مبارزه مشترک با افراطیت

شمس حقجو

0 553

افراط گرایی عبارت است از اغراق و پرخاشگری در یک عمل ، تجاوزی و پرخاشگری که با بی رحمی ، اغراق ، سخت گیری و پرخاشگری در زمینه قانونی یک فرد یا گروه دیگر از افراد همراه است و هیچ توجیهی ندارد.

 متأسفانه ، جهان اسلام اکنون از دهه های گذشته ، به طرق مختلف، برای این اهداف شیطانی برخی گروه های تروریستی و افراطی از این پدیده خطرناک و به ویژه افغانستان ، رنج می برد. افراط گرایی هیچ نفعی برای دنیا و اسلام ندارد ، زیرا اسلام اعتدال می خواهد و افراط گرایی اعتدال را از بین می برد. هرگاه اعتدال زیر پا لگد شود ، جامعه تعمیق یافته و بی ثباتی و عقب ماندگی به وجود می آید. این جهان بیهوده ایجاد نشده است ، اما این جهان برای زندگی موقت است ، نه برای افراط گرایی ، زیرا افراط گرایی قتل و مرگ است ، اگر افراط و تفریط وجود داشته باشد ، زندگی ما در معرض خطر است با افراط و تفریط نمی توان با یکدیگر ارتباط برقرار کرد، نمی توان پیشرفت کرد و نمی توان امر و دستورات الهی را به درستی انجام داد. اما این واقعیت غم انگیز جامعه ماست که کودکان و جوانان مظلوم و بی گناه ما بیش از هر چیز در طول دهه های جنگ و بدبختی آسیب دیده اند و قربانی اهداف شیطانی و منافع شخصی دیگران شده اند.

دین مقدس اسلام برای همه انسانها و به ویژه مسلمانان روشن ساخته است که اسلام اعتدال را برگزیده است که در آن نه افراط و تفریط مجاز است. وقتی پیامبر بزرگ اسلام ، حضرت رسول اکرم (ص) به جهانیان ظهور کرد ، اصول اعتدال و اعتقاد را از نظر دینی و علمی بنیان نهاد ، ما مسلمانان باید از همان مبانی پیروی کنیم و آنها را در زندگی به کار گیریم. همچنین ، اسلام هیچ ارتباطی با افراط گرایی ندارد و ما نباید اسلام را مقصر جنایات انجام شده توسط گروه های افراطی بدانیم. مشکل اصلی این است که این گروههای افراطی با استفاده از هویت اسلامی فعالیت می کنند و حتی مسلمانان نمی توانند این مشکل بزرگ را انکار کنند ، بنابراین اگر ما چنین کنیم ، مسلمانان موظف هستند جلوی رشد این گروهها را بگیرند. در غیر این صورت، ما نیز مسئول بدنام کردن اسلام خواهیم بود.

زندگی ، آزادی و عزت از ارزشهای اساسی اسلام است و مسلمانان باید از این سه ارزش (زندگی ، آزادی و عزت) دفاع و محافظت کنند. اینها ارزشهای اسلامی است و هیچ رهبر ، چه مذهبی و چه سیاسی ، حق ندارد این ارزشها را از دست انسانها بردارد و آن را از آنها سلب کند. متأسفانه علاوه بر گروه های تروریستی ، گروههای افراطی دیگری نیز در کشور ما وجود دارند که از احساسات جوانان ما تحت پوشش اسلام و جهاد برای تحریک افراط و تفریط و خشونت در مدارس دینی بهره می گیرند. جوانان به بهانه ها و بهانه های مختلف به صفوف گروه های تروریستی کشانده می شوند که این خود اقدامی علیه اسلام و بشریت است که منجر به بی اعتبار شدن مراکز مذهبی و به ویژه مدارس دینی در بین مردم ما شده است. بنابراین ، ما باید از گسترش هرگونه افکار افراطی در جامعه خود ، به ویژه در مراکز مذهبی جلوگیری کنیم و از سقوط کنترل این مراکز به دست گروه های افراطی بی کفایت جلوگیری کنیم.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply