با غرس یک اصله نهال سهم خود را در آبادانی کشور ادا کنیم

توفیق عظیمی

0 677

با غرس یک اصله نهال سهم خود را در آبادانی کشور ادا کنیم

اهمیت زمین سبز و شاداب

نخست از همه فرا رسیدن سال نو (۱۴۰۰) خورشیدی را برای تمام هموطنان عزیز تبریک و تهنیت عرض نموده، از بارگاه خداوند متعال آرزومندیم که سال نو را یک سال صلح، صفا و صمیمیت میان مردم مظلوم و رنج دیده ما بگرداند.

غرس نهال و احیای فرهنگ نهال شانی در واقع به معنای سرمایه گذاری در طبیعت است چنان سرمایه گذاری ای که هیچ گاه زیان پذیر نیست و این سرمایه ماندگار است و حتی نتیجه آن را انسان در روز های واپسین نیز می بینند.

اسلام عزیز این قضیه حساس و مهم که زیبایی دنیا و رستگاری آخرت را به دنبال دارد را فراموش نکرده است بلکه مانند آن که در دیگر پهلوهای و بخش های زنده گی بشر برنامه و پیام دارد، در عرصه نهال شانی و زراعت نیز پیام با خود دارد، وارشاداتی در مورد برای انسان داده است ما در قرآن کریم می بینیم که یکی از نعمت های الهی همانا درخت ذکر شده است و در آخرت نیز در جمله نعمت ها یکی هم درخت میباشد، که جنتیان در زیر سایه آن قرار می گیرند و درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است، درخت از گرانبها ترین آفریده های خداوند برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زنده گی تمامی موجودات زنده به خصوص انسانها دارا میباشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.

درخت نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی و مظهر زنده گی و باعث لطافت هوا و موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبیعت میباشد، به همین خاطر یکی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی های بهشت و رضوان تعالی که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است درخت میباشد. (وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ).

ترجمه: «به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام داده اند، بشارت ده كه باغهایی از بهشت براى آنها است که نهرها از زیر درختانش جاري است. هر زمان كه ميوه اى از آن، به آنان داده شود، مى گويند: اين همان است كه قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولى اینها چقدر از آنها بهتر و عالي ‌تر است) و ميوه هايى كه براى آنها آورده مى شود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسان‌اند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.»

گیاهان و درختان، سهمی به ‌سزا و نقشی بسیار مهم در زندگی بشر دارند. پاکی هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از خاک و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندیهای فراوان آنها است.

بر اساس تعالیم اسلام، انسان‌ در برابر طبیعت مسئول بوده و در صورت کوتاهی و غفلت مورد سوال است، به گونه‌ای که حتی پیش از آغاز نبرد، مسلمانان علاوه بر توصیه به رعایت حقوق انسانی نسبت به درختان و محیط زیست نیز توصیه شده‌اند

همچنان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم درمورد اهميت درخت و درختكاري، می فرماید: (مَنْ غَرَسَ غَرْسًا فَأَكَلَ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ طَيْرٌ أَوْ سَبُعٌ أَوْ دَابَّةٌ فَهُوَ لَهُ صَدَقَةٌ) مسند امام احمد.

ترجمه: هر کسی نهالی بکارد که از او انسان و پرنده و چهار پایی استفاده کند، برای او صدقه است.

پس هموطنان عزیزی بیائید با در نظر داشت اهمیت غرس نهال و سرسبزی  با فرا رسیدن فصل بهار هر یک از ما باید در جهت انجام این امر خیر سهیم بوده و با غرس هر نهالی بر ذخیره حسنات خود بیفزاییم، تا اجر دنیوی و اخروی نصیبمان گردد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply