ده نکته در مورد تجلیل بی سابقه از روز استرداد استقلال افغانستان ! / استاد ظریف امین یار

0 1,145

 

به مرور زمان همگام به انکشاف اجتماعی جامعه افغانی درک قهرمانان و خدمت گزاران واقعی کشور بیشتر آفتابی می شود. مردم افغانستان اکنون در یک فاز حساسی قرار دارند که گذر موفقانه از آن برای آینده درخشان کشور سرنوشت سازاست. در این فاز مردم باید خوب وبد خود را تعریف کرده و برای قضاوت عقلایی و ملی در مورد تاریخ کشور زمینه سازی نمایند. اکنون که ما عملاً تجلیل بی سابقه روز استرداد استقلال افغانستان را تجربه کردیم ،مطمین شده ایم که این کشور زود یا دیر قادر به شناسایی ارزشهای واقعی که نقطه وصل تمام ملت است، خواهد شد. وقت آن رسیده است که ملت بزرگ افغانستان قهرمانان واقعی خود را پاس بدارند. امسال تجلیل از روز استرداد استقلال افغانستان پیام آور موضوعات خیلی مهم بود. من ده نکته بارز تجلیل بی سابقه از روز استرداد استقلال را در ذیل خلاصه کرده ام.

  1. هرچند یکتعداد ملایان، مذهبیون و روحانیو جاهل و افراطی به رهبری عبدالصبور خان سعی کردند مردم را از تجلیل یوم استرداد استقلال افغانستان باز بدارند اما مردم غیور ، استقلال طلب و وطن پرست با سرور و غرور بیشتر از هروقت دیگر از این روز استقبال کردند. این انکشاف نشان دهنده شکست جهالت در افغانستان بود و نشان داد که جامعه افغانی به خودباوری و بیداری دست یافته است.

    نویسنده مضمون استاد ظریف امین یار
  2. این نخستین بار بود که بعد از سالهای بحرانی همه اقوام افغانستان در این جشن ملی اشتراک کردند. جای خرسندی این است که جوانان ما بیشتر از هر قشر دیگر در تجلیل از روز استرداد استقلال افغانستان سهم داشتند. این رویداد وحدت، یکپارچگی، همبستگی و رشد و توسعه اجتماعی جامعه افغانی را بازتاب داد.
  3. یکتعداد ستمی ها بخاطری اینکه شاه امان الله خان غازی از قوم بزرگ پشتون بود و بعد از آن بچه سقاو(رهزن مشهور) به قدرت می رسد، بصورت بسیار آگاهانه سعی کردند با استفاده از نام اسلام به مردم احساس این را بدهند که امان الله خان معتقد به ارزشهای اسلامی نبود بناً تجلیل از روز استرداد استقلال که توسط امان الله خان کافر بدست آورده شده است، نیز مردود می باشد. در این جمع لطیف پدرام (که معتقد به هیچ اصل، بجز از فاشیزم نیست) در صفحه فیس بک خود پیامهای مسخره ماند که از جانب اکثریت مردم و حتی پيروانان خودش نیز نکوهش شد. این نشان دهنده بیداری و افزایش حس وطن دوستی در میان افغانها است.
  4. احمد ولی مسعود زیر بنیاد شهید احمد شاه مسعود از روز استرداد استقلال افغانستان تجلیل بعمل آورد. این نخستین باراست که پيروانان بچه سقاو جسارت قبول کردن حقیقت را پیدا می کنند. تجلیل از روز استراد استقلال افغانستان به مفهوم این بود که بچه سقاو یک خاین ملی بود. چراکه اگر امان الله خان را می پذیرید بصورت خودکار بچه سقاو در لیست زباله دانی خاینین کشور می افتد.
  5. امرالله صالح کوشش کرد به حکومت وحدت ملی اتهام وارد کند که گویا حکومت به ولایات تاجیک نشین عمداً از مدنظر گرفتن بودجه خودداری کرده است بناً می خواهد این روز را قومی بسازد. اما خوشبختانه مکتوبی که قبلاً به تمام ولایت تکثیر یافته بود و اکیداً برایشان نگاشته شده بود این ادعاها صالح را رد کرد. با این کار صالح صدمه بزرگی را حیثیت و پرستیژ خود زد. واقعیت این است که تا هنوز هم در اقوام دیگر حس لازم واسبتگی به این کشور بوجود نیامده است. باید قبول کنیم که هنوز برای ملت شدن نیاز به کارهای زیادی وجود دارد.
  6. این اولین بار بود که در تلویزیونهای افغانستان کارشناسان به جسارت کامل از برنامه های اصلاحی امان الله خان تقدیر کردند و ملاها و مذهبیون جاهل را بعنوان علت داخلی سقوط حکومت امانی خواندند. قبل از این در مورد علت داخلی سقوط حرفهای واضح گفته نمی شود.
  7. کنسرت آریانا سعید آواز خوان مشهور کشور نیز یک رویداد خیلی مهم بود. برگزار شدن این کنسرت نشان داد که دیگر برای ملاهای افراطی در جامعه افغانستان جای وجود ندارد. آنها اگر می خواهند در کشور دموکرات مانند افغانستان بسر ببرند باید حس وطن دوستی را در وجود خود بمیان بیاورند و به ارزشهای دموکراتیک ارزش قایل شوند. ملت افغانستان دیگر آن ملت مرده و جاهل نیست. ملت بیدار شده است و به حقوق انسانی خود پی برده است. بناً دیگر حکومت افراطی بالای این ملت نه تنها دشوار بلکه ناممکن خواهد بود.
  8. پر رنگ بودن جشن استرداد استقلال در مناطق پشتون نشین بازتاب دهنده خودباوری و بیداری پشتونها و رهایی آنها از قید ملاهای افراطی است.
  9. بیانیه رییس جمهور داکتر غنی در هرات در باره عملی کردن برنامه های امان الله خان بدون تردید یکبار دیگر امیدها را در میان ملت بزرگ و فداکار افغانستان بوجود آورد. مردم حالا انتظار عملی شدن این برنامه ها را دارند. این یک حرکت فوق العاده خوب داکتر غنی بود.
  10. استقبال بی سابقه از روز استرداد استقلال افغانستان به جهانیان نشان داد که افغانها هنوز هم زنده ، آزادی خواه و عاشق میهن و مردم خود هستند.

من اطمینان دارم که ملت ما اکنون به خودباوری سیاسی رسیده و بیش از هر وقت دیگر بیدار شده است. اعتقاد دارم که آینده از افغانهای ملی گرا، روشنفکر، فرهیختگان و انسانهای باخرد خواهد بود. آینده از کسی است که برای کشورش مژده آور دهشت،وحشت،انفجار، انزجار، جهل و نادانی نه؛ بلکه صلح، وحدت، سعادت، ارزشهای انسانی، علم و روشنایی باشد.

 

زنده باد افغانستان

با حرمت

امین یار

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply