کمی به عقب برگردیم

عارف نظری

0 492

آنچه در پاریس اتفاق افتاده عده ای از روشنفکرنماها آن را نمک ناشناسی به کشور میزبان دانسته و با طرح پرسش اینکه این مسلمانها چه غلطی در سرزمین فرانسه می‌کنند. یک بار تاریخ جنایت بار ،فجیع و ستمگرانه ی منادی حقوق بشر در الجزایر را بخوانند که آنها دیروز در سرزمین مسلمانها چه غلطی می‌کردند. “فرانسه از سال ۱۸۳۰ کشور مسلمان الجزایر را به اشغال خود درآورد و مدت ۱۳۲ سال بر آن حکومت کرد. در این مدت طولانی تلاش بسیار کرد تا فرهنگ، زبان، خط و دین مردم را تغییر داده و به آن‌ها هویتی فرانسوی ببخشد. کلیسا‌های بسیار ساختند و یا مساجد را تبدیل به کلیسا کردند.

زبان و خط عربی را از بین برده، زبان و خط فرانسوی را جایگزین آن کردند و … طبق نقل مردم در این مدت بیش از نیمی از مردم یعنی ۵/۵ میلیون الجزایری را به قتل رساندند، از جمله فجیعترین جنایات کشور مدعی فرهنگ، تمدن و منادی حقوق بشر، بریدن سر رهبران دینی، فرماندهان مقاومت و شخصیتهای مبارز و بزرگان الجزایر و فرستادن آن به پاریس بود. این سر‌ها برای نشان دادن افتخارات فرانسه در موزه تاریخ طبیعی «موزه انسان» به نمایش عموم در میآمد تا بیانگر تمدن، فرهنگ و هنر نمایی مردم فرانسه باشد.

طبق نوشته مطبوعات، در موزه انسان فرانسه، ۱۸۰۰۰ جمجمه به نمایش گذاشته شده بود. این جمجمه‌ها به انسانهایی تعلق داشت که در سرزمینهای تحت اشغال فرانسویان زندگی میکردند و توسط نظامیان فرانسوی و مزدورانشان علاوه بر جنایات بسیار سر‌های علما، رهبران و بزرگان آن‌ها را بریده و در پاریس به نمایش می گذاشتند. پنجصد جمجمه از این هیجده هزار دارای نام و نشان است و برخی از آن‌ها متعلق به علما و مجاهدان الجزایری است. جمجمه برخی از مقتولین الجزایری مومیایی شده است و تا حد زیادی شکل اولیه خود را حفظ کرده است. مردم مسلمان و قهرمان الجزایر پس از سالها زندگی تحت ستم و مبارزه با اشغالگران سرانجام از سال ۱۹۵۴ دست به قیام سراسری و مبارزه مسلحانه زده و پس از ۸ سال انقلاب قهر آمیز و با قتل ۱.۵ میلیون سرانجام در سال ۱۹۶۲ به پیروزی رسید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply