آغاز دور دوم گفتگوهای میان افغانان را چگونه ارزیابی کنیم؟

توفیق عظیمی

0 584

    بعد از گذشت چندین روز و یک رخصتی کوتاه مدت میان گروه طالبان و هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان اکنون خوشبختانه دور دوم مذاکرات میان هیئت های مذاکره کننده دو طرف در دوحه قطر پیرامون موضوعات مهم که یکی از شرایط اساسی آن اعلان آتش بس میان طرفین می باشد آغاز گردیده است  که مورد استقبال مردم افغانستان و جهانی قرار گرفته است و اذهان مردم افغانستان را از همه بیشتر به آمدن صلح و ختم جنگ و خشونت در کشور امیدوار ساخته است.

   اکنون مردم مسلمان و رنج دیده افغانستان که چهل سال است بار جنگ و خشونت را بدوش می کشند و عزیزان خود را در طی این جنگ های خانمان سوز از دست داده اند و از این برادر کشی های دوامدار خسته اند، دیگر تحمل کشیدن بار جنگ و خشونت را ندارند، اما از شروع دور دوم مذاکرات خوشبین هستند تا یک روزنه خوبی برای آینده روشن و پایان یافتن جنگ و خشونت ها و آمدن یک صلح واقعی و سرتاسری در افغانستان به میان آید  تا همه مردم ما در زیر سایه صلح و امنیت زندگی نمایند.

چنانچه خداوند(ج)درکلام الهی خود می فرماید:(وَإِن تُصۡلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ٱللَّهَ كَانَ غَفُورٗا رَّحِيمٗا)سوره النساء آیه 129.

ترجمه: (و اگر میان خود راه اصلاح پیش گیرید، صفا و صمیمیت برقرار کنید و تقوا پیشه نمایید خداوند شما را میآمرزد؛ همانا خداوند (ج )آمرزنده و مهربان است)

چنانکه خداوند متعال از داستان پیامبران بزرگوار بخصوص حضرت شعیب (ع) حکایت می نماید:ترجمه: (من تا آنجا که می توانم جز اصلاح (خویشتن و شمارا) چیزی دیگری نمی خواهم و توفیق من هم (در رسیدن به حق ونیکی و زدودن ناحق و بدی) جز با ( یاری و پشتیبانی) خدا انجام پذیر نیست، تنها براو توکل میکنم و (کار و بارم )بدو واگذار می نمایم و با (توبه و انابت) به سوی او برمی گردم)

مردم مسلمان افغانستان از آغاز دوردوم مذاکرات میان هئیات مذاکره کننده طالبان ودولت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه میان طرفین را به فال نیک گرفته وخوشبین هستند و ازهر دوطرف توقوع دارند که با گذشت چهاردهه جنگ و خشونت در کشور از این فرصت طلای و پیش آمده که در حال بهبود می باشد استفاده خوب و معقول نموده و در قدم نخست با اعلان یک آتش بس سرتاسری در کشور، در یک فضای صلح آمیز وبرا درانه  از طریق گفتگوهای بین الافغانی یک راه حل معقول را برای تامین و آوردن صلح دائیمی و پایدار در کشوربه پیش گیرند، و در این راستا از سعی وتلاش فراوان کار گرفته و به جنگ چهل ساله در افغانستان که بهای  آن را مردم مظلوم و بی گناه افغان می پردازند نقطه پایان بگذارند تا ملت بزرگ و باهم برادر افغان دیگر شاهد جنگ و خشونت و قتل عزیزان شان در کشور نباشند، و بتوانند در یک فضای صلح آمیز بدور ازدغدغه های جنگ و خشونت و تفرقه های قومی، لسانی، سمتی و مذهبی مانند یک برادرمسلمان باهم زندگی نمایند، از سوی هم یک باردیگر به جهانهان ثابت سازند که مردم مسلمان افغانستان یک ملت واحد بوده و خود میتوانند در تعین سرنوشت آینده خویش و آوردن صلح و امنیت در افغانستان تصمیم بگیرند، به امید آینده یک صلح سرتاسری در افغانستان.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply