از دزدی غذا تا مبارزه برای برپایی جهالت

نیلوفر مستعد

0 676

سرقت مواد غذایی ریاست مبارزه با حوادث طبیعی فاریاب توسط طالبان عمل نهایت نابخشودنی است. گروه طالبان در تاریخ ۶ دلو سال جاری به تعداد ۴ عراده تریلر حامل مواد خوراکی مربوط ریاست مبارزه با حوادث طبیعی ولایت فاریاب را همراه با دریوران شان به ساحه تحت کنترول شان منتقل نموده اند. بار ها چنین جنایات از سوی این‌گروه در برابر قشر نهایت مظلوم کشور صورت گرفته است.

مردم ملکی از ترس جان خود باید آنچه را عملی کنند که طالبان از آنها می خواهند. طالبان به بهانه عشر و زکات هم به طور معمول در ولسوالی های دور افتاده پول و اجناس را اخاذی می کنند. طالبان از تمام پروژه های عامه به شمول دسترخوان ملی و پروژه های انکشافی دزدی می کنند. زورگویی و اجبار توسط طالبان زندگی را دشوار ساخته است. از سوی دیگر طالبان از برنامه دسترخوان ملی نیز تا حد توان دزدی میکنند. پولی که در دسترخوان ملی سرمایه گذاری شده است برای کمک به فقرا می باشد، اما طالبان از قدرت خود سوء استفاده می کنند و «اکمالات دسترخوان ملی را که متعلق به مردم است ضبط می کنند». طالبان ادعا می کنند که جهاد می کنند، اما گرفتن غذا از فقرا با استفاده از زورگویی حرام است. چنین سوء استفاده از افغان های نیازمند «غیرعادلانه و غیرقابل بخشش» است.

حکومت باید فعالیت های طالبان را متوقف کند و اجازه ندهد آنها فقیرانی را که قبلاً تحت تأثیر جنگ قرار گرفته اند، اذیت کنند و یا از سفره آنها غذا بگیرند. روحانیون افغان اعمال طالبان را جنایت و غیر اسلامی توصیف کرده اند. دزدی و زورگویی از دیدگاه اسلام نامشروع است و همه مسلمانان از انجام دادن آن منع شده اند. هر کسی که از فقرا با هر نامی دزدی می کند بر خلاف آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر (ص) عمل می کند. وی جنایتکار است و با غضب خداوند (ج) روبرو خواهد شد. از طرف دیگر هرکسی که با فقرا و نیازمندان کمک می کند، از خداوند (ج) اجر آن را خواهد گرفت. در یک کشور جنگ زده که هزاران خانواده با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، دسترخوان ملی در تغذیه کودکان گرسنه کمک می کند و به روی زنان و مردان فقیر لبخند می آورد. حمایت حکومت از دسترخوان ملی از نظر اسلام بهترین کار است. هیچ کس حق ندارد غذا را از نیازمندان و یتیمان با استفاده از نام اسلام به زور بگیرد. خداوند (ج) هرگز حق یک شخص را به شخص دیگری بدون رضایت شخص اول نخواهد بخشید. از جانب دیگر طالبان اخطار به متوقف کردن فعالیت های تعلیمی موسسه ودان در ولایت جوزجان داده اند. رئیس معارف نام نهاد طالبان در ولایت جوزجان طی تماس تلفنی به مسئولین موسسه ودان که از جمله موسسات غیر دولتی بوده و در بخش تعلیم و تربیه در همکاری با ریاست معارف این ولایت به حمایه مالی کشور سویدن فعالیت مینماید٬ اخطار داده اند تا توزیع اجناس زمستانی٬ تدریسی از طریق تیلفون برای شاگردان و فعالیت این موسسه را در ولسوالی فیض آباد این ولایت متوقف نمایٔد.

طالبان میدانند که تعلیم و تربیه سبب می گردد که ارزش های جدید در جامعه گسترش یابد و این ارزش های جدید بجای ارزش ها و سنت های قبیلوی زندگی افغان ها را معنی بدهد. همچنین ارزش های جدید بدون شک باعث تحکیم دموکراسی و ارزش های دموکراتیک نیز خواهد شد. فهم ارزش های دموکراتیک بدون تحصیل غیر ممکن بوده و ارزش های دموکراتیک بدون شک در یک جامعه که قریب اکثریت افراد آن بی سواد باشد پایدار نخواهد بود. همان طور که در بالا گفتیم، نهاد های تعلیم و تربیه نقش بارز در فرایند اجتماعی کردن دارند بنابراین دولت می تواند با گنجانیدن برنامه ها و مضامین درسی ذهنیت کودکان را نسبت به دولت، صلح، دموکراسی و توسعه و شکل دهد. اگر دولت به مسئله تحکیم دموکراسی، تقویت پایه های دولت میان مردم، صلح، دستیابی به توسعه استراتژیک فکر می کند و آن را برنامه طولانی مدت می داند باید از طریق نهاد های آموزشی به آن امور اقدام نماید. طالبان بیشک که به درک این مسائل فایق استند و از همین رو تا جای که دستشان برسد به خفقان تعلیم و تربیه می پردازند.

بنابراین ضرورت توجه جدی به نهاد های آموزشی، برنامه ها و مضامین درسی به صورت جدی مطرح است. زیرا تعلیم و تربیه تنها ابزاری است که می تواند ما را از اکنونیت ما نجات دهد. ما در هاله ای از ابهام و بی مسئله گی قرار داریم. نه دست ما به سنت گیر است و نه در تجدد. ما در عالم برزخی قرار داریم که آن عالم میان سنت و تجدد قرار دارد. و مسبب آن هم کسی جز طالب نیست. فقط نهاد آموزشی می تواند ما را از عالم برزخی موجود نجات دهد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply