متعلمان معارف یا سیاهی لشکر

0 715

دیروز سران جمعیت مراسمی را در ولایت بلخ برگزار کردند که در آن عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت نیز حضور داشت. رییس اجرایی که برای نخستین بار پس از تنش‌های لفظی عطا محمد نور، با او قول داد و همدیگر را به آغوش کشیدند.
مراسمی که دیروز برگزار شد رسانه‌های وابسته به جمعیت اسلامی شمار اشتراک کنندگان در آن را صدها نفر اعلام کردند؛ اما نکته‌ی قابل تامل این موضوع آن است که بیشتر اشتراک کنندگان، مشوق‌ها و بیرق به دستان متعلمان معارف اعم از دختران و پسران بودند.

روزنامه سرخط در خبر اول دیروز خود نوشته بود که ادارات بلخ مسدود می‌شوند و اینگونه هم شد. برای برگزاری همایش جمعیت اسلامی، ادارات محلی این ولایت فلج شود، شاگردان معارف برای تشویق سخنان عطا، عبدالله، مسعود و دیگران رفته بودند و برخی مسوولان نیز حضور به هم رسانده بودند.
بارها دیده شده که از شاگردان مکاتب برای مراسم سیاسی احزاب و گروه‌ها استفاده شده است. اینبار اما شمار شاگردان خیلی زیاد به نظر می‌رسید.

حضور شاگردان در مراسم سیاسی توجیه عقلی و منطقی ندارد، معلمان و متعلمانی که در روز رسمی تحصیلی باید در صنف و اداره‌های خود باشند ساعت‌ها در زیر آفتاب سوزان ولایت گرم بلخ بنشینند و برای سخنان سیاسیون کف بزنند.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت که شعار خدمت به مردم و رشد معارف را می‌دهد باید به شدت به اینکار مسوولان بلخ مخالفت می‌کرد، گرچه در برابر آینده اطفال و شاگردان همه مسوول هستند، والی بلخ نیز که خود مقام رسمی دولت است نباید از اطفال استفاده ابزاری و سیاسی کند.

رهبری اگر محبوبیت داشته باشد با یک فرخوان مردم و قشر آگاه جامعه ناخودآگاه به سوی او می‌آید؛ اما آوردن اطفال در مراسم سیاسی به هر موضوع و عنوان متفاوت کار قانونی و مدنی نیست.
اطلاعاتی که سرخط دارد نشان می‌دهد که عطا محمد نور به تمام مکاتب و پوهنتون‌ها دستور داده بود تا شاگردان خود را در مراسم تجلیل از هفته شهید حاضر کنند.

رخصتی بیشتر ادارت دولتی از یک سو و آوردن اطفال در زیر آفتاب داغ از سوی دیگر نشان دهنده عملکرد غیر قانونی برای برگزاری مراسم سیاسی است.
با توجه به این که در گذشته هم چنین کارهایی شده، نیاز جدی است تا وزارت معارف در همکاری با نهادهای قضایی و عدلی کشور قانونی را طرح کنند تا جداً از استفاده اطفال در مراسم سیاسی جلوگیری کند.
وزارت معارف باید به مدیران مکاتب دستور بدهد که هیچ کس حق ندارد اطفال مکاتب را برای برنامه‌های خود استفاده کند.

رهبرانی که به باور مردم خیر آنان به ملت نمی‌رسد؛ حد اقل با چنین کارهایی آزارشان هم نرسد و سبب پس افتادگی از درس و تحصیل شان نیز نشوند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply