگ مراسم افتتاحیه گفتگو های صلح، وظیفه بزرگی برای حل یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان باقی مانده است.

خبر گزاری ان بی سی با یکتن از فرماندهان طالبان ، یک عضو هیئات مذاکره کننده دولت افغانستان و یک دیپلومات ارشد سابق مصاحبه نموده تا دریابد کدام موانع می تواند از شکستن چرخه درگیری ها درین کشور جلوگیری کند.

دو طرف در حال حاضر در مورد کار شیوه  پیشبرد مذاکرات  بحث می کنند و تا هنوز مشخص نیست که  چه زمانی موضوعات مهمتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

با وجود‌ خوشبینی های  برخی از تحلیلگران از روند مذاکرات صلح دو طرف در آغازین روز های گفتگو ها در مورد نحوه حکومت داری آینده افغانستان دیدگاه های متضادی بیان داشتند.

– انتقال قدرت ؟

اگر طالبان بر ایجاد حکومت موقت اصرار ورزند که حکومت فعلی را خلع قدرت کند ، این خواسته طالبان‌ می تواند روند را با مشکل مواجه کند.

یک فرمانده طالبان در ولایت  هلمند به خبرگزاری ان بی سی گفت که این گروه برای جایگزینی دولت رئیس جمهور اشرف غنی‌ با یک حکومت موقت فشار خواهد آورد و از همکاری با رهبران کنونی  افغانستان خودداری خواهد کرد.

تا هنوز مشخص نیست که این دیدگاه ی رهبران سیاسی طالبان نیز است یا خیر ، اما نشان می دهد که تا چه اندازه دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل نزد آنها مردود است.

این فرمانده‌طالبان مانند سایر مصاحبه کنندگان این گروه درین مقاله برای این که اجازه صحبت با رسانه ها را ندارد مشروط بر عدم افشای هویت صحبت کرده است.

طالبان طبق سنت دیرینه شان از پذیرفتن مشروعیت دولت امتناع می ورزند و از غنی به عنوان دست نشانده یاد می کنند.

درهمین حال غنی مواظب بوده است تا در صورت درخواست طالبان و واشنگتن برای ایجاد حکومت موقت و کناره گیری‌ وی از قدرت، قول ندهد.

وی  در یک کنفرانس مجازی در جون  در پاسخ به یک پرسش خبرنگاران  گفت: “من به خواست مردم افغانستان خدمت می کنم ، نه به خواست طالبان ،” وی افزود که مسئله اصلی رئیس جمهور نیست  ، بلکه نظام  جمهوری است.

وی اظهار داشت که هرگونه بحث در مورد حکومت  موقت “قبل از وقت ” است ، و  افزود كه نجیب الله رئیس جمهور پیشین كه با حمله شبه نظامیان در سال ۱۹۹۶ به پایتخت کابل کشته شد و جسدش در نزدیکی كاخ ریاست جمهوری به دار  آویخته شد ، با اعلام استعفا،بزرگترین اشتباه زندگی خود را مرتکب شد.

– آتش بس همه جانبه و دائمی

فاطمه گیلانی، یکتن از اعضای تیم مذاکره کننده صلح افغانستان گفت :” مطمئنا از نظر ما ،آتش بس مهمترین خواست است که باید روی آن توافق صورت گیرد.”

” و این یکی از حیاتی ترین خواست مردم افغانستان نیز می‌باشد.”

وی گفت ، آتش بس به دو طرف کمک می کند تا به یکدیگر اعتماد کنند و درین میان به مردم افغانستان فرصت نفس کشیدن می دهد.

درهمین حال سه فرمانده و یک عضو تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه‌ می گویند ، تا زمانی که در مذاکرات صلح پیشرفت قابل توجهی صورت نگیرد و یا  توافق روی صلح بدست نیاید  ،‌طرفدار آتش بس نخواهند بود.-  طالبان‌ نمی خواهند بزرگترین وسیله چانه زنی خود (ادامه جنگ) را از دست بدهند. این  نشان می دهد که دو طرف تا چه اندازه از توافق حتی روی آتش بس موقت دور هستند

یک عضو تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه گفت: “اگر جنگ را متوقف کنیم ، پس  برای گفتگو چه چیزی باقی می ماند ؟

با افزایش درگیری ها ، زندگی بیشتر  غیرنظامیان به آمار و ارقام تلفات ناشی از این جنگ ویرانگر مبدل می شوند.

براساس آمار های سازمان ملل ، بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر تلفات در افغانستان ثبت شده است.

جانی والش ، دیپلومات پیشین آمریكا و مشاور ارشد  روند صلح افغانستان در وزارت امور خارجه ، گفت كه “آتش بس ولو کوتاه مدت می تواند بعنوان اقدام برای  اعتماد سازی” تا حدودی محتمل باشد.

اما‌به گفته وی طالبان خاتمه‌ نا مشخص جنگ و خشونت‌ را  یکی از بزرگترین امتیازات خود می دانند، از همین رو هیچ تمایلی به توافق فوری صلح ندارند.

وقتی از گیلانی درباره دیدگاه طالبان سوال شد گفت ، تیم  مذاکره کننده افغانستان امیدوار است که  ابتدا آتش بس برقرار شود.

 “حالا وقتی مذاکرات شروع می شود ، پس بیایید ببینیم چه پیش میاید شاید آتش بس و صلح هردو همزمان صورت گیرد“.

 – افغانستان آینده

یکی از موانع جلو مذاکرات ،چگونگی نظام آینده افغانستان پس از جنگ است : یک فرمانده طالبان ولایت غزنی می گوید ، طالبان هیچ گاهی نظام دیموکراسی را نمی پذیرند.

وی با اشاره به کشوری که توسط یک امیر ، یک حاکم مسلمان اداره می شود ، گفت: “ما از سیستم امارت پیروی خواهیم کرد.” که “فقط علمای دینی برای انتخاب اعضای شورای عالی رای می دهند.”

وی با اشاره به آیات احکام قرآنی گفت :” سپس شورای عالی استراتیژی هایی را برای اداره کشور طبق احکام شریعت اسلامی طراحی می کند

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز سه شنبه در یک  اعلامیه در مورد ساختار و نحوه حکومت داری آینده افغانستان توضیح داده گفت که یک سیستم حکومت داری اسلامی “تعریف و ساختار” خود را دارد ،  وی افزود که حداقل دو نفر از اعضای هیئت مذاکره کننده  کابل به دلیل عدم آگاهی از دساتیر  اسلام  و مطالعه تاریخ با چنین سیستم آشنا نبودند. .

به گفته والش ، رهبران ارشد طالبان از درخواست علنی نظام امارتی حذر کرده  و به طور گسترده می گویند که باید یک نظام اسلامی تر ایجاد شود.

تا کنون روشن نیست که طالبان  این نظام را چگونه تعریف می کنند‌  و آیا بطور خصوصی  هنوز هم برای افغانستان نظام امارتی را در نظر دارند .

 طالبان اغلب می گویند دیموکراسی در ذات خود مغایر اسلام نیست ، اما می گویند که آنها نسبت به قانون اساسی ۲۰۰۴ نظر منفی دارند  ، زیرا آنها در تصویب آن مستثنی شده و سهم نداشتند و به گفته والش آنها میگویند ، این قانون اساسی زیر فشار بمب افکن های B-52 تصویب شده است.

وی افزود: “طالبان می گویند كه قانون اساسی دیکته قدرت های غربی است .

 قانون اساسی ۲۰۰۴ که  افغانستان به عنوان جمهوری اسلامی در آن به ثبت رسیده در سال ۲۰۰۱  ، پس از حمله آمریكا به افغانستان و  سرنگونی طالبان تصویب شد

گروه بین المللی بحران ، سازمانی که برای جلوگیری از جنگ فعالیت می کند ، گزارش داده است که اعضای طالبان بر سر  مسئله دیموکراسی اختلاف نظر دارند.

از سوی دیگر انتظار می رود که حکومت کابل برای حفظ وضعیت  موجود فشار وارد کند.

غنی در یک کنفرانس مجازی که توسط شورای آتلانتیک و انستیتیوت صلح ایالات متحده در ماه جون برگزار شد ، گفت که طرف افغانستان در مورد دو “مفهوم اساسی” یکی جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان جمهوری مستقل ، دیموکراتیک و متحد و دوم شهروندان، به اجماع دست یافته است. “حقوق و وجایب که ما را به هم پیوند می دهد حقوق شهروندی است. “

– حقوق زنان

گیلانی گفت که به نمایندگان  دولت افغانستان خواسته خاصی زنان افغانستان  داده شده که آنها نمی خواهند در مورد حقوق خود در زمینه آموزش ، کار و مشارکت سیاسی سازش  کنند.

وی گفت: “این پیامی است که باید با صداقت و به همان قوت که به ما رسیده در میز مذاکره بیان شود .

طالبان بین سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ ، با تفسیر تند از قوانین اسلامی بر افغانستان  حکومت کردند که به اساس آن اکثر زنان از تحصیل در مدرسه ، شغل یا حتی خارج از خانه بدون همراه مرد ممنوع بودند.

اکنون طالبان اعلام کرده اند که نسبت به گذشته موضع نرمتر ی نسبت به زنان و دختران اتخاذ خواهند کرد اما جزئیات بیشتر ارائه نکردند.

 فرمانده طالبان از ولایت هلمند‌بدون این که جزئیات بدهد  می گوید که  طالبان طبق قوانین شرع اسلامی از حقوق زنان محافظت خواهند كرد.  اما گفت که سیستم حکومت داری آنها  با سیستم  ایران و عربستان سعودی متفاوت خواهد بود. “

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply