قریشه زنی در هرات که برای زنده نگهداشتن هنر میناکاری تلاش می‌کند

72

هرات (پژواک، ۲ ثور ۱۴۰۳) بنیامین بارز: یک زن در هرات در حالی برای زنده نگهداشتن هنر میناکاری تلاش می‌کند که این  هنر در افغانستان به‌خصوص ولایت هرات از جایگاه ویژه‌یی برخوردار می‌باشد.

قریشه ملک‌زاده، مسؤول کارگاه میناکاری در هرات در صحبت با خبرنگار آژانس خبری پژواک گفت که در این کارگاه بخاطر توسعۀ هنر میناکاری برای ۱۸ زن زمینل کار را فراهم ساخته تا آنان بتوانند در این راستا فعالیت و علاوه بر آن امرار معاش نمایند.

خانم ملک‌زاده با بیان اینکه بعضی از سفال‌های لازمه را از کشور ایران و مقداری را نیز از خود ولایت هرات جهت سهولت کار تهیه و فراهم می‌سازد گفت، بیشتر کارآموزان که در کارگاه وی کار می‌کنند دخترانی هستند که یا از مکتب بازمانده و یا هم محصل پوهنځی هنرهای زیبا بوده‌اند.

موصوف که از ده سال به این‌سو در این کارگاه مصروف کار و فعالیت است تصریح کرد که کار این کارگاه را با بیش از دو صد هزار افغانی سرمایه‌گذاری آغاز نموده و در حال حاضر انواع گیلاس، نلبکی، چاینک، شمع‌دانی، شیرینی‌دانی وغیره اجناس تز‍ینی را برای مشتریان آماده می‌سازند و کاروبارش رونق و بازار خوبی دارد.

نامبرده ضمن خواستار حمایت و برگزاری نمایشگاه‌ها از طرف حکومت، از امارت اسلامی می‌خواهد تا برای وسعت کاروبار وی به ولایت‌های دیگر کشور آنان را همکاری نماید.

از سویی‌هم، شماری از کارآموزان که در این کارگاه هنر میناکاری می‌آموزند، این مکان را فرصت خوب جهت پیشرفت هنرشان عنوان نموده و از کارشان رضایت دارند.

مونسه سادات، یک تن از این کارآموزان گفت، مدت سه ماه می‌شود که در این کارگاه فعالیت می‌کند و اکنون در دو بخش مهم رنگ و سیاه قلم فعالیت دارد. او می‌گوید که اگر این صنعت در بازارهای بیرونی نیز تبلیغ و بازاریابی شود، تاثیر خوبی روی پیشرفت این هنر خواهد داشت.

تمنا شیرین‌سخن، یک تن دیگر از این کارآموزان نیز می‌گوید، او با بدست آوردن این وظیفه آزرده‌گی‌های روحی خود را از بین برده‌است.

با این حال، کارشناسان مسایل فرهنگی بر حمایت جدی دولت از این هنر تاکید داشته و می‌گویند که باید در این راستا دولت هنرمندان را حمایت همه جانبه نماید.

محمدصدیق میر، یک تن از این آگاهان فرهنگی ولایت هرات در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که هنر میناکاری باید حمایت شود و برای شان مکان فعالیت مدنظر گرفته شود و هنرمندان باید همیشه وقت از ابعاد مختلف مورد الطاف و تشویق حکومت و مردم قرار گیرند.

وی افزود، هنر میناکاری بسیار یک هنر ظریفی می‌باشد که هنرمندان با دقت کامل کارشان‌ را انجام می‌دهند.

با این حال، مسؤولین در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از همکاری و حمایت از هنرمندان و صنعت‌کاران سخن گفته می‌گویند، پالیسی وزارت اطلاعات و فرهنگ در حمایت از هنرمندان، اهل فرهنگ و هنر واضح بوده و در راستای حمایت از آنان از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

مولوی حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ و هنر این اداره گفت که در بخش‌های مختلف در هرات هنرمندان مصروف فعالیت می‌باشند و برای بعضی از این هنرمندان مکان فعالیت نیز در دارالفنون هریوا مدنظر گرفته‌است.

او می‌افزاید که آنان در تلاش این هستند تا برای تمامی هنرمندان و هنردوستان در بخش‌های مختلف زمینۀ کار فراهم شود.

با این حال، هنرمندان صنعت میناکاری با وجود اینکه از فعالیت خویش راضی بوده اما خواستار توسعۀ این هنر در ولایات دیگر می‌باشند که به گفتۀ آنان، تاکنون به آن توجه صورت نگرفته‌است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.