اجرای ۲۶ عملیات پرهزینه؛ اما نتیجه چه؟

0 445

روزنامه سرخط
از زمان دور اول سقوط کندز تا حال ۲۶۶ عملیات مختلف و جداگانه زیر نام‌های مختلف به منظور سرکوب طالبان در این ولایت به اجرا گذاشته شده است، اما هنوز هم طالبان بر حدود هفتاد درصد این ولایت تسلط داشته و سلطه دولت به حومه نه چندان دور شهر و مراکز ولسوالی‌ها محدود است.
میلیون‌های دالر صرف این عملیات‌ها گردیده و حدود بالاتر از صد نیروی امنیتی و دفاعی در اثر آن شهید شده اند.

ظاهراً اوضاع امنیتی این ولایت از زمانی با تهدید جدی از ناحیه طالبان روبرو شد که طالبان با حملات پیهم بر مراکز ولسوالی‌ها و دیپوهای سلاح؛ خود را اکمال کردند. این سناریو به حدود سه سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که دشت ارچی و نقاط استراتیژیک این ولایت بدست طالبان افتید.

این ناامنی‌ها در فرجام به سقوط کندز به تاریخ ششم میزان سال ۱۳۹۴ منجر شد و برای بار دوم به تاریخ دوازدهم همین ماه سال ۱۳۹۵ به صورت نسبی بدست طالبان افتید. از آنزمان بدینسو بیست‌وشش عملیات مختلف در حوحه شهر و نقاط آسیب پذیر این ولایت انجام شده است.

مهم‌ترین این عملیات‌ها: پامیر یک، پامیر دو، پامیر پنج، پامیر ۹، پامیر ده، طوفان، شفق، تندر، کوکچه بوده و اهم اکنون عملیات‌های زیر نام پامیر ۹ و پامیر ده در چهارچوب عملیات خالد جریان دارد، اما براساس گزارش‌ها و تحلیل و بررسی اوضاع؛ نتیجه بخش نبوده است.

طبق آمار بدست آمده؛ شش‌صد جنگجوی طالب از آغاز سال جاری تا حال کشته و زخمی شده اند. براساس گزارش‌ها؛ هنوز هم تهدیدی به مرکز این ولایت وجود داشته که در این جریان؛ طالبان تنها در کم‌تر از چهار ماه اخیر سه بار قصد سقوط این ولایت را کرده اند.

عمر صافی والی پیشین کندز در مصاحبه‌ای با سرخط از مشکلات یادآور می‌شود که از موثریت عملیات‌ها کاسته است. او می‌گوید: «دلیل اساسی ناامنی در کندز؛ توازن تسلیحاتی قوا می‌باشد. همان سلاح‌های که در اختیار نیروهای امنیتی و دفاعی بوده، طالبان نیز از آن برخوردار اند. مشکل دیگر نبود اراده سیاسی حکومت مرکزی و محلی در امن سازی این ولایت است. تا زمانی که این دو معضل برطرف نشود، امید برای بهبود امنیت ولایت ستراتیژیک شمال بیجاست».
اما مسوولان امنیتی این گفته‌ها را رد کرده می‌گویند، آنان هم اکنون ابتکار عمل را بدست دارند. جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز به سرخط می‌گوید: «هم اکنون وضعیت در کنترول ما بوده و طالبان به اندازه کافی سرکوب شده اند».

باشنده‌گان کندز به این باور نیستند و می‌گویند، این ولایت ستراتیژیک در شمال شرق؛ ناامنی روز افزونی را شاهد است. عبدالقدیر حسین خیل از فعالان مدنی در کندز می‌گوید، عملیات‌های پیهم تصفیوی تا حال نتیجه بخش نبوده و باوجود اجرا؛ هنوز هم بخش‌های شهر و اطراف این ولایت دست بدست می‌شود. او از تهدیدات موجود از ناحیه فعالیت طالبان به مرکز این ولایت نگران بوده می‌گوید، مسوولان و مقامات مردم را فریب می‌دهند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در پاسخ به پرسش‌های سرخط می‌گوید، نیروهای تازه نفس به کمک نظامیان مستقر در کندز شتافته و اینبار به طالبان جرات ظلم و ستم بر مردم کندز داده نخواهد شد.

حدود دو هفته پیش طالبان عملیات‌های پیهمی را از استقامت تلوکه در چهار کیلومتری چوک کندز اجرا کردند و در این جریان شاهراه بغلان – کندز را نیز برای چند روز بروی ترافیک بستند.

تحلیل‌گران و ضاحب نظران به بُعد دیگر قضیه هم اشاره می‌کنند. آنان می‌گویند، از زمان ظهور داعش و رشد داعش در افغانستان؛ کشورهای آسیای میانه و فراتز از آن روسیه با برقراری روابط با طالبان تلاش کرده تا شمال شرق افغانستان را به مثابه کمربند دفاعی آسیای میانه مبدل سازد.
به باور آنان تشدید این رقابت‌های منطقوی و فراتز از آن نیز عامل دیگر جنگ و ناامنی در این ولایت است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply