یک محاسبۀ عقلانی و منطقی، بر اتهامات و تحریفات

محمد داؤد مومند

211

این قلم به تاریخ دهم ماه جاری دسمبر، تحت عنوان «یک مقایسۀ شگفت آمیز و سؤال بر انگیز» دردریچۀ نظریات ویب سایت آریانا افغانستان، مطالبی را به عنوان مقایسه، میان ویب سایت آریانا افغانستان و ویب سایت افغان جرمن، صرف از نظر کمی و نه کیفی، متکی به تعدد مضامین و تبصره ها، درین دو وبسایت متذکره طرح نمودم.

الیوم به تاریخ سیزدۀ ماه جاری یک مقاله، تحت عنوان « یک کشف شگفت انگیز، جناب استاد بزرگوار«مومند» یک کشف شگفت انگیزی نمودند!!!» به قلم اندیشمند بزرگ و ارجمند ویب سایت افغان جرمن، یعنی شاغلی نبیل عزیزی، به عنوان عکس العمل، در برابر نوشتۀ متذکرۀ من بدست نشر سپرده شده است.

با کمال تأسف ملاحظه نمودم که اندیشمند بزرگ و ارجمند افغان جرمن، شاغلی نبیل عزیزی که از بلاغ[ بلاغت] و میتود های علمی و درنظر داشت روش های اندیشمندی و خرد مندی ، ارشاد و موعظه و وصایای اندیشمندانه دارند، خود به بیراهه رفته و تمام معیارهای متذکره را در نوشتۀ مملو از اتهام و بخصوص تحریف، مورد تمسخر قرار داده اند، که ذیلاً به شکل مستند، مورد ابطال و تکذیب قرار میگیرد.

اندیشمند بزرگ و ارجمند ویب سایت افغان جرمن، مدعی شده و مینویسد:«..ایشان [یعنی داؤد مومند] معتقد اند که کیفیت مقالات در آریانا افغانستان آنلاین بیشتر از پورتال افغان جرمن است، این کشف استاد مومند، قابل توجه و تأمل برانگیز است.

با کمال تأثر و تأسف باید گفت که این ادعای اندیشمند بزرگ و ارجمند ویب سایت افغان جرمن، شاغلی نبیل عزیزی گرامی، یک افتراء و کذب محض است.

اندیشمند بزرگ و ارجمند ویب سایت بزرگ افغن جرمن، به عوض استخاره و الهام، باید همان جملۀ نوشتۀ مرا، جنساً کود یا کوت میکردند، تا ادعای خود را مستند میساخت. من در نوشتۀ خود همچو چیزی ننوشته ام، استناد به ظن و تخمین و قیاس و استخاره، عمل غیر علمی است.

اندیشمند بزرگ و ارجمند افغان جرمن، شاغلی نبیل عزیزی، در یک قسمت دیگری تحریر داشته اند:«بررسی آقای مومند ….. دارای نقاط قوی و ضعفی است. نقاط قوی این بررسی، ارائه داده های آماری قابل اعتماد است. [آمار که یک اصطلاح ایرانی است، کلمۀ معمول و متداول دری، احصا ئیه، ما ریاست احصائیه داشتیم، نه  ریاست آمار.] نقاط ضعیف این بررسی، عدم ارائه  دلایل و مدارک برای نتیجه گیری ها ، وعدم استفاده از معیار های علمی برای ارزیابی کیفیت مقالات است. بر رسی علمی استاد مومند از پورتال افغان جرمن و مقایسه با ویب سایت اریانا افغانستان…»

اندیشمند بزرگ و ارجمند افغان جرمن ضمن یک پاراگراف، بررسی مرا فاقد از معیار علمی دانسته ولی متصلاً مینویسند که «بررسی علمی استاد مومند از پورتال افغان جرمن و آریانا…»

در منطق صوری، اجتماع نقیضین محال است، مگر در منطق اندیشمندی و عبقریت شاغلی نبیل عزیزی، آنچه از ذهن مبارک شان تراوش میکند علمی و متعالی و حقیقتی است مطلق و انکار نا پذیر.

اندیشمند بزرگ و خبرۀ افغان جرمن شاغلی نبیل عزیزی، بسیار علاقه دارد از کلمات کته کته مانند مدارک برای نتیجه گیری ها و عدم استفاده از معیار های علمی برای ارزیابی کیفیت مقالات و غیره و غیره، استفاده کند.

کدام مدارک؟

کدام معیار های علمی برای ارزیابی کیفیت کدام مقالات؟

آیا معیار های علمی و مدارک و دانش بلاغ [بلاغت] و ارزیابی های منطقی، همین بهتان و افتراء و تحریف های است، که به صراحت در مقالۀ اندیشمند کبیر افغان جرمن شاغلی نبیل عزیزی، بیداد میکند و فریاد میکشد؟

این جانب برای شناخت بهتر رشته تحصیل و تجارب وظیفوی اندیشمند بزرگ و ارجمند، به سوانح شان در ویب سایت افغان جرمن مراجعه کردم، ولی دفتر سوانح شان مانند دفتر سوانح رفیق احسان لمر سفید بود.

بهتر است جنابشان از ذکر سوانح شان مانند رفیق احسان لمر که از توضیح سوابق چپگرایی خود، عار دارند، هراس و ترس نداشته باشند، زیرا فکر نکنم جناب شان مانند رفیق احسان لمر، سوابق و ارتباطات چپگرایی داشته باشند، الغیب و عندالله.

اندیشمند کبیر و نطاق افغان جرمن شاغلی نبیل عزیزی، چنین ادامه داده اند:«… ممکن است یک ویبسایت تعداد تبصره های زیادی داشته باشد، اما بی کیفیت یاتوهین آمیز باشد. در مقابل، یک ویب سایت ممکن است تعداد تبصره های کمتری داشته بود، اما این تبصره ها با کیفیت و سازنده باشد.»

اندیشمند کبیر و نطاق کمیتۀ تحریر افغان جرمن به زبان حال، و نه قال، یعنی تلوحاً مدعی اند که تبصره های ویب سایت افغان جرمن، با کیفیت و سازنده است و تعداد تبصره ها با وجود تعدد کمی، (منظور ویب سایت آریانا افغانستان است) ممکن بی کیفیت و توهین آمیز باشد.

همچو ادعا و قضاوت، ارتباط میگیرد، به علم ادعایی و قضاوت اسلامی، و وجدان اندیشمند کبیر و نطاق کمیتۀ تحریر افغان جرمن، اندیشمند نبیل عزیزی.[فکر میکنم ذوات دیگر کمیتۀ تحریر مانند شاغلی غوربندی و شاغلی مسعود فارانی و ممکن کسان دیگری در کمیتۀ تحریر، تعمداً اندیشمند کبیر نبیل عزیز را پیش میکشند و خود را در موقف تماشاچی قرار میدهند، زیرا یک واقعیت مسلم است که اندیشمند کبیر شاغلی عزیزی، در مقام شاگردی، مسعود فارانی قرار دارد.»

این قلم، تعداد تبصره ها را در ویب آریانا افغانستان 1500 و در ویب سایت افغان جرمن   707 نوشته بودم، و استدلال منطقی نمودم مشعر بر اینکه، با تناسب تعدد نشر مضامین، گراف تبصره ها هم بالا میرود، زیرا خالق اصلی تبصره ها، نشر مضمون یا یا مضامین در یک ویب سایت است، طور مثال اگر نشر مضامین در ویب سایت آریانا برای یکی دو هفته متوقف گردد، در موازات آن، آب چشمۀ ابراز نظریات و مشاجرات و تبصره ها هم، خشک خواهد شد.

سؤال مطروحۀ من مبتنی بر استدلال فوق الذکر، که گراف نشر مضامین در ویب سایت افغان جرمن، سه چند بالاتر از ویب سایت آریانا افغانستان است، چرا تعداد تبصره ها در ویب سایت بزرگ افغان جرمن به تناسب، ویب سایت آریانا افغانستان از نظر کمی، عدد کمتر از مناصفه را نشان میدهد.

من استدلال نمودم که توجه و انهماک بسیاری از مستعار نویسان افغان جرمن، متوجه نشر مضامین در ویب سایت آریانا افغانستان بوده و ایشان منتظر فرصت انتقاد و اعتراض بر محتویات همچو مضامین اند، در حالیکه همین ذوات، بر ذواتی که در حدود صد ها و بلکه نزدیک به هزار مقاله در افغان جرمن، بدست نشر سپرده اند، حاضر نشدند که حتی ولو یکبار هم باشد، لب بر انتقاد بکشایند، و گویا یکنوع تعهد و وفاداری حزبی مانند، به ویبسا یت افغان جرمن دارند، چنانکه از هرکونه انتقاد دوری میجویند و فاصله میگیرند.

بر عکس انتقادات و اعتراضات مغرضانۀ برخی از این  مستعار نویسان، به اصطلاح احمد و محمود و کلبی، موجب مناقشات طولانی در ویب سایت آریانا افغانستان گردیده به تعدد تبصره ها و کامنت ها افزوده میشود، در حالیکه همچو مناقشات و با همچو تعدد و تکثرمضامین،  در ویب بزرگ افغان جرمن قابل ملاحظه نیست و لذا گراف ابراز تبصره ها در ویب سایت افغان جرمن در سطح پائین و حد اقل قرار دارد.

باز هم از قلم اندیشمند کبیر افغان جرمن شاغلی نبیل عزیزی گرامی ملاحظه میکنیم که تحریر فرموده اند:«استاد مومند همچنین می نویسد که تعداد مقاله ها در پورتال افغان جرمن آنلاین بیشتر است، اما نه با کیفیت بالا.

متأسفانه، باز هم تحریف علمی اندیشمند کبیر و نطاق کمیتۀ  تحریر افغان جرمن را، در قسمت دوم جملۀ ادعایی شان ملاحظه میکنیم.

من هرگز در نوشتۀ خود همچو ادعای را نکرده ام، بهتر میبود اندیشمند کبیر شاغلی نبیل عزیزی عین جملۀ مرا به عنوان مدرک در نوشتۀ ادعای خود کود یا کوت میکرد، نه اینکه به افتراء توسل ورزد. برعکس ادعای شان من چنین تحریر داشته ام:

«چرا ویب سایت افغان جرمن را بزرگ میگویم؟

دلیل آن این است که روزانه از شش تا هشت و ممکن ده مضمون جدید در آن ویب سایت بدست نشر برسد.

آیا تمام این مضامین از کیفیت عالی برخوردار اند؟

جواب منفی است»

اکنون آنچه را که این قلم به صراحت عرض نموده است، با تحریف علمی اندیشمند کبیر افغان جرمن شاغلی نبیل عزیزی در تراوزی وجدان و عدالت توزین فرمائید.

در ویب سایت افغان جرمن مورخین و محققین زبردست و راستگو و حقیقت جوی و غیر منسلک نیز وجود دارند که تحقیقات طلایی و حق بینانۀ تاریخی و تحقیقی شان را، باید آویزۀ گوش و هوش ساخت، از زمره میتوان از نام استاد جهانی و استاد سنگروال نام برد.

مضامین استاد سیستانی در دفاع از تاریخ ملی افغانستان و مبارزه با تبلیغات زهراگین عناصر و گروه های ستمی و خراسانی و سقاوی، قابل تقدیر است. مضامین علمی و ادبی پوهاند دودیال و بهاند صاحب  و ذوات دیگر، نیز قابل یاد آوری است.

البته در کنار این نوشتههای گهر بار، مضامین و مطالبی هم به نشر میرسد، که مغرضانه و ناپاک به نظر میرسد.

جدید ترین مضمون تحقیقی و طلایی استاد جهانی تحت عنوان « قدرت و استبداد» و مضمون این قلم تحت عنوان « قاموس کبیر افغان جرمن، یا افغانستان» عکس العمل منطقی در برابر همچو نشرات انحرافی در ویب سایت افغان جرمن است. لذا در جواب این سؤال که آیا تمام مضامین منتشرۀ ویب بزرگ افغان جرمن، از کیفیت عالی برخوردار است؟

و جواب من به سؤال فوق الذکر(منفی) است، یک واقعیت آفتابی است، یک حقیقت آفتابی که چشم های مبارک خود بین ، اندیشمند کبیرشاغلی نبیل عزیزی گرامی، از دیدن آن بی بهره است.

این قلم در آرشیف ویب سایت افغان جرمن در حدود 65 مقاله دارم، که در کدام گاو صنوق زیرزمینی مقفل اند، مضامینم حیثیت فرزندان مرا دارد، آیا ممکن است مضامین خود را نیز، فاقد کیفیت قلمداد کنم؟

اندیشمند کبیر شاغلی نبیل عزیزی در طول سالیان متمادی متوجه نشده اند، که این قلم در بسا مضامین خود به نوشته های شاغلی سیستانی و شخصیت آکادمیک دیگری که به احترام آرزوی شان، از تذکر اسم مبارک شان خود داری میکنم، استناد ورزییده ام؟

آیا همچو استناد، معرف، معرفت و گواهی من، بر کیفیت نوشته های آن ذوات محترم نیست؟

اندیشمند کبیر افغان جرمن در یکی از جملات خلاف واقعیت خود یک بار دیگر، به افتراء و بهتان و تحریف علمی شان پرداخته و تحریر فرموده اند:«از طرف دیگر شما به نویسندگان محترم توهین می نمائید، که گویا مطالب شان دارای کیفیت نیست.

شاغلی نبیل عزیزی از تحلیل بلاغی یا تحلیل آماری [آماری یک اصطلاح خاص ایرانی است] صحبت میکند ولی با کمال تأسف، همچو اصطلاحات را از نگاه علمی معکوساً متناسب به بلاهت کشانیده اند.

در حالیکه نوشته های من در رد، یک عده مضامین منحرف افغان جرمن و منکران حقیقت، مانند پتک آهنین، ازقدرت و تحلیل بلاغی و نقد بلاغی، متبلور و متلاء لو اند.

اندیشمند کبیر در اخیر انتباهات خود تحریر فرموده اند:«انتقاد باید با احترام و ادب انجام شود.!!! »

یک مقولۀ معروف مردم ماست که :«غلبیل یا غربال به آفتابه گفت، تو دو سوراخ داری»

در زبان ملتی و جنتی ما، بیتی، با محتوی و مفهوم فوق الذکرمشعر است:

که څوک تله د انصاف په لاس کی ورکا

خپل ټټو او د بل آس به برابر کا

مګر داسی نده اندیشمند صاحب، نبیل عزیزی!

آیا ستاسی په یاد دی چی تقریباْ یو یا یونیم کال دمخه، تاسی زموږ یعنی د آریانا افغانستان په دریچه کی، د نړی کومی سپکی او سپوری ښکنځلی نه وی، چی تاسی اندیشمند او د ادب او بلاغ او فصاحت لوی عالم او مربی یا به بل عبارت بی عمله ملا او مولانا، د سفاهت او بلاهت به معیارونو مخاطب کړم؟

آیا ستاسی په یاد دی چی ستاسی د ناروا او بازاری شکنخلو په مقابل کی، ما د یوه جنتلمن،  او مهذب انسان په توګه داسی یو غبرګون او عکس العمل وښود، چی ممکن تاسی خپل وجدان ته خجالت شوی یاست!

کاش ما دا تخنیکی صلاحیت او حوصله درلودای چی ما ستاسی ښکنخل نامه او غیر مهذبانه لیکنه دلته رانقل کړای وای او درته می ویلای وای چی اندیشمند کبیر صاحب: «عطایت به لقایت»

هیله ده زموږ د هیواد په ملتی ژبه کی دومره سواد ولری چی په دی لیکنه پوه شی، او هیله ده په راتلونکی کی په خپله ملتی ژبه هم څه لیکنی وکړی.

دا به خجالت آوره وی چی په خارجی جرمنی ژبه پوه  اوسی ولی د خپل هیواد او ستر ولس په ژبه کی بیسواده اوسی.

در قسمت اخیر نوشتۀ خود را، با تقدیم یک دعای متبرک پایان می بخشم:

به نام خداوند بخشایده و مهربان!

میگوئیم همه سپاس و ستایش مرخدای راست، که پروردگار جهان است، که بخشاینده و مهربان است و مالک روز جزاست.

خداوندا تنها ترا میپرستیم و تنها از ذات تو طلب معاونت و مغفرت و آمرزش می کنیم.

خداوندا، ما را به صراط المستقیم هدایت کن، راه آنانیکه بر آن ها انعام فرموده ای، نه راه آنانیکه مورد عتاب تو واقع شده اند. و نه راه آنانیکه گمرهان و کژاندیش و بد طینتان اند.

خدایا، ما را از جهل، از کبر،ازغرور، از خود خواهی و خود پرستی و احساس فرعونی درامان نگه دار.

خدایا ما را از حیله و فساد و تهمت و آزار و اذیت و از کینۀ حاسدان و از قساوت ظالمان و از بی عدالتی بد خواهان و افترای بد سگالان و کژاندیشان و مفسدین و معاندین و  متکبرین حفاظت کن.

خداوندا! دل های ما را به نور قرآن و زبان ما را به حروف قرآن  و چشم های ما را به سطور قرآن و گوش های ما را به کلمات قرآن ومغز های ما را به مطالب قران، منور و مستنیر گردان.

پرودگارا! اگر به راه مستقیم روان نباشیم، ما را به لطف و کرم خود به راه مستقیم هدایت فرما.

خداوندا! ااگر به راه مستقیم روان هستیم ما را در طی طریق معاونت فرما.

آمین یا رب العالمین.

و آخر دعواهم ان الحمد لله رب العالمین

از اشتباهات محتمل املایی و انشایی معذرت می طلبم.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.