(۲۰۲۴) سال تحولات سیاسی در جهان

محمد سلیم سلیمان

194

سال ۲۰۲۴ ، سال تنوع سناریوهای جيوپوليتيک و جيوستراتيژيک است؛ بیش از ۴ میلیارد نفوس جهان در سال ۲۰۲۴ به پای صندوق های رای خواهند رفت و زغيم کشورهای خود را انتخاب خواهدکرد. کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه، انگلستان، هند، تایوان و بنگله دیش به عنوان انتخابات حساس ظاهر می‌شوند. مسائل و  بحران های : اوکراین، فلسطین، تایوان، برنامه هسته‌ای ایران، احتمال درگیری در خاور میانه بین اسرائیل و اعراب ، عدم قاطعیت در قیمت انرژی سوختی و تحولات غیرمنتظره به دلیل تغییرات اقلیمی ممکن است باعث تحولاتی شود که عمیقاً سیاست بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد.

چنان که طی ۲۴ماه گذشته، ۷۸ درگیری در سراسر جهان یا به طور کامل مجددا شروع شده و یا درگیری‌های سرد موجود، دوباره وارد مرحله درگیری شده‌اند. این وضعیت نشانګر  بارز اين است که سیستم بین‌المللی به یک سو و يک جهت ګام نمیبردارد و جهان چند قطبی شده است.

تغییر و تحول در سیستم جهانی همچنان نامشخص بوده و موضع و جهت آمریکا در این مقطع مهم است. چالش جدی در مقابل موقعیت و پرستیژ جهانی آمریکا قرار دارد. تمایل جدی برای حمله به مواضع نظامی آمریکا در خاورمیانه به عنوان وضعیتی ظاهر می‌شود که حضور نظامی آمریکا را در خاور میانه و در جهان به خطر می‌اندازد. از نظر دیپلماتیک نیز به نظر می‌رسد که برتری اخلاقی آمریکا از بین رفته است. بلخصوص پس از جنگ غزه، چنین مشاهده می‌شود که دیپلماسی آمریکایی اعتبار خود را از دست داده است. هدف دولت بایدن برای ایجاد نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین شکست خورده و مهمتر از آن، توجیهی برای رفتار نامنظم سایر بازیگران ارائه کرده است.

یکی دیگر از مسائل مهم و سرفهرست جهان  نیز جنګ روسیه و اوکراین است. هنوز تغییری در اهداف روسیه در جنګ اوکراین براورده نشده است. پس از عضویت فنلند در ناتو و عضویت احتمالی سویدن در ناتو، این هدف روسیه بسیار حساس‌تر شده است . ار طرف دیګر موضوع حمایت غرب از اوکراین است. در حالی که غرب حمایت نظامی قابل توجهی ارائه می‌کند، اما این حمایت نظامی در حال حاضر نقش تغییردهنده بازی در زمین بازی را ایفا نمی‌کند. البته دفاع اوکراین را  یک کم تقویت کرده، اما به اوکراین برای پیروزی مقابل روسیه کمک چندان نکرده است. هنوز هیچ پیشرفتی در زمینه دیپلماتیک وجود ندارد. به نظر نمی‌رسد این پیشرفت در آینده نزدیک تحقق یابد.

میتوان گفت که وضعیت فعلی اوکراین در سال ۲۰۲۴ به همین منوال ادامه خواهد یافت، اما انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است یک تحول حساسی برای روند در اوکراین باشد، اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، احتمال اینکه اروپا در مورد اوکراین مستقل‌تر عمل کند، ممکن است قوی‌تر شود.برخلاف انتظارات، سیاست بین‌المللی می‌تواند روند رقابت‌گرا و متضاد جدیدی را در ۲۰۲۴ تجربه خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه یک موضوع جدی و مهم است. قبل از هر چیز باید توجه کرد که در عالم سیاست هیچ چیز مطلق نیست و در این میان مؤلفه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند دچار تغییر شود و همه چیز را دگرگون کند. بر اساس امار و نظرسنجی ها و وضعیت فعلی در روسیه، باید گفت که ولادیمیر پوتین به احتمال زیاد برای پنجمین دوره، ریاست جمهوری خود را پس از انتخابات شروع خواهد کرد. به همین جهت و با توجه به اینکه اصلاحات در قانون اساسی روسیه صورت گرفته و مدت ریاست جمهوری از ۴ به ۶ سال افزایش پیدا کرده، باید گفت که پوتین تا سال ۲۰۳۰ در مقام ریاست جمهوری باقی خواهد ماند. اگر این اتفاق رخ دهد او تا آن زمان ۸۲ ساله خواهد شد که می‌توان گفت بعد از استالین نام خود را به عنوان رکورددار ریاست جمهوری روسیه ثبت خواهد کرد. در این بین بسیاری معتقدند که پرونده اوکراین می‌تواند بر روی میزان آرای پوتین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاثیر مستقیم بگذارد اما باید توجه شود که این موضوع چندان قابل تایید نیست.

روسیه منابع عظیم طبیعی را در اختیار دارد و همین مساله باعث می‌شود که مسکو بتواند در مقابل بیش از ۲هزار عنوان تحریم های اروپا، امريکا، استراليا، کانادا جاپان و دیګر کشورها  دوام بیاورد. در این راستا کشورهایی مانند هند و چین، نفت روسیه را خریداری می‌کنند و در پالایشگاه‌های خود آن را تبدیل به فرآورده‌های نفتی کرده و در بازار جهانی به فروش می‌گذارند که سود مالی خوبی برای دهلی جدید و پکنګ داشته است. این در حالیست که روسیه توانست بانکداری خود را در عرصه بین‌المللی مدیریت کرده و تا حد زیادی از سقوط روبل جلوگیری کند.

از طرف دیگر سازمان های استخباراتی آمریکا و انگلستان کار خود را بر جوانان روسی که در در دانشگاه های آمریکا تحصیل کرده اند تشدید میکند که انتخابات روسیه را به چالش بکشد. حدود ۸۰ هزار دانشجوی روسی به عنوان بخشی از برنامه های فرهنگی آموزشی در دانشگاه های آمریکا تحصیل کرده اند که بسیاری از آنها تحت تأثیر ایدئولوژی امریکا هستند.  و امکان دارد در طول دوره انتخابات روسیه این تحصیل کرده های امریکا در چارچوب برنامه های آموزشی  جنبش اعتراضی را برپا کند و سعی خواهد کرد وضعیت انتخابات روسیه را زير سوال ببرد.

کارمندان استخباراتی غرب به دنبال ارتباط با چنین دانشجویانی هستند و سعی می کنند آنها را به میدان مبارزه سیاسی علیه حکومت روسیه بکشانند. ممکن در ماه‌های آینده، سمینارهای آموزشی برای رهبران آینده جنبش اعتراضی تحت عنوان سيمينارهای اموزشی در میانه فبروری امسال در ریگا پايتخت ليتوانيا برگزارکند و افسران اطلاعاتی آمریکا  تمويل و تنظيم کنندکان اصلی اين جلسات خواهد بود و هم به عنوان مربیان کار خواهد کرد.

همزمان با اين به جنبش های اجتماعی و احزاب سیاسی در درون روسیه هم کار میکند و تضادها بین آنها تشدید می شود. واشنگتن و متحدانش مبالغ هنگفتی را برای سازماندهی جنبش های سياسی روسیه بکارميبرد و تمام تلاش خود راخواهد کرد که انتخابات ۲۰۲۴ روسیه را زير سوال ببرد و يا اگر امکان داشت یک  کودتای دولتی علیه دولت کنونی روسیه به راه بیندازد.

همچنان به عقیده کارشناسان. ایالات متحده امریکا آکنون بدترین شرایط را از نقطه نظر دیموکراسی و اتحاد در میان کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان را داراست و انتخابات ۲۰۲۴ فارغ از اینکه چه کسی پیروز نهایی باشد، وضعیت را بدتر خواهد کرد و خطر اول به جهان است.

همچنین خشونت در خاورمیانه دومین خطر بزرگ جهانی فهرست شده است و جنگ میان رژیم اسرائیل و حماس را در سال ۲۰۲۴ در حال گسترش پیش‌بینیشده است.

در فهرست سایر خطرات جهانی برای سال ۲۰۲۴، جنگ اوکراین در مقام سوم قرار دارد که براساس پیش‌بینی گروه اوراسیا، این کشور در عمل تقسیم می‌شود و کی‌یف نیز همچنان به تکاپو برای جنگ با روسیه ادامه خواهد داد.

خلاصه این که یک سال دیگر در چنین روزهایی بسیاری از رهبران کنونی جهان در خانه نشسته و از قدرت کنار رفته‌اند و حدود چهار میلیارد نفری که در سال ۲۰۲۴ پای صندوق‌های رأی خواهند رفت، با انتخاب‌های خود جهانی متفاوت را برای آینده ترسیم خواهند کرد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.