صلح رؤياي گمگشته !/سجاد جلال زاده

0 1,334

سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور را روز جهانی صلح اعلام کرده‌است. این تاریخ در پنجاه‌وهفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شد. در گذشته و بر اساس قطعنامه ۳۶/۶۷ به تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۸۱ سومین سه‌شنبه سپتامبر، روز بازگشایی جلسات عادی مجمع عمومی به عنوان روز جهانی صلح انتخاب شده بود.

به گفته باروخ اسپینوزا صلح به معنی نبود جنگ نیست بلکه فضیلتی است که از نیروی جان مایه می‌گیرد و همان‌طور که آزادی به چم زندانی نبودن نیست صلح هم به چم نبود جنگ نیست مفهوم صلح را با آتش‌بس نباید اشتباه گرفت.

ما افغانها قبل از اينكه صلح را با همكاري با پاكستان و ايران و ديگر كشور هاي منطقه جستجو كنيم اولتر از همه صلح را از داخل خانه يعني وطن خود بايد آغاز كنيم ، صلح ميگويم ولي پُشت خون يكي ديگر خود تشنه هستيم ، هميشه موضوع اقليت و اكثريت مطرح بوده بين ما ولي هيچ نفع نه به اكثريت بدون اقليت به همراه دارد نه برعكس آن بجز از ضرر ، بيايد در اين روز صلح كه كلمه خيلي زيباست از داخل خانه خود آغاز گر آن باشيم ، دست از خشونت برداريم و همديگر را به آغوش بكشيم باور كنيد همديگرپذيري و وطن و هموطن دوستي حس عجيبي دارد يكبار هم كه ميشود اين حس را امتحان كنيد تمام كينه و كدورت را از دل خود بيرون كنيد باور كنيد ديگر از خشونت و جنگ دست بردار خواهيد شد ، ماشالله همه خود را مسلمان ميدانيم ولي به احكام دين مبين اسلام گاهي عمل نميكنيم اسلام تعصب ، جنگ و تبعيض را حرام ميداند و منع ميكند ولي ما مدام به اين آتش نفاق وطن خود را ميسوزانيم افغانستان مانند باغي است كه زيباييش در گُل هاي رنگين آنست ، و گلهاي آن پشتون، هزاره، اوزبيك ، ايماق، قزلباش ، تاجيك و ديگر اقوام ميباشند ،كه زيبايي به اين وطن ميبخشد ،افغانستان نه ديگر آن پشتونستان خواهد شد و نه آن خراسان بزرگ ، پس بيايد دست به دست همديگر داده اين وطن را با هر وسيله كه ممكن است بسيازيم و اين آتش نفاق را خاموش كنيم.

تاریخ بشر چرخهٔ بدون توقف جنگ‌و صلح‌است. همواره با صدای مهیب شیپوری، جنگی آغاز شده و با به اهتزاز درآمدن تکه‌پارچه‌ای سفید، صلحی به ارمغان آمده است؛ و در میان این جنگ‌ها و صلح‌ها انسان‌های بسیاری قتل‌عام شده و حیوانات، درختان، گیاهان، زمین، آب و موجودات بسیاری از بین رفته‌اند؛ و از آنجا که «جنگ» و «اخلاق» – مانند آب و روغن که با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند – هیچگاه با یکدیگر کنار نمی‌آیند، حاصل این جنگ‌ها چیزی نبوده است جز افزایش دزدی، سوءاستفاده از زنان و کودکان، آدم‌ربایی، گرسنگی، قحطی، بیماری، تنهایی و دردهای انسانی . . . آنچه گفته شد بر همهٔ ما روشن بوده و نیاز به توضیح بیشتری ندارد.

تل دي وي افغانستان !

 

روز جهاني صلح

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply