باجگیری از مردم یکی از منابع درآمد طالبان

سید جمال اخگر

0 584

پس از توافق صلح طالبان با ایالات متحده ، این گروه به روند جمع آوری مالیات از معادن ذغال سنگ در افغانستان دو چندان سرعت بخشیده است.

فارین پالیسی-حکمت نوری 

مترجم سید جمال اخگر 

کابل  همه ساله با پایان زمستان در مناطق کوهستانی و ناهموار افغانستان ، محمد بلال ، کارگر 45 ساله معدن ذغال سنگ برای چند ماه پرمشغله آماده می شود.

با سرد شدن هوا و عدم موجودیت منابع بهتر سوخت ، تقاضا برای ذغال سنگ افزایش می یابد.

بلال که به دلایل امنیتی می خواهد از اسم مستعار استفاده کند ، انتظار دارد که زمستان امسال به دلایلی ممکن استرس آور باشد.

تشکر از افزایش در پرداخت های که طالبان به عنوان “مالیات ” از تجار می گیرند. او انتظار دارد که قیمت مواد سوخت بصورت قابل ملاحظه ی افزایش یابد و بازار ها و مشتریان را که نیاز به مواد سوخت دارند تحت فشار قرار گیرد.

در حالی که تجار در منطقه با اخاذی گروه های شورشی عادت کرده اند ، اوج گرفتن درگیری ها باعث افزایش مبلغی شده است که تجار مجبور هستند برای عبور امن کالا های شان از مناطق تحت اداره طالبان بپردازند.

 بلال ، که 18 سال است تجارت توزیع ذغال سنگ را در ولایات شمالی افغانستان اداره می کند در ماه سپتامبر گفت :” ما به دولت افغانستان مالیات می پردازیم ، اما مجبور هستیم به طالبان نیز پرداخت کنیم “

 ” ما قبلاً در بدل هر لاری 3000 تا 3500 افغانی معادل { 40-45 دالر} برای طالبان پرداخت می کردیم ، اما اکنون آنها برای هر لاری 10،000 هزار افغانی معادل {130 دالر} می گیرند. این مبلغ جدایی از مالیات است که برای دولت پرداخت می کنیم “

طالبان در امتداد شاهراه ها ایست های بازرسی مختلف ایجاد کرده اند و موتر های که از مناطق جنگ زده افغانستان عبور می کنند مالیه جمع آوری می کنند.

بلال گفت :” در سال های گذشته ایست های بازرسی طالبان همیشه شاهد حضور افراد نمی‌بود ، اما امسال “همیشه کسی برای جمع آوری پول وجود دارد.”

طالبان حتی رسید های مالیاتی شان را با آرم و لوگوی امارت اسلامی برای رسمی سازی روند جمع آوری مالیات مزین کرده اند ، به گفته بلال در صورت که کسی مالیه نپردازد و یا هم رسید پرداخت را ارایه نکند ، طالبان به عنوان مجازات لاری آنها را آتش می زند.

رضوان یک تن از راننده گان لاری که مسیر تجاری میان کابل و ولایات  شمالی هم مرز با ترکمنستان ، ازبکستان و تاجیکستان را طی می کند گفته های بلال را تایید می کند.

رضوان نیز که به دلایل امنیتی اسم خود را عوض کرده است ، نزدیک به دو دهه است که رانندگی می کند و شاهد تغییر در عملیات باج گیری طالبان است .

وی در مصاحبه که در ماه سپتامبر انجام داد گفت :” آنها نه تنها نسبت به گذشته کنترول جاده های بیشتر را در دست دارند بلکه در جمع آوری مالیات نیز جدیت بیشتر به خرج می دهند.”

اگر ما پول نپردازیم ، آنها به ما اجازه عبور نمی دهند.  اگر فرار کنید ، در یک ایست بازرسی دیگر گرفتار خواهید شد. اجتناب از مالیات آنها غیرممکن است. “

 محمد نجیب عزیزی اقتصاد دان ارشد سابق دولت افغانستان می گوید ، طالبان در جنوب ، جنوب شرق و جنوب غرب در بزرگراه های تجارتی مهم بین هرات ، کندهار ، کابل کندهار و کابل خوست در جمع آوری مالیه جدی هستند .

وی گفت: “در حقیقت این تنها بازرگانان ذغال سنگ نیستند که این مالیات غیر قانونی را به طالبان می پردازند ، گزارش های تایید نشده ای وجود دارد که حتی شرکت های دولتی مانند دافغانستان برشنا شرکت در شماری از ولسوالی های تحت کنترول طالبان مالیه می پردازد.

عزیزی خاطر نشان کرد “: طالبان از مجاری مختلف درامد دارند که عمدتاً از جانب بازیگران دولتی و غیر دولتی در منطقه و جهان تامین می شوند

به گفته وی این گروه در عملیات های نظامی محلی خود به شدت متکی به کشت خشخاش و استخراج معادن و جمع آوری مالیات اسلامی چون عشر و ذکات از کشاورزان و تجار محلی می باشند.”

 منابع مالی طالبان هنوز مبهم است، اگرچه‌  طی سال ها مورد مطالعه قرار داشته است .

به اساس گزارش اخیر رادیو آزادی طالبان طی  سال مالی گذشته ۱۰۶ میلیارد دالر درآمد کسب کرده اند که ۱۶۰ میلیون دالر آن از درک جمع آوری مالیات  بدست آمده است . این رقم به طور قابل توجهی نسبت به سال های گذشته که یک میلیارد درآمد تخمین زده می شد بیشتر است .

به اساس یافته های این گزارش افزایش سود بیشتر در بخش معدن بوده که از ۳۵ میلیون دالر در سال ۲۰۱۶ به ۴۶۴ میلیون در سال ۲۰۲۰ رشد داشته است “.

در همین حال مقامات افغان نیز موضوع جمع آوری مالیات از سوی طالبان را تایید می کنند . شمعروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه هفته گذشته در مصاحبه ای در کابل گفت “: بیایید به اخاذی طالبان نام مالیه را ندهیم زیرا مالیات فقط به دولت که برای مردم خدمات ارایه می کند پرداخته می شود.

وی گفت: “آنچه طالبان جمع می كنند پول اخاذی و خلاف قانون است” وی ، اذعان كرد كه این یک بار اضافی تأسف آور بالای بخش خصوصی است.

نهاد های امنیتی افغانستان در امر محافظت، از مناطق و شاهراه هایی که طالبان برای “جمع آوری مالیات” حضور دارند ، موفقیت اندکی داشته اند.

با این حال ، افزایش شدت جنگ و گسترش تسلط طالبان بالای مناطق جلوگیری از تجارت غیرقانونی این گروه را دشوارتر کرده است.

اقتصاددانان افغان از  افزایش درآمد طالبان از خدمات حمل ونقل و استفاده آن در فعالیت های شورشی نگران هستند .

به گفته عزیزی ، طالبان از درامد های خود برای تأمین مالی عملیات های تروریستی، تقویت شبکه ها و استخدام افراد جدید استفاده می کنند.

به نظر وی ” از زمان امضای  توافق نامه امریکا و طالبان ، ما شاهد افزایش چشمگیر عملیات نظامی توسط طالبان در سراسر کشور بوده ایم ، بنابراین من حدس می زنم که آنها روند جمع آوری مالیات را افزایش دهند.”

در همین حال ، جمع آوری  مالیات طالبان بخشی از موضع گیری این گروه به عنوان یک دولت جایگزین شده است.

طالبان بخش اندکی بودجه خود را صرف خدمات عامه کردند. به عنوان مثال ، در آغاز شیوع  بیماری همه گیر کوید ۱۹ ، آنها برای آگاهی دهی عامه در مورد وقایه از این بیماری یک کارزار صحی را راه اندازی کردند.

با این حال ، چنین تلاشهایی بخش قابل توجهی از هزینه های طالبان نیست.

تجار ذغال سنگ  بخاطر هزینه های بالای تولید و نیروی کار ، قطعاً هزینه های محصولات خود را در سال جاری افزایش می دهند.

بلال گفت: “سال گذشته قیمت های هر تن ذغال سنگ حدود 12000 افغانی [156 دلار] بود ، اما در حال حاضر با همان مقدار بیش از 19500 افغانی [195 دلار] است و ما از افزایش بیشتر آن نگران هستیم.

” نمی دانم اشخاص فقیر  با آمدن زمستان چگونه زغال سنگ تهیه خواهند نمود.”

رضوان با تایید آن  گفت . “ثروتمندان زنده می مانند. این افغانهای فقیر خواهند بود که رنج خواهند برد او راننده لاری است که ماهانه ۱۳۰ دالر عاید دارد .

” ما با وجود این همه خطرات ، زندگی خود ، خانواده و فرزندان خود را تأمین کنیم ، اما طالبان  از پولی که اخاذی می کنند برای کشتار  کودکان و خانواده های ما گلوله و موشک خریداری می کنند

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply