سرپیچی تازه‌ی طالبان از دستورات اسلام

0 615

طالبان در مناطقی از ولایت ارزگان به مسوولان شفاخانه‌ها و مراکز درمانی تماس گرفته و از آنان خواسته تا خدمات رسانی صحی به مردم را متوقف کنند. با این کار دستکم 59 مرکز بسته شده و بیش از 25 هزار نفر از دسترسی به خدمات صحی محروم شده اند.
در کنار اقدامات وحشیانه‌ی طالبان در جنگ‌ها و حملات انتحاری، این بار طریقه جدید را روی دست گرفته تا به نحوی به مردم آزاری و خراب کاری خود در افغانستان ادامه داده باشد.

شفاخانه و مراکز درمانی که امن‌ترین مکان‌ها و عام ترین ساحات هستند نیز از گزند نفوذ طالبان در امان نیست و مردم ارزگان همچنان قربانی فعالیت‌های افراط‌گرایی طالبان می‌شوند.
طالبان ظاهرا با این کار خواسته‌اند تا در مناطق زیر کنترول خودشان شفاخانه‌ها احداث شود و داکتران مورد نظر آنان استخدام شود؛ این کاری است که دولت و نهادهای بین المللی بارها اعلام کرده اند که خدمات صحی را در سراسر کشور گسترش می‌دهند؛ اما این کار طالبان بازی با جان مردم ارزگان است.

طالبان برای اینکه خودشان شفاخانه داشته باشند جان 25 هزار نفر را با خطر رو به رو ساخته و امکان دارد در زمانی که این شفاخانه ها از فعالیت مانده اند، ده‌ها مریض در خطر مرگ باشند یا جان خود را از دست بدهند.
همانطور که هیچ فعالیت طالبان انسانی و قانونی نیست، حتا خواست آنان برای داشتن شفاخانه نیز غیرقانونی و دور از کرامت انسانی است. اسلام می‌گوید “آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند” طالبان که خود را مجریان اسلام می‌دانند آنچه را که برای خود می‌خواهند برای دیگران نمی‌خواهند. این کار طالبان عملاً خلاف اصول اسلامی است.

مطمناً دولت از ساختن شفاخانه حتا در مناطق زیر کنترل طالبان هم ابا نمی‌کند، پس بهتر است طالبان به جای مردم آزاری، مستقیما با دولت تماس گرفته و خواست خود را مطرح کنند. در کنار این ماجرا نکته دیگر که قابل بحث دارد اینکه طالبان تا اندازه‌یی در ارزگان نفوذ کرده اند که با یک تماس تلیفونی می‌توانند خدمات را از مردم سلب کنند، دولت باید به این معضل جدی توجه کند و نگذارد زندگی و جان مردم بازیچه دست طالبان و مزدوان خارجی‌ها شود.

طالبان از بس کارمندان صحی و نهادهای داخلی و خارجی را ربوده، کشته و آزار داده اند که آنان کمتر جرات می‌کنند به مناطق زیر کنترول طالبان کار کنند؛ اگر این گروه از نخست انسانی‌تر در قبال کارمندان صحی رفتار می‌کرد اکنون تمام ساحات کشور دارای شفاخانه و مراکز درمانی می‌بود.

وزارت صحت عامه و نهادهای امنیتی کشور باید هرچه زودتر وارد عمل شده و سایه‌ی شوم طالبان را از سر مردم ارزگان کم کنند، به طالبان بگویند که اگر می‌خواهند زنده بمانند و درمان شوند، نفس و هوا را بر دیگر مردم کشور حرام نکنند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply