قرارداد  دوحه –  صلح يا سراب

میرعبدالواحد سادات

323

معرفى كتاب :
    قرارداد  دوحه –  صلح يا سراب

اين کتاب حاوى سلسله از نقدواره‌هاى حقوقى – سياسى پيرامون “قرارداد دوحه” این کتاب حاوی سلسله از نقدواره های حقوقی ـ سیاسی پیرامون « قرارداد دوحه » است كه در جریان مذاکرات دولت امریکا با تحریک طالبان در قطر ،  ازين قلم بنشر رسيده است .
انگیزه اساسی پرداختن به این مباحث ، تشخیص این واقعیت بوده است که : صلح نياز حیاتی و واقعى مردم مظلوم ما و برقراری آن شرط حفظ و بقاى افغانستان مى باشد .
با اين تشخيص، نوشتن در مورد صلح، مسائل و مصايب افغانستان بحساب « شوق نوشتن» و يا نسخه پردازى از «برج عاج » دنمارك نه ، بل ، انگيزه اصلى براى من ، بمثابه يك شاگرد حقوق و علوم سياسى، دفاع از حق و حقيقت و ارزش‌هاى متعالى حقوقى است كه در پرتو آن ، امكان دستيابى به صلح واقعى و پايدار ممكن مي‌گردد و البته بحيث يك روشنگر افغان كه خود را مقروض وطن و مردم مي‌دانم، وجيبه انسانى، خود مي‌دانم، تا صداى نعش آغشته بخون مادر وطن را بازتاب دهم .
زمانیکه در جنوری ( 2021 م ) رئيس جمهور جديد امريكا ( اقای بایدن ) با نوعی انتقاد از سلف خود ، از «بازنگرى» صحبت نمود ، با صداى رسا اين خواست برحق مردم را بلند نمودم كه  «بازنگرى » در صورتي كه وداع با برخورد دهشتبار «كلوخ را گذاشتن و از آب گذشتن» و افغانستان را غرق ساختن است، در گام اول بايد در تغیير و تعديل سياست كجدار و مريز آن كشور مصداق واقعى پيدا نمايد :
تراژيدى خونبار افغانستان و تداوم آن معلول و مداخله و تجاوز خارجى است و احوال ناهنجار كنونى محصول سياست‌هاى كجدار و مريز دولت‌هاى ايالات متحده امريكا و انگلستان در دو دهۀ اخير است كه بآ ابيارى درخت تروريسم در پاكستان و شاخ‌برى آن در كشور ما، دمار از روزگار مردم به عزا نشسته بيرون نموده اند ، تا زماني كه پاكستان مأمن امن براى تروريستان  و دست تفقد بر فسادسالاران باشد، صحبت از صلح ، كماكان «سراب» مى‌باشد.
بر مبناى همين ضرورت تاريخى كه با تعيین سرنوشت افغانستان گره خورده است، این قلم بمثابه مخالف دولت قبلی و طالبان به این مسایل و مصایب متکی بر منافع ملی و مصالح علیای افغانستان پرداخته و اين رساله آماده گرديد، تا در احوالي كه كارد دشمنان تاريخى وطن به استخوان رسيده، رك و راست و بدون حاشيه پردازى، صداى مسلكى و روشنگرانه را از نام مردم و بخاطر نجات آنان بازتاب دهيم .
اکنون و با گذشت سه سال از تحریر این کتاب ، تاثر شخصی من ، بحیث فرزند افغانستان این است که متاسفانه آن هشدار ها و هوشدار های مندرج در کتاب به واقعیت تلخ مبدل و کشور تا یخی ما برای سومین بار در یک قرن با سقوط ، فروپاشی و گسست تاریخی مواجه گردیده است و بار دیگر ، تا دو ملیون تن کشور را ترک و آواره گردیده اند و افزون بر بحرانات عدیده قبلی ، افغانستان با بحران بزرگ حقوقی و مشروعیت گرفتار است و در انزوای بین المللی با صلح واقعی و ثبات پایدار فرسخ ها فاصله دارد .
با دیدن حقایق اسفبار ، اکنون کم نیستند از سیاسیون افغانی و بین المللی بشمول اراکین بلند پایه امریکا که قرارداد دوحه را عامل سقوط قلمداد مینمایند .
مامول فوق، درين کتاب  و در دوازده فصل مطرح گرديده و “قرارداد دوحه”، در مطابقت با معيارهاى قبول شده حقوق بين‌المللى بمثابه شكست حقوقى و اخلاقى دولت ايالات متحده امريكا مورد بررسى قرار گرفته و ماهيت غيرحقوقى آن توضيح گرديده و بخش‌هاى مخفى “قرارداد” و مواردى را كه عمداً مسكوت گذاشته اند (نقش پاكستان بحيث مأمن امن طالبان و اقتصاد جرمى و مواد مخدر) افشا شده وراه هاى مقابله عملى با دسايس پاكستان مورد ارزيابى قرار گرفته است .
در آماده ساختن اين رساله؛ جا دارد از رهنمايى استاد بزرگوارم جناب پوهاند دوكتور فاضلى فقید اظهار سپاس نمايم .   ( متاسفانه  استاد بلند مرتبت ما دو سال بعد ازنشر کتاب به هفت هزار ساله گان پیوست که روانشان شاد باد ! )
حقوقدان و ديپلومات سابقه دار و مجرب، رئيس شوراى افغانان مقيم دنمارك جناب هادى ابوى با كمال لطف اين رساله را تدقيق و تقريظ بر آن نوشته است كه از ايشان ممنونم  .
حقوقدان سابقه دار ، فرهنگى نستوه  و روشنگر متعهد جناب محمد قاسم آسمايى ويرايش اين  کتاب و جناب تميم ابوى فرهنگی هميشه كوشا و مسؤل نشرات انجمن سراسری  حقوقدانان افغانستان با كمال لطف اين رساله را بدقت خاص دو سال قبل بشكل ديجيتال آماده نموده كه از هردو سروران گران ارج سپاسمندم .
همچنان ژورناليست سابقه دار و نويسنده بلند مرتبت جناب محمد صفر خواريكش اين کتاب را به زبان پشتو برگردان نموده است ، که از الطاف و زحمات شان امتنان مینمایم .
درین اواخر شرکت نشر کتاب شاه محمد این کتاب را به قطع و صحافت مرغوب چاپ نموده است و به متقاضیان عرضه میدارد ، که از همکاری و لطف شان تشکر مینمایم .
ياداشت :
دریافت كتاب از طریق تماس با واتسپ جناب رئیس مسؤل شرکت کتاب شاه محمد ، ممکن میگردد . ( 004746261323 )
با حرمت

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.