افغانستان خواستار تهجیزات بیشتر هوایی برای نیروهای امنیتی کشور از امریکا و ناتو شد

0 912

لیلما سدید

بروکسل ناتو 7 فبروری 2017

محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در جلسه شورای اتلانتیک شمالی یا ناتو که با حضور 28 سفیر عضو این پیمان جمع ولی منور سفیر ونماینده افغانستان در ناتو در بروکسل شرکت کرده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی این مطلب را با خبرنگاران شریک کرد. و گفت که کشور های عضو ناتو برای ادامه همکاری با حکومت افغانستان فراتر از سال 2017 تعهد کردند.

به گفته مسولین اقای اتمر در جلسه دوجانبه که با معاون سرمنشی ناتو داشت خواهان اکمالات بیشتر هوایی و حمایت نزدیک امریکا و ناتو در افغانستان بعد از سال 2017 گردید.

قرار است ماموریت حمایت قاطع این پیمان امسال به پایان برسد ولی انتظار می رود که در جلسه سران ناتو، که در اخر ماه می  امسال در بروکسل برگزار می شود، روی این موضوع بحث و تبادل نظر صورت بگیرد و ادامه حضور این سازمان را در دراز مدت مشخص بسازد . و نیروهای ناتو ادامه  همکاری هایشان را تا سال 2018  نیز تمدید نمایند.

قابل ذکر است که در کنفرانس سران ناتو در وارسا کشورهای عضو ناتو حمایت مالی شانرا تا سال 2020 اعلان کردند ولی تا سال 2018 مقدار کمک ها مشخص شده بود.

 موضوع مهم تداوم ادامه همكاري هاي ناتو بعد از ختم ماموريت حمايت قاطع در سال ٢٠١٧ و تقويت روابط با ناتو و مخصوصن امريكا، تجهيزات هوايي  و مبارزه جدی علیه گروه های شورشی از جمله حرف هاي ااقای تمر در این نشست بود كه یک بار دیگر روی ان تاكيد كرد.

اقای اتمر سال گذشته میلادی را  دشوار و چالش برانگیز خوانده گفت که گسترش ناامني ها در افغانستان  در سال ٢٠١٦ بيشتر از سال ٢٠١٥ بود و نيروهاي شورشي بيشتر فعالیت داشتند باوجود مشکلات اما خوشبختانه نیروهای امنیتی افغانی پیش روفت های خوب داشتند. با انکه ما شاهد شدت ناامنی در نقاط مختلف کشور بودیم و به این دلیل خواستار تجهیزات هوایی می باشیم تا انها بتوانند بتنهای در عملیات ها سهیم باشند هرچند بگفته وی از دو سال بدین سو نیروهای امنیتی افغان خود مسوولیت تمام امنیت را در کشور دارند.

نامبرده تنها طالبان افغانی را در ناامنی های افغانستان شامل نمی داند و می گوید که :” ما تنها شاهد جنگجوهاي افغانی هستیم بلكه ، طالبان پاكستاني، ازبيكستاني، چيچيني ، لشكر طيبه و شبكه القاعده هستيم، و نداشتن امكانات هوايی مشكل جدي نيروهاي امنيتي افغان است كه در اين زمينه توجه بيشتر مقامات خارجي را خواهانيم.”

هر چند وی داعش را مانند القاعده و ديگر گروه ها خطرناك خواند اما گفت كه القاعده در کل بتمام كشور ها خطر ناک است و در این راستا  همکای همه جانبه نیاز است که بايد همه  مشتركن براي از بين بردن شان تلاش كنند ، و حمایت کشورهای منطقه بخصوص حمايت و همكاري پاكستان در امرگفتگو هاي صلح مهم می باشد. و تازمانیکه مشترکن کار نشود به یک نتیجه مثبت نخواهیم رسید.

در رابطه به حمایت کشورهای روسیه و جمهوری اسلامی ایران از طالبان گفت که حکومت وحدت ملی بشکل جدی اعتراض کرد و خواهان همکاری های همه کشورها مستقیمن با حکومت شدند و خاطر نشان کرد که در این راستا ما از همه همسایه ها می خواهیم که با ما بتماس شوند و راه های عملی جستجو گردد. همانطوریکه ما پروسه صلح را با حزب اسلامی موفقانه انجام دادیم می خواهیم با همه از این روش کار بگیریم و شما شاهد حذف نام رهبر این گروه از لست سازمان ملل متحد بود و عنقریب موارد این تفاهمنامه عملی خواهد شد.

و اخر اينكه گفت ما گفتگوهاي مخفيانه يا هيت طالبان داشتيم و تلاش مي كنيم كه مانند پروسه صله با حزب اسلامي كه مواد ان در حال عملي شدن است در اين راستا هم به یك نتيجه  مفید دست یابیم.

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply